ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με ρήτρα αναπροσαρμογής οι λογαριασμοί ρεύματος από τον Οκτώβριο
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές ενόψει της νέας τιμολόγησης του ρεύματος
Την επιστροφή των τιμολογίων με ρήτρα αναπροσαρμογής από τον Οκτώβριο προεξοφλεί η ΡΑΕ, επικαλούμενη την απόφαση του ΥΠΕΝ για παράταση του ισχύοντος μηχανισμού έως τις 30 Σεπτεμβρίου και προκειμένου να αποφευχθούν τα «παρατράγουδα» του παρελθόντος, προαναγγέλλει την κατάρτιση κατευθυντηρίων οδηγιών προς τις εταιρείες προμήθειας. Στόχος είναι η μετάβαση στο πρότερο καθεστώς τιμολόγησης να πραγματοποιηθεί κατά το δυνατόν ομαλότερα και με απόλυτη συνέπεια και διαφάνεια προς τους καταναλωτές.
Αλλαγές σε συμβάσεις
Στο επίκεντρο των αναμενόμενων κατευθυντηρίων γραμμών, σύμφωνα με την ενημέρωση της ίδιας της ΡΑΕ στη μηνιαία έκθεση για τη λιανική αγορά ρεύματος τον Απρίλιο, τίθεται η τυχόν τροποποίηση των συμβάσεων προμήθειας και καλεί τους προμηθευτές να ενημερώνουν τους καταναλωτές με αναλυτική περιγραφή των όρων που πρόκειται να τροποποιηθούν (ή των νέων όρων) τουλάχιστον δύο μήνες νωρίτερα πριν από την επικείμενη τροποποίηση και εν προκειμένω μέχρι την 31η Ιουλίου 2023, με ατομική επιστολή και όχι μέσω του λογαριασμού κατανάλωσης.
Τα προϊόντα «κράχτες»
Η ΡΑΕ φέρεται, πάντως, αποφασισμένη να εξαντλήσει τα περιθώρια προστασίας των καταναλωτών από πρακτικές παραπλάνησης, ελέγχοντας εξονυχιστικά τα τιμολόγια ανά μήνα. Στην έκθεση του Απριλίου επισημαίνει στους καταναλωτές τις «κακοτοπιές» που έχει εντοπίσει και παρέχει χρήσιμες συμβουλές για το πώς θα τις αποφύγουν. Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές με τις διάφορες κατηγορίες εκπτώσεων, αλλά και τα προϊόντα «κράχτες» με ιδιαίτερα χαμηλές τιμές που έχουν λανσάρει το τελευταίο διάστημα αρκετοί προμηθευτές για την προσέλκυση νέων πελατών χωρίς να είναι σαφές ότι αυτά δεν καλύπτουν τους υφιστάμενους πελάτες τους.
Η Αρχή συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά τις εκπτώσεις συνέπειας, εξετάζοντας αναλυτικά τους όρους κάθε τιμολογίου και να μη στέκονται απλά σε μια ελκυστική εμπορική πολιτική που μπορεί να λειτουργεί ως «παραπλανητικό δέλεαρ».
Οπως ενημερώνει, έχει εντοπίσει την πρόθεση ορισμένων προμηθευτών να παρέχουν εκπτώσεις εμπρόθεσμης εξόφλησης/συνέπειας, οι οποίες ωστόσο δεν αποδεικνύεται ότι είναι σταθερές. Το ποσοστό της ταμειακής διευκόλυνσης στο οποίο μεταφράζονται δεν παραμένει σταθερό ανά μήνα, αλλά αντιθέτως μεταβάλλεται και μειώνεται μετά το πέρας συνήθως των δύο πρώτων μηνών παραμονής στο προϊόν. Την προσοχή τους θα πρέπει να εστιάσουν οι καταναλωτές και στη μη σωρευτική απόδοση ενός ποσού έκπτωσης συνέπειας κατά τη διάρκεια της σύμβασης αναλογικά με τις ημέρες κατανάλωσης, πρακτική η οποία ακολουθείται από κάποιους προμηθευτές.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέχουν πώς η έκπτωση συνέπειας αποδίδεται κατά τη διάρκεια παραμονής τους στο πρόγραμμα προμήθειας και εάν αποδίδεται τόσο ποσοτικά όσο και χρονικά, όπως αναφέρουν οι όροι της σύμβασης που έχει υπογράψει. Η Αρχή έχει εντοπίσει και προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας που παρέχουν διαφορετική έκπτωση συνέπειας ανά μήνα, κάτι για το οποίο συστήνει την προσοχή των καταναλωτών. Επίσης έχει εντοπίσει περιπτώσεις προμηθευτών που εφαρμόζουν ex ante έκπτωση συνέπειας στην αρχική τιμή προμήθειας, η οποία ωστόσο εξ ορισμού προϋποθέτει εμπρόθεσμη εξόφληση λογαριασμού από τον καταναλωτή, που εκ των πραγμάτων θα λάβει ή όχι χώρα κατά την εξόφληση του λογαριασμού (ex post).
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η μείωση της τιμής προμήθειας του λογαριασμού μπορεί να είναι μόνον πρόσκαιρη και να ανατραπεί στην περίπτωση κατά την οποία δεν πληρωθεί εγκαίρως ο λογαριασμός. Πολλοί προμηθευτές έχουν δημιουργήσει προϊόντα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, τα οποία ωστόσο αφορούν μόνο νέους αλλά όχι υφιστάμενους πελάτες. Εχει παρατηρηθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών έχει συμβληθεί με αρκετά ακριβότερα προγράμματα.
Οι αλλαγές προγράμματος
Οι καταναλωτές μπορούν να ζητήσουν στους προμηθευτές τους να τους περάσουν στο πρόγραμμα με τη χαμηλή τιμή προμήθειας. Η Αρχή συνιστά στους καταναλωτές να διαλέξουν τα προϊόντα με τις χαμηλότερες τιμές και να προχωρήσουν σε αλλαγή προγράμματος εντός του προμηθευτή τους. Η αλλαγή αυτή θα γίνει άμεσα και χωρίς καμία χρέωση, εφόσον το πρόγραμμα είναι κυμαινόμενο. Η ΡΑΕ ενημερώνει, τέλος, τους καταναλωτές ότι βάσει του Κώδικα Προμήθειας οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να τους παρέχουν με κάθε λογαριασμό ρεύματος πληροφορίες σχετικά με το τηλεφωνικό κέντρο και τα στοιχεία επικοινωνίας του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών, προκειμένου να απευθύνονται για την υποβολή παραπόνων και αιτημάτων.