ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με το … αριστερό μπήκε το 2022 για τα σούπερ μάρκετ

Πτώση τζίρου 3,4% τον Ιανουάριο

Με το … αριστερό μπήκε το 2022 για τα σούπερ μάρκετ

Από τη Στέλλα Αυγουστάκη

Με μείωση 3,4% έκλεισε ο πρώτος μήνας του 2022 στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (supermarkets), σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2021, όπως προκύπτει από τις πρόσφατες μετρήσεις της NielsenIQ, που εξετάζει καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ. σε Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών.

Ωστόσο, υπογραμμίζεται πως την περίοδο σύγκρισης, οι συνθήκες της ευρύτερης αγοράς ήταν αρκετά διαφορετικές, καθώς επικρατούσε lockdown, οπότε και η in home κατανάλωση ήταν ιδιαίτερα υψηλή. Επομένως, αν συγκρίνουμε τον τζίρο του λιανεμπορίου με δύο χρόνια πίσω, οπότε και επικρατούσαν κανονικές, προ-covid συνθήκες στην αγορά, ο φετινός τζίρος του Ιανουαρίου εμφανίζεται να είναι αυξημένος, κατά +11,2%, σε σχέση με αυτόν του 2020.

Απογραφή και κακοκαιρία μείωσαν τον τζίρο

Εξετάζοντας στη συνέχεια πιο αναλυτικά τις τάσεις ανά εβδομάδα, η πρώτη του χρόνου παρουσίασε την πιο αρνητική τάση, στο -12,4%, ωστόσο θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι την 3η Ιανουαρίου υπήρξαν ορισμένες αλυσίδες που δεν λειτούργησαν, λόγω απογραφής. Αρνητικός, αν και αρκετά πιο συγκρατημένος ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης της δεύτερης εβδομάδας, στο -1,8%, ενώ την τρίτη εβδομάδα υπήρξε ανάκαμψη και μια θετική τάση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, στο +2,7%.

nielsen

Όσον αφορά στην τελευταία εβδομάδα του μήνα η κακοκαιρία, καθώς και τα προβλήματα λειτουργίας και ανατροφοδότησης πολλών καταστημάτων κατέληξαν σε μια αρνητική τάση της τάξης του -2,3%, με την Αττική να συμβάλλει κατά το ήμισυ σε αυτό τον αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης.

Ειδικότερα για την Αττική και μέσα από την ανάλυση των ημερήσιων στοιχείων πωλήσεων που διαθέτει η NielsenIQ για συγκεκριμένους λιανέμπορους, σε συνδυασμό και με τα weather facts, που έχει εντάξει στις βάσεις δεδομένων της, αξίζει να αναφερθεί  γεγονός ότι την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου, λόγω της χιονόπτωσης και της μεγάλης πτώσης της μέσης θερμοκρασίας, παρατηρήθηκαν διαφορές στις δυναμικές (βαρύτητες) των ημερών.

Η δυναμική των ημερών

Συγκεκριμένα, ενώ τις προηγούμενες εβδομάδες του Ιανουαρίου η Τρίτη συγκέντρωνε κατά μέσο όρο τo 14% των εβδομαδιαίων πωλήσεων, την τελευταία Τρίτη του Ιανουαρίου η συνεισφορά της έπεσε στο 9%, καθώς προφανώς οι αγοραστές απέφυγαν τις μετακινήσεις τις ημέρες της έντονης χιονόπτωσης.

Μέσα από την ίδια ανάλυση των ημερήσιων στοιχείων προέκυψε ότι αυξήθηκε αντίστοιχα η συνολική βαρύτητα της Παρασκευής και του Σαββάτου την τελευταία εβδομάδα του μήνα, από 42% που ήταν ο μέσος όρος των προηγούμενων εβδομάδων στο 49%, οπότε και είχε αρχίσει λίγο να εξομαλύνεται η κατάσταση με τα χιόνια και τις δυσκολίες λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και της δυσκολίας μετακίνησης των αγοραστών.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση