ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μάχη με τον χρόνο και την… Tesla δίνει η Volkswagen
Στόχος, η παραγωγή ηλεκτρικού αυτοκινήτου εντός δέκα ωρών από το 2026
SHARE:
Με υψηλές ταχύτητες φαίνεται πως θέλει να κινηθεί ο γερμανικός κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, ώστε να μπορέσει να συμβαδίσει και να ξεπεράσει την αμερικανική Τesla. Ωστόσο, ακόμα έχει πολύ δρόμο να βαδίσει, αν και διατηρεί σχεδόν διπλάσιο μερίδιο από την Tesla στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Προ ημερών η τελευταία εγκαινίασε το νέο της εργοστάσιο στη Γερμανία, ενώ η VW χρειάζεται ακόμα αρκετές εβδομάδες προτού οριστικοποιήσει τα σχέδιά της για το δικό της όπου θα κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα. Οι επενδύσεις της σε αυτό ανέρχονται σε 2 δισ. ευρώ και εκτιμά ότι θα τη βοηθήσουν να επιταχύνει τη διαδικασία παραγωγής. Αλλωστε, η Τesla δηλώνει πως ήδη έχει τη δυνατότητα μέσα σε 10 ώρες να κατασκευάσει ένα Model Y στο γιγαντιαίο εργοστάσιό της στο Βραδεμβούργο, πλησίον του Βερολίνου.
Η Volkswagen φτιάχνει το δικό της ηλεκτρικό ID. 3 σε τριπλάσιο χρόνο, εξ ου και στις νέες εγκαταστάσεις της με το όνομα «Τριάδα» (Trinity), που θα αρχίσουν να λειτουργούν το 2026, θα επισπεύσει την παραγωγή. Για να το επιτύχει θα χρησιμοποιήσει τεχνικές όπως η δραστική μείωση εξαρτημάτων και η μεγάλη χύτευση υπό πίεση. «Εχουμε πολύ ξεκάθαρο στόχο», δηλώνει σε συνέντευξή του στο Reuters ο διευθυντής παραγωγής του εμπορικού σήματος της Volkswagen Κρίστιαν Φόλμερ. «Θέλουμε να ορίσουμε με τη δική μας παραγωγή τις προδιαγραφές στον κλάδο. Κι αν επιτύχουμε το ένα όχημα ανά 10 ώρες, τότε θα είναι μεγάλο κατόρθωμα». H Τesla, όπως ανέφερε εκπρόσωπός της, έχει επιτύχει τον στόχο αυτό στη Γερμανία διότι χρησιμοποιεί δύο γιγάντιες πρέσες χύτευσης, εφαρμόζοντας πίεση 6.000 τόνων για την κατασκευή του οπίσθιου μέρους του αυτοκινήτου. Ετσι, μέσα σε λιγότερο από 6 λεπτά παράγονται 17 εξαρτήματα.
Η Volkswagen αυξάνει την παραγωγικότητά της με ρυθμό 5% τον χρόνο, αλλά θα πρέπει να κάνει ακόμα μεγαλύτερα άλματα ώστε να μπορέσει να διατηρήσει την πρωτοπορία της στην ευρωπαϊκή αγορά, όπως προσθέτει ο κ. Φόλμερ, χωρίς ωστόσο να δώσει συγκεκριμένο νέο ποσοστό. Σημειωτέον πως στην παγκόσμια κατάταξη πρώτη εμφανίζεται η ιαπωνική Τoyota και ακολουθεί η Volkswagen με ένα εύρος εμπορικών σημάτων από τα Skoda, Seat και VW έως τα Audi, Porsche και Bentley με μερίδιο 25% στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το 13% αυτής ανήκει στην αμερικανική Tesla. Εντούτοις, η παρουσία της Τesla έχει επιτείνει την πίεση στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και ως προς την ταχύτητα παραγωγής και ως προς την εξέλιξή της. Ειδικότερα, ο επικεφαλής της Volkswagen Χέρμπερτ Ντίες είχε προειδοποιήσει τους Γερμανούς να επιταχύνουν τις διεργασίες ώστε να μη δέχονται κτυπήματα στο δικό τους «γήπεδο».
Οι στόχοι, πάντως, της Volkswagen συγκλίνουν με την ευρύτερη τάση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία συνίσταται στην απλοποίηση του εύρους των προϊόντων και στον εξορθολογισμό της παραγωγής, ενόσω οι εταιρείες αγωνίζονται να εξασφαλίσουν ρευστό για να χρηματοδοτήσουν τη μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και να συμβαδίσουν με την ανταγωνίστρια Tesla, η οποία δεν πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα στην κατασκευή οχημάτων με μπαταρίες και με κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Οπως επισημαίνει, τέλος, ο Ιβάν Χορέτσκι, συνεταίρος της McKinsey και πρώην υπεύθυνος του τμήματος μηχανικής στο εργοστάσιο του Βραδεμβούργου της Tesla, «η αμερικανική εταιρεία όντως πυροδότησε την τάση για να περιοριστούν τα εξαρτήματα ενός αυτοκινήτου και να απλουστευθεί η παραγωγή του»