ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Κόβουν» καλλυντικά και ρούχα οι Ελληνες λόγω της ακρίβειας
Περικοπές σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης κάνουν οι Έλληνες.
Περικοπές σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, όπως τα καλλυντικά αλλά και τα είδη μόδας, κάνουν οι Ελληνες καταναλωτές, που έχουν μπει σε μια διαδικασία αυτοπεριορισμού λόγω της ραγδαίας αύξησης των τιμών τους τελευταίους μήνες.
Η μείωση των δαπανών έχει αντίκτυπο και στις επιχειρήσεις, όπως οι εταιρείες καλλυντικών, κάποιες εκ των οποίων (κυρίως εκείνες που έχουν πιο premium προϊόντα) ήδη καταγράφουν μειώσεις στις πωλήσεις τους το πρώτο πεντάμηνο του 2022, επηρεασμένες από τον αντίκτυπο που έχει η αύξηση του κόστους στην τσέπη των καταναλωτών. Στο μεταξύ, ο αντίκτυπος των ανατιμήσεων στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες είναι πιο αισθητός δεδομένου ότι τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν ήδη πληγεί από τη δεκαετή ελληνική κρίση.
Σύμφωνα με την "Καθημερινή", ενδεικτική της εικόνας αυτής είναι πρόσφατη έρευνα της ΕΥ με τίτλο «ΕΥ Future Consumer Index, Ελλάδα 2022», σύμφωνα με την οποία η τάση προς μειωμένες αγορές σε συγκεκριμένα προϊόντα έχει ενισχυθεί σε σύγκριση με πέρυσι. Το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει πως ξοδεύει λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, ποσοστό αυξημένο κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες (60%) σε σχέση με το 2021. Σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, το συγκεκριμένο ποσοστό είναι αισθητά υψηλότερο από το παγκόσμιο (47%) αλλά και το ευρωπαϊκό δείγμα της έρευνας (40%). Στην Ισπανία και στην Ιταλία, δύο χώρες που αντιμετώπισαν επίσης οικονομικά προβλήματα, τα ποσοστά είναι 47% και 49%, αντιστοίχως.
Mάλιστα, ο ένας στους δύο αγοράζει πλέον μόνο τα απαραίτητα, έναντι 43% πέρυσι, ενώ το 55% δηλώνει πως περνά περισσότερο χρόνο στο σπίτι από όσο πριν από την πανδημία. Οσον αφορά τις επιχειρήσεις, αν και εκτιμήσεις (Μάιος 2022) του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων δείχνουν πως η εγχώρια αγορά καλλυντικών θα κινηθεί ανοδικά κατά τη φετινή χρονιά, επισημαίνουν πως τα κυριότερα προβλήματα για τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών αλλά και η αύξηση του ενεργειακού κόστους, γεγονός που θα αποτυπωθεί και στις τιμές των καλλυντικών. Η γεωπολιτική κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία δημιουργεί επιπλέον ανησυχία για τις αυξήσεις στις τιμές των εισαγόμενων καλλυντικών αλλά και τις αναταραχές που καταγράφονται στις αλυσίδες εφοδιασμού. Εκπρόσωποι του κλάδου παρατηρούν πως όσο περνάει ο καιρός οι επιπτώσεις του πληθωρισμού γίνονται πιο αισθητές, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι καταναλωτές να δείχνουν προτίμηση στα καλλυντικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, περικόπτοντας δαπάνες σε πιο ακριβά είδη. Η τάση αυτή έχει αρχίσει να αποτυπώνεται και στις πωλήσεις ορισμένων εταιρειών που πωλούν επώνυμα καλλυντικά προϊόντα υψηλής ζήτησης.
Η ελληνική θυγατρική του πολυεθνικού κολοσσού καλλυντικών Estée Lauder εκτιμάται ότι κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2022 (έως τον Μάιο) κατέγραψε απώλειες 15% στις πωλήσεις της σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2021. Οπως αναφέρουν οι δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της που καλύπτουν την περίοδο 1/7/2020-30/6/2021, η αύξηση του κόστους ενέργειας και καυσίμων, η κρίση στην Ουκρανία, καθώς και η σημαντική αύξηση του πληθωρισμού, οδήγησαν σε μειωμένες πωλήσεις λόγω του αντικτύπου των γεγονότων αυτών στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτή. Κατά τη χρήση που έληξε στις 30/6/2021, οι πωλήσεις της Estée Lauder Hellas διαμορφώθηκαν στα 86,3 εκατ. ευρώ, από 89 εκατ.ευρώ, επηρεασμένες από το κλείσιμο των καταστημάτων από τον Νοέμβριο του 2020 έως και τον Φεβρουάριο του 2021, ενώ τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν στα 7,6 εκατ., από 6,5 εκατ. ευρώ.