ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κλωστοϋφαντουργία: H μεγάλη ευκαιρία για την ελληνική ένδυση
Λόγω ακριβών μεταφορικών και πρώτων υλών, η παραγωγή μεταφέρεται στην Ευρώπη
SHARE:
Η «οπισθοχώρηση» της Κίνας πέρυσι, λόγω της εκδήλωσης της πανδημίας, με τη χώρα να μην έχει επανέλθει σε προ COVID-19 επίπεδα σε ό,τι αφορά την παραγωγική διαδικασία, βάζει σε τροχιά ανάκαμψης την ευρωπαϊκή βιομηχανία κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής. Στους παράγοντες που καθιστούν την παραγωγή από ελληνικές εταιρείες ελκυστική προστίθεται και το γεγονός του πολύ μεγάλου κόστους πρώτων υλών από την Κίνα, καθώς και των ναύλων που διατηρούνται σε δυσθεώρητα ύψη.
Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες του κλάδου που μίλησαν στην «Καθημερινή» έχουν αυξηθεί οι παραγγελίες από ξένες αλυσίδες προς τις εταιρείες φασόν ελληνικών συμφερόντων. Βεβαίως, οι τελευταίες διατηρούν σε μεγάλο βαθμό ακόμη τον κύριο όγκο της παραγωγικής διαδικασίας (κοπή και ραφή) εκτός Ελλάδας, κυρίως στη Βουλγαρία, και τις θέσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας (σχεδιασμός και μάρκετινγκ) στην Ελλάδα.
Αυτό που σίγουρα ενισχύεται στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά το σύνολο της παραγωγικής διαδικασίας, είναι –όπως αναφέρουν πηγές με γνώση του κλάδου–η αύξηση της παραγωγής ρούχων υψηλής αξίας. Την ίδια ώρα, ελληνικές εταιρείες που έχουν την παραγωγή τους εκτός Ελλάδας έχουν μεταφέρει μέρος αυτής, για τα δικά τους επώνυμα προϊόντα, εντός της ελληνικής επικράτειας.
Εχουν αυξηθεί οι παραγγελίες από ξένες αλυσίδες προς τις εταιρείες φασόν ελληνικών συμφερόντων.
Εκτός από τις προαναφερθείσες αιτίες, βασικός λόγος που καθίσταται εκ νέου ανταγωνιστική η ελληνική παραγωγή είναι ότι ακριβώς η εκτόξευση στα ύψη των πρώτων υλών και του κόστους μεταφορών από Κίνα, μειώνουν τη σημασία που είχε παλαιότερα το υψηλό εργατικό κόστος στην Ελλάδα στο συνολικό κόστος παραγωγής. Ταυτόχρονα η Ελλάδα παράγει σημαντικές ποσότητες μιας εκ των βασικών πρώτων υλών για τον κλάδο της ένδυσης, το βαμβάκι.
Σε αυτή βεβαίως την «κούρσα»ανάκαμψης και υποκατάστασης της κινεζικής παραγωγής από παραγωγή άλλων χωρών, εγγύτερα στην Ευρώπη, στον τόπο κατανάλωσης, η Ελλάδα έχει να ανταγωνιστεί ισχυρές δυνάμεις του κλάδου, όπως είναι η Τουρκία, το Μαρόκο και η Τυνησία. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής – Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), έχουν αυξηθεί οι εισαγωγές ειδών ένδυσης στην Ευρώπη το α΄ εξάμηνο του 2021 σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2020 κατά 43% από το Μαρόκο, κατά 23% από την Τουρκία και κατά 19% από την Τυνησία.
Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές ελληνικών ενδυμάτων, αυτές αυξήθηκαν το α΄ εξάμηνο του 2021 κατά 13,2% και ανήλθαν σε 405 εκατ. ευρώ. Εντυπωσιακή ήταν η πορεία στις εξαγωγές ενδυμάτων ειδικά το τετράμηνο Απριλίου – Ιουνίου, όπου καταγράφηκε αύξηση 51%, με αποτέλεσμα να υπερκαλυφθεί η μείωση 30% που είχε σημειωθεί το α΄ δίμηνο του τρέχοντος έτους. Στην κλωστοϋφαντουργία οι εξαγωγές επίσης αυξήθηκαν κατά 9,5% και ανήλθαν σε 211 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές βάμβακος αυτές κατέγραψαν ακόμη πιο εντυπωσιακή άνοδο, της τάξης του 53,8%, και διαμορφώθηκαν σε 293 εκατ. ευρώ.
Συνολικά ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατέγραψε σημαντική άνοδο λόγω της αύξησης τόσο των λιανικών πωλήσεων εντός Ε.Ε. όσο και λόγω της ενίσχυσης των εξαγωγών. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 17,1% στην κλωστοϋφαντουργία και κατά 7,3% στην ένδυση. Οι λιανικές πωλήσεις κατέγραψαν άνοδο 12,4%, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 16,1% στην ένδυση και κατά 15,9% στην κλωστοϋφαντουργία. Σε αξία οι εξαγωγές για το σύνολο της αλυσίδας ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας στην Ε.Ε. ανήλθαν το α΄ εξάμηνο του 2021 σε 27,5 δισ. ευρώ από 23,7 δισ. ευρώ το 2020. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Ενδυσης και Κλωστοϋφαντουργίας (Euratex), η Ε.Ε. αύξησε τις εξαγωγές της προς την Κίνα κατά 39,7%, προς τη Ρωσία κατά 23,5% και προς τις ΗΠΑ κατά 22,4%. Την ίδια ώρα μειώθηκαν κατά 42,2% οι εισαγωγές από την Κίνα.