ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
IRIS: Αφήνουν τις κάρτες και πληρώνουν χωρίς χρεώσεις - Ραγδαία αύξηση πληρωμών και χρηστών με το νέο σύστημα
Οι νέοι ηλικίας 18-34 ετών ξεπέρασαν το e-banking και επιλεγούν το νέο σύστημα πληρωμών χωρίς χρεώσεις - Τα οφέλη για όσους πληρώνουν με IRIS
Οι καταναλωτές, εφόσον έχουν ενεργοποιήσει την υπηρεσία IRIS στο mobile banking, μπορούν να κάνουν τις πληρωμές τους μέσα σε δευτερόλεπτα πληκτρολογώντας τον ΑΦΜ ή το κινητό τηλέφωνο του επαγγελματία, στοιχεία τα οποία μπορούν για λόγους διευκόλυνσης να παρέχονται υπό μορφή QR Code προς σάρωση.
Από την πλευρά της αγοράς, οι εγγεγραμμένοι επαγγελματίες ανέρχονται σε 155.000, μέγεθος αυξημένο κατά 292,8% σε σύγκριση με το 2022 Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Δεκέμβριο του 2023 κατεγράφη ο υψηλότερος αριθμός νέων εγγραφών ανά μήνα φτάνοντας τις 30.000. Όσον αφορά τους εγγεγραμμένους εμπόρους/e-shops ανήλθε σε 3.500 το 2023.
Τα οφέλη για όσους πληρώνουν με IRIS
Μέσω της διατραπεζικής υπηρεσίας IRIS, καταναλωτές και επαγγελματίες μπορούν να πραγματοποιούν μεταφορές χρημάτων απλά, με τη χρήση αριθμού κινητού ή και μιας επαφής από τον τηλεφωνικό κατάλογο που είναι αποθηκευμένη στο τηλέφωνο. Το όριο συναλλαγών χωρίς χρέωση ανέρχεται σήμερα στα 500 ευρώ ημερησίως. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι μόνο και οι δύο πλευρές να έχουν ενεργοποιήσει την υπηρεσία IRIS στο mobile banking της τράπεζάς τους.
• Δεν χρειάζεται να γνωρίζει ο καταθέτης τον αριθμό λογαριασμού. Μόνο το κινητό τηλέφωνο ή τον ΑΦΜ του δικαιούχου.
• Η διαδικασία ολοκληρώνεται εντός λίγων δευτερολέπτων και ο δικαιούχος της πληρωμής ενημερώνεται άμεσα για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
• Δεν έχει προμήθεια από την τράπεζα για τη μεταφορά.
• Η μεταφορά είναι ασφαλής σύμφωνα με το ευρωπαϊκό σχήμα SEPA Instant Credit Transfer.
Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων
Με βάση τον νέο φορολογικό νόμο, ελεύθεροι επαγγελματίες, έμποροι και αυτοαπασχολούμενοι θα πρέπει υποχρεωτικά να κάνουν και να αποδέχονται στιγμιαίες πληρωμές χωρίς κάρτα, με απευθείας μεταφορά χρημάτων στον λογαριασμό του δικαιούχου μέσω κινητού (smartphone), του tablet ή του υπολογιστή του πελάτη/καταναλωτή.
Για να συμβεί αυτό, ο επαγγελματίας θα πρέπει μέσω e-banking ή στην εφαρμογή της τράπεζας στο κινητό του να δηλώσει τον επαγγελματικό του λογαριασμό, για να μπαίνουν σε αυτόν τα χρήματα που εισπράττει. Αντίστοιχα και ο καταναλωτής πρέπει με τον ίδιο τρόπο να έχει δηλώσει πριν χρησιμοποιήσει την υπηρεσία από ποιον λογαριασμό του θα φεύγουν τα χρήματα που θέλει να μεταφέρει ή να πληρώσει.
Στα φυσικά καταστήματα ή γραφεία, ο καταναλωτής μπαίνει στην τραπεζική εφαρμογή από το smartphone και καταχωρεί ΑΦΜ, κινητό ή email του επαγγελματία ή της επιχείρησης την οποία πρέπει να πληρώσει. Εναλλακτικά, μπορεί η επιχείρηση να έχει αναρτήσει έναν κωδικό QR για να τον σκανάρει ο πελάτης.