ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Γερμανία: Το ενεργειακό κόστος πιέζει το λιανικό εμπόριο
Οι Γερμανοί λιανέμποροι ποντάρουν σε μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας για «να βγάλουν τον χειμώνα»
Με κλειστές πόρτες και χαμηλότερη θέρμανση το λιανικό εμπόριο ελπίζει να περιορίσει τα έξοδα που του προκάλεσε η ενεργειακή κρίση. Αξίζει να σημειωθεί, όπως αναφέρει σε σχετικό της δημοσίευμα η Deutsche Welle, ότι το ενεργειακό κόστος για το λιανικό εμπόριο στη Γερμανία αυξήθηκε από την αρχή του χρόνου κατά 150%. Σε έρευνα του Γερμανικού Συνδέσμου Λιανεμπορίου HDE, οι μισές επιχειρήσεις δηλώνουν ότι απειλούνται με λουκέτο.
Το λιανικό εμπόριο ποντάρει τώρα σε μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας για «να βγάλει τον χειμώνα». Για παράδειγμα, τα καταστήματα θα θερμαίνονται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες. «Κάθε βαθμός μειώνει την κατανάλωση ενέργειας μέχρι και 6%», επισημαίνει ο Πάτρικ Στις από τον Γερμανικό Σύνδεσμο Λιανικού Εμπορίου. Τα πρώτα σούπερ μάρκετ εξετάζουν ήδη το ενδεχόμενο να περιορίσουν το ωράριο λειτουργίας τους για να συγκρατήσουν το εκτινασσόμενο ενεργειακό κόστος. Παράλληλα με τα εθελοντικά μέτρα η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε και υποχρεωτικά, με ειδικό κανονισμό που ισχύει από την 1η Σεπτεμβρίου. Ετσι, για παράδειγμα, τα καταστήματα θα θερμαίνονται μέχρι το πολύ τους 19 βαθμούς, ενώ ο φωτισμός των διαφημίσεων στους εξωτερικούς χώρους θα απενεργοποιείται από τις 10.00 μ.μ. έως τις 6.00 π.μ. και οι πόρτες των καταστημάτων δεν θα παραμένουν ανοιχτές, αλλά θα κλείνουν. Η Καρίνα Περέτσκε από τον Εμπορικό Σύνδεσμο Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας εκφράζει, ωστόσο, επιφυλάξεις για τις υποχρεωτικά κλειστές πόρτες ιδίως των μικρότερων καταστημάτων: «Αν η πόρτα είναι κλειστή, μπαίνουν μέσα λιγότεροι πελάτες». Διότι, όπως εξηγεί, ψυχολογικά οι κλειστές πόρτες αντιμετωπίζονται ως εμπόδιο.
Για να προσελκύσει περισσότερο κόσμο στην αγορά ο Γερμανικός Σύνδεσμος Λιανεμπορίου ξεκίνησε τη διαφημιστική εκστρατεία «Κλειστές πόρτες, ανοιχτά μαγαζιά», με πρωτοβουλία του Εμπορικού Συνδέσμου Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας. Με πολύχρωμες αφίσες οι πελάτες ενημερώνονται ότι τα καταστήματα λειτουργούν παρά τις κλειστές πόρτες. «Μέχρι τώρα η καμπάνια μας πηγαίνει πολύ καλά, λέει ο Πάτρικ Στις. Οι περισσότεροι πελάτες δείχνουν κατανόηση για τα μέτρα, διότι η εξοικονόμηση ενέργειας καθίσταται ολοένα και σοβαρότερη και στη δική τους καθημερινότητα. Μιλώντας στην DW, μια περαστική λέει: «Είναι ό,τι πιο σωστό μπορούμε να κάνουμε για να περιορίσουμε την ενεργειακή σπατάλη. Δυστυχώς, όμως, χαλάει κάπως τη διάθεση να βλέπεις παντού κλειστές πόρτες και να μπαίνεις σε κρύα καταστήματα. Αλλά δεν νομίζω ότι έχουμε άλλη επιλογή». Για το λιανικό εμπόριο το κύριο πρόβλημα είναι άλλο, εκτιμά η Καρίνα Περέτσκε, επειδή ύστερα από περισσότερα από δύο χρόνια πανδημίας και τον σημερινό υψηλό πληθωρισμό, η αγοραστική δύναμη βρίσκεται προς το παρόν στο ναδίρ. Ιδιαίτερα τα μικρότερα καταστήματα αντιμετωπίζουν πρόβλημα: «Δυστυχώς δεν έχουμε άλλες οικονομίες, έχουν εξαντληθεί. Και τώρα έχουμε υψηλότερα κόστη και οι πελάτες το ίδιο, με αποτέλεσμα να ψωνίζουν μόνο τα απαραίτητα», επισημαίνει.
Στο κέντρο πολλών γερμανικών πόλεων δεν κλείνουν μόνο μικρότερα μαγαζιά. Ακόμα και μεγάλες αλυσίδες αποσύρονται από τους εμπορικότερους δρόμους και επικεντρώνονται στις διαδικτυακές πωλήσεις. Επομένως όλο και περισσότερες επιφάνειες σε κεντρικά σημεία είναι ελεύθερες. Ο πολεοδόμος Στέφαν Κρούζε από το Ντόρτμουντ προτείνει να δημιουργηθούν εκεί πολυλειτουργικοί χώροι, οι οποίοι θα συνδυάζουν εμπόριο, εκπαίδευση, γαστρονομία και πολιτισμό. Ομως τέτοια σχέδια δεν μπορούν να υλοποιηθούν από τη μια μέρα στην άλλη και ειδικά στην παρούσα συγκυρία, όπου οι οικονομικές δυνατότητες είναι περιορισμένες.