ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Γαλακτοκομικά: Μειωμένο το ενδιαφέρον για βιολογικά χαρακτηριστικά με βάση τη NielsenIQ
Γάλα, γιαούρτι και τυρί στο σύνολο της Ευρώπης έχουν σημαντικό ρόλο
Ο Έλληνας αγοραστής φαίνεται να κάνει εκπτώσεις στα χαρακτηριστικά των γαλακτοκομικών προϊόντων σε σχέση με το παρελθόν, όπως σημείωσε η Sales & Engagement Associate της NielsenIQ, Έφη Γιαννακοπούλου, αναφορικά με τις τάσεις που παρατηρούνται στην εν λόγω αγορά.
Όπως ανέφερε στο Dairy Congress η κα. Γιαννακοπούλου, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ερευνών ο Έλληνας καταναλωτής εμφανίζει μειωμένο ενδιαφέρον για το αν τα προϊόντα που αγοράζει είναι εγχώριας παραγωγής ή βιολογικής προέλευσης.
Τα χαρακτηριστικά δεν παύουν να είναι σημαντικά, αλλά εμφανίζουν μειωμένο ενδιαφέρον σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Η τάση αυτή έρχεται να επιβεβαιωθεί μέσα και από τα στοιχεία διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών που έχει στη διάθεση της η NielsenIQ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος. Συγκεκριμένα, προκύπτει ότι χαρακτηριστικά όπως είναι το "βιολογικό", εμφανίζουν φθίνουσα πορεία στο μεγαλύτερο μέρος των κατηγοριών γαλακτοκομικών προϊόντων.
Η μεταβολή των μεριδίων
Ανέφερε, δε, ότι υπάρχει μεταβολή μεριδίου σε αξία των βιολογικών προϊόντων ανά κατηγορία και χώρα το τελευταίο 12μηνο, συγκριτικά με την προηγούμενη χρόνια.
Λαμβάνοντας υπόψη γιαούρτι γάλα και τυρί, με εξαίρεση την Ελβετία, σε όλες τις υπόλοιπες χώρες η εξέλιξη των μεριδίων είναι κυρίως αρνητική.
Η τάση αυτή συνδέεται με τις υψηλές τιμές που παρουσιάζουν τα βιολογικά προϊόντα σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προϊόντα, και λόγω συμπίεσης των εξόδων των νοικοκυριών ενδεχομένως να αποτελούν επιλογή πολυτέλειας.
Γάλα, γιαούρτι και τυρί στο σύνολο της Ευρώπης έχουν σημαντικό ρόλο στην έννοια του βιολογικού και παρατηρείται πως η τιμή είναι κατά μέσο όρο υψηλότερη, όπως εξήγησε η κα. Γιαννακοπούλου.
Τα βιολογικά στην εγχώρια αγορά
Λαμβάνοντας υπόψη τις δύο βασικές κατηγορίες κάτω από τις οποίες εξετάζονται τα βιολογικά, το λευκό γάλα και το γιαούρτι, συμπεριλαμβανομένων και των επιδόρπιων, προκύπτει ότι στην κατηγορία του γάλακτος η εξέλιξη των πωλήσεων σε αξία εμφανίζει έντονα πτωτικό ρυθμό, σε αντίθεση με το γιαούρτι που αυξάνεται με διψήφιο ποσοστό.
Το βιολογικό γιαούρτι αποτελεί κάτι λιγότερο από το 2% της συνολικής κατηγορίας. Παρόλα αυτά οι συνθήκες που εξηγούν την εξέλιξη της κάθε κατηγορίας μπορούν να διαφέρουν. Και αυτό γιατί υπάρχουν και άλλοι παράγοντες οι οποίοι μπορούν να επηρεάζουν το πως διαμορφώνεται η τάση μεταξύ των διαφόρων χαρακτηριστικών.
Ένας από αυτούς μπορεί να είναι καινοτομία και ο ρόλος της κατά τη διάρκεια επιλογής ενός προϊόντος.
Καινοτομίες συναντούμε και στο φρέσκο λευκό γάλα, καθώς οι Έλληνες αγοραστές δηλώνουν πως η καινοτομία είναι πολύ σημαντική, στο πλαίσιο των συνεχώς διαφοροποιημένων διατροφικών αναγκών. Το γάλα, όπως επίσης και οι λοιπές γαλακτοκομικές κατηγορίες, δεν συμβιβάζονται με τα κοινά χαρακτηριστικά των προϊόντων.
Στο πλαίσιο αναζήτησης επιπλέον ωφέλιμων συστατικών παρατηρείται ότι υπάρχει έντονη τάση προς τα προϊόντα με πρωτεΐνη, ενώ εντοπίζονται υποκατηγορίες - όπως τα κεφίρ και τα γιαούρτια χωρίς λακτόζη - που συνδέονται στενά με την έννοια της ευεξίας και την προστασία του γαστρεντερολογικού συστήματος.
Συγκράτηση στην ελληνική αγορά
Τα εναλλακτικά προϊόντα φυτικής προέλευσης συνδέονται με την έννοια καινοτομίας.
Το συνολικό καλάθι των φυτικών στα super market ανέρχεται σε €135 εκατ. και εμφανίζει αυξητικό ρυθμό ανάπτυξης, έστω και με πιο συγκρατημένο βήμα.
Οι μαργαρίνες και τα φυτικά είναι οι πιο σημαντικές κατηγορίες στο καλάθι και αποτελούν το 85% του συνολικού τζίρου.
Το συνολικό καλάθι γαλακτοκομικών έχει υποφέρει λόγω πληθωριστικών πιέσεων αλλά δεν εντοπίζονται απώλειες στην κατανάλωση.
Η ελληνική αγορά
“Παρά τις πιέσεις και τις προκλήσεις που δέχεται ο κλάδος των γαλακτοκομικών φαίνεται ότι λαμβάνουμε αισιόδοξα μηνύματα, καθώς υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης, είτε μέσω καινοτομίας, είτε μέσω εναλλακτικών επιλογών ή εξαγωγών”, ανέφερε η κα. Γιαννακοπούλου.
Στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία μετρήσιμου λιανεμπορίου της NielsenIQ, το σύνολο των γαλακτοκομικών είναι κοντά στα €2,2 δισ. Οι πωλήσεις σε αξία βρίσκονται σε ανοδικό ρυθμό ανάπτυξης, στο +8,7% το 2023, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως συγκριτικά με το 2021, ο ρυθμός ανάπτυξης ανέρχεται στο 21%.
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν το 16% του συνόλου των ταχυκίνητων καταναλωτικών κατηγοριών. Όπως είπε η κα. Γιαννακοπούλου αυτό είναι μεγάλο μέγεθος, εάν σκεφτεί κανείς πως σχεδόν 1 στις 6 αγορές περιλαμβάνει κάποιο γαλακτοκομικό προϊόν. Με την προσθήκη και του παραδοσιακού καναλιού, που περιλαμβάνει τα καταστήματα ευκολίας και περίπτερα, η αγορά ανέρχεται στα €1,4 δισ. με ρυθμό ανάπτυξης 8,9%.