ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
EuroAsia Interconnector: Σε φάση εκκίνησης το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας μέσω Κρήτης
Στα 1,2 δις. ευρώ ο προϋπολογισμός
Στην τελική ευθεία για την εκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών βρίσκεται το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας «EuroAsia Interconnector». Ειδικότερα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με πληροφορίες, ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους και περιορισμούς για το ελληνικό τμήμα του έργου που αφορά στην υποβρύχια και υπόγεια Γραμμή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας για τη Διασύνδεση Κύπρου (Κοφίνος) – Ελλάδας (Κορακιά Κρήτης), η εφαρμογή των οποίων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση και λειτουργία του έργου.
Tης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, σύμφωνα με το ot.gr, είχαν προηγηθεί τον προηγούμενο χρόνο θετικές και υπό όρους γνωμοδοτήσεις αρμόδιων υπηρεσιών και φορέων, όπως της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κρήτης, της Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, της Διεύθυνσης Υποδομής του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) κλπ.
Το έργο
Το έργο αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης, μέσω υποβρύχιων καλωδίων μεταφοράς συνεχούς ρεύματος (500kV), εντός της υφαλοκρηπίδας της Ελλάδας, με σημείο προσαιγιάλωσής τους στην περιοχή της Κορακιάς Ηρακλείου Κρήτης. Το συνολικό μήκος του καλωδίου ανέρχεται στα 898 χλμ. Επίσης, περιλαμβάνει την εγκατάσταση από το σημείο προσαιγιάλωσης, υπόγειων καλωδίων συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης, μήκους 10,2 χλμ. έως τη διασύνδεσή τους με τον Σταθμό Μετατροπής της Δαμάστας, ο οποίος αποτελεί έργο της «Αριάδνη Interconnection» (της θυγατρικής εταιρείας του ΑΔΜΗΕ που κατασκευάζει την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής), καθώς και τα έργα διασύνδεσης με τον Σταθμό Μετατροπής και το σύστημα μεταφοράς της Κρήτης. Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Δεκέμβριο υπεγράφη συμφωνία με τη Nexans Norway για την προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση των καλωδιακών συστημάτων για τη ζεύξη Κύπρου-Ελλάδας.
Χρηματοδότηση
Το ηλεκτρικό καλώδιο Κύπρου – Κρήτης, μήκους 898 χλμ. και προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 757 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Connecting Europe. Οι μελέτες αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος, ώστε το 2024 να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες. Αποτελεί υποέργο του ευρωπαϊκού έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) «EuroAsia Interconnector» που αφορά στο καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, συνολικού μήκους 1.208 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 2,4 δισ. ευρώ, το οποίο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Ο EuroAsia αρχικά, θα επιτρέψει την αμφίδρομη μεταφορά 1.000 MW και σε πλήρη ανάπτυξη 2.000 MW.
Το καλοκαίρι του 2022, ο ΑΔΜΗΕ είχε καταθέσει Δήλωση Προθέσεων (Letter of Intent) στη διοίκηση του EuroAsia Interconnector για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, με ποσοστό 25%, που θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να εμπλακεί πιο ενεργά στην κατασκευή της διασύνδεσης. Πρόκειται για ένα ήδη ώριμο έργο, με εξασφαλισμένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, το οποίο θα αναβαθμίσει τη θέση της Ελλάδας στον διεθνή ενεργειακό χάρτη. Όταν ολοκληρωθεί θα «ενώσει» τα ηλεκτρικά συστήματα του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας αποτελώντας τη μεγαλύτερη (μήκους 1.208 χλμ) και βαθύτερη (έως και 3.000 μέτρα) ηλεκτρική διασύνδεση στον κόσμο, ισχύος 2.000 MW.
Όροι και περιορισμοί
Πριν την έναρξη των κατασκευών θα πρέπει να εκπονηθούν και να υποβληθούν για έγκριση από τις αρμόδιες αρχές η Μελέτη Ρύθμισης Κυκλοφορίας οχημάτων, στις περιπτώσεις που τα οχήματα μεταφοράς εξοπλισμού διέρχονται εντός οικιστικού ιστού ή από οδούς αυξημένης κυκλοφορίας, η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη χωροθέτησης και λειτουργίας των εργοταξίων, το Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων κλπ.
Επίσης, πέρα από τους όρους που αφορούν στην προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, όλες οι εργασίες που θα απαιτηθούν για την υλοποίηση του έργου, θα πραγματοποιηθούν με την επίβλεψη των Εφορειών Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, Ρεθύμνου, καθώς και της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων. Στην περίπτωση που κατά τις εκσκαφές βρεθούν αρχαία, σπήλαια ή παλαιοντολογικά κατάλοιπα, οι εργασίες θα διακοπούν και θα ακολουθήσει ανασκαφική έρευνα, με δαπάνη του φορέα υλοποίησης του έργου.