ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Έρχονται νέα μέτρα κατά τις ακρίβειας - Ποια προϊόντα μπαίνουν στο στόχαστρο
Στόχος να διορθωθούν παθογένειες ετών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα
Νέες παρεμβάσεις με στόχο να μειωθούν οι τιμές σε ακόμη περισσότερα βασικά αγαθά επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο στόχαστρο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης αναμένεται να βρεθούν προϊόντα τα οποία πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι για παράδειγμα το ελαιόλαδο, το σπορέλαιο, το αλεύρι και ο καφές.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε νέα μέτρα προκειμένου να μειωθούν εντός Μαρτίου οι τιμές στο βρεφικό γάλα, στα φρούτα, τα λαχανικά και τα κρέατα, στα απορρυπαντικά, στα καθαριστικά σπιτιού, στις οδοντόκρεμες, στα αφρόλουτρα, στα σαμπουάν και στις βρεφικές πάνες αλλά και για να αποτραπούν νέες ανατιμήσεις μέσα από την απαγόρευση να πραγματοποιούνται προσφορές και εκπτώσεις σε όσα προϊόντα αυξάνονται οι τιμές.
Από την αποτελεσματικότητα των μέτρων που ανακοινώθηκαν για τον περιορισμό της ακρίβειας στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων θα εξαρτηθεί για το εάν θα υπάρξει ανάγκη για νέες ευρύτερες παρεμβάσεις στην αγορά τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών. Εξάλλου, ο υπουργός Ανάπτυξης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για λήψη νέων μέτρων εφόσον οι νέες παρεμβάσεις δεν φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Παθογένειες της ελληνικής αγοράς
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, διερευνώνται συνεχώς μέτρα προκειμένου να διορθωθούν παθογένειες ετών της ελληνικής αγοράς. Στόχος είναι να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια στις εμπορικές συναλλαγές σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που εντοπίζονται στρεβλώσεις, είτε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού είτε από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, προκειμένου να μειωθούν αισθητά οι τιμές σε βασικά αγαθά.
Με στόχο την μεγαλύτερη διαφάνεια στις συναλλαγές ανακοινώθηκε την περασμένη η εβδομάδα για παράδειγμα η παρέμβαση για τον περιορισμό της ακρίβειας στα νωπά φρούτα, στα λαχανικά και τα κρέατα για τα οποία προκειμένου να διασφαλισθεί η διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, οι προμηθευτές θα είναι υποχρεωμένοι να πωλούν τα προϊόντα τους στα σούπερ μάρκετ, στα μανάβικα και στα κρεοπωλεία σε «καθαρές» τιμές και να επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας.
Σύμφωνα με γνώστες της αγοράς εμπορίας φρούτων και λαχανικών, σήμερα οι παροχές που δίνουν τα σούπερ μάρκετ στους προμηθευτές φτάνουν ακόμη και το 35%, που αφορούν τις επιστροφές ή την φύρα, δηλαδή τα προϊόντα που δεν πωλούνται.
Μάλιστα, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε σύσκεψη που είχε την προηγούμενη εβδομάδα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, θέλοντας να στείλει για άλλη μια φορά ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση επισήμανε ότι «η Ελλάδα δεν είναι μπανανία» και πως «ο πληθωρισμός της απληστίας» δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός.
Ο κ. Μητσοτάκης, τόνισε επίσης ότι «για κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων κάνουμε πια πιο δραστικές παρεμβάσεις, οι οποίες έχουν σκοπό να μειώσουν τελικά τις τιμές στο ράφι. Διότι έχουμε ένα μοντέλο στην Ελλάδα, όπου έχουμε υψηλές ονομαστικές τιμές και μετά υψηλές εκπτώσεις και πίσω από αυτό το συγκεκριμένο καθεστώς τιμολόγησης τελικά κρύβονται οι υψηλότερες τιμές».
Μεγάλες αποκλίσεις
Οι σημαντικές αποκλίσεις ανάμεσα στις τιμές που πωλούνται αρκετά προϊόντα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποτυπώνονται κατά καιρούς σε διάφορες έρευνες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
Σύμφωνα, με την πιο πρόσφατη που διενήργησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών γάλα μακράς διάρκειας σε συσκευασία ενός λίτρου πωλείται στην χώρα μας ακριβότερα (1,78 ευρώ) από όλες τις υπόλοιπες χώρες που αναφέρονται στην έρευνα όπως η Αγγλία (1,27 ευρώ), η Ισπανία (1,13 ευρώ), η Γαλλία (1,63 ευρώ) και η Πορτογαλία (1,04 ευρώ). Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και για αρκετά ακόμη προϊόντα.
Πηγή: imerisia.gr