ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Επιδημία» ο οικονομικός αναλφαβητισμός – Περιορισμένες οι γνώσεις των Ελλήνων
«Σκοράρουν» λίγο πάνω από 60/100 σε ό,τι αφορά τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό, βάσει τριών κριτηρίων: της γνώσης, της συμπεριφοράς και της στάσης απέναντι στα χρηματοοικονομικά.
Περιορισμένες είναι γνώσεις και δεξιότητες των περισσότερων Ελλήνων γύρω από τα οικονομικά, γεγονός το οποίο μέχρι έναν βαθμό δείχνει και ότι αδυνατούν να διαχειριστούν αποδοτικά τα χρήματά τους, σε μία περίοδο μάλιστα κατά την οποία η ακρίβεια ασκεί πρωτοφανείς πιέσεις στα νοικοκυριά. Βέβαια, το φαινόμενο αυτό δεν είναι αμιγώς ελληνικό, αφού σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ, μόλις το 34% των ενηλίκων από τουλάχιστον 39 χώρες διεθνώς κατέχει ένα καλό επίπεδο χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, με βαθμολογία άνω των 70 στις 100 μονάδες, ενώ το ποσοστό αυτό στη χώρα μας ανέρχεται στο 32%.
Αναλυτικά, οι Έλληνες «σκοράρουν» λίγο πάνω από 60/100 σε ό,τι αφορά τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό, βάσει τριών κριτηρίων: της γνώσης, της συμπεριφοράς και της στάσης απέναντι στα χρηματοοικονομικά. Στην πρώτη κατηγορία, που αφορά κατά κύριο λόγο ορολογίες, το σκορ ανέρχεται στο 23/35. Στη δεύτερη, που περιλαμβάνει ερωτήσεις όπως εάν ο κόσμος αποταμιεύει, κάνει προϋπολογισμό, πληρώνει εγκαίρως λογαριασμούς κλπ, οι Έλληνες παίρνουν στο 28/45. Τέλος, στην τρίτη κατηγορία που αξιολογεί εάν ζει κανείς «στη στιγμή» ή προτιμά να αποταμιεύει για το μέλλον, η βαθμολογία ανέρχεται στα 11/20.
Η επίδοση αυτή είναι αντίστοιχη με τα επίπεδα που παρατηρούνται κατά μέσον όρο διεθνώς. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι η Γερμανία βρίσκεται στην κορυφή των 39 χωρών του ΟΟΣΑ που εξετάστηκαν, με σκορ 76%, ενώ ακολουθεί η Ταϊλάνδη με 71%, αλλά και το Χονγκ Κονγκ και η Ισλανδία, αμφότερα με 70%. Στον αντίποδα βρίσκονται η Υεμένη (42%), η Καμπότζη (49%) και η Παραγουάη (50%).
«Τα αποτελέσματα από την έρευνά μας δείχνουν ότι ενώ οι περισσότεροι ενήλικες αντιλαμβάνονται βασικές έννοιες χρηματοοικονομικών, συνολικά η σχετική γνώση και οι δεξιότητες έχουν περιθώριο να βελτιωθούν σημαντικά, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης των ψηφιακών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών», δήλωσε χαρακτηριστικά στο Euronews η Chiara Monticone, αναλύτρια στον ΟΟΣΑ.
Απάτες και ψηφιακές δεξιότητες
Σε ό,τι αφορά τις ευπάθειες, το 15% όσων ερωτήθηκαν διεθνώς παραδέχεται ότι έχει πέσει θύμα σε τουλάχιστον μία απάτη. Στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό ανέρχεται περίπου στο 10%. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, υπάρχει σχέση μεταξύ του επιπέδου της γνώσης χρηματοοικονομικών και του κινδύνου, καθώς περίπου δύο στους τρεις από όσους δήλωσαν ότι έχουν πέσει θύμα απάτης δεν φτάνουν το επιθυμητό επίπεδο γνώσης (ήτοι βαθμολογία 70%).
Βέβαια, ο εντοπισμός μιας απάτης σχετίζεται και με τις ψηφιακές ικανότητες, αφού πλέον πολύ μεγάλος αριθμός εγκληματιών αξιοποιεί τις διαδικτυακές διόδους. Συνολικά, μόλις το 29% των ερωτηθέντων διεθνώς αγγίζει το επιθυμητό επίπεδο των ψηφιακών δεξιοτήτων στα θέματα αυτά, ενώ στην Ελλάδα διαμορφώνεται υψηλότερα, στο 38%. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι παρατηρούνται διαφορές ανάλογα με την εκπαίδευση και τα εισοδήματα.
Πηγή: moneyreview.gr