ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ελληνικά αεροδρόμια: Η κλιματική αλλαγή αλλάζει όσα ξέραμε για τις πτήσεις
Τι προβληματίζει τους ειδικούς και ποιες λύσεις προτείνουν;
Η άνοδος της θερμοκρασίας του πλανήτη δυσχεραίνει την απογείωση των αεροπλάνων σε ορισμένα αεροδρόμια και, όπως φαίνεται, τα ελληνικά βρίσκονται και αυτά στη σχετική λίστα.
Καθώς οι καύσωνες γίνονται πιο συχνοί, το πρόβλημα θα μπορούσε να επεκταθεί σε περισσότερες πτήσεις, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να αφήνουν τους επιβάτες στο έδαφος, παρότι έχουν πληρώσει εισιτήριο.
«Η βασική πρόκληση που αντιμετωπίζει κάθε αεροσκάφος κατά την απογείωσή του είναι ότι τα αεροπλάνα είναι πολύ βαριά και η βαρύτητα θέλει να τα κρατήσει στο έδαφος», εξηγεί στο CNN ο Πoλ Γουίλιαμς, καθηγητής ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Reading στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Και προσθέτει: «Για να ξεπεράσουν τη βαρύτητα, πρέπει να δημιουργήσουν άνωση, δηλαδή η ατμόσφαιρα να σπρώχνει το αεροπλάνο προς τα πάνω. Η άνωση εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, αλλά ένας από τους σημαντικότερους είναι η θερμοκρασία του αέρα. Καθώς ο αέρας θερμαίνεται διαστέλλεται και ο αριθμός των μορίων που είναι διαθέσιμα για να σπρώξουν το αεροπλάνο προς τα πάνω μειώνεται».
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα αεροσκάφη αποκτούν 1% λιγότερη άνωση με κάθε επιπλέον 3 βαθμούς Κελσίου αύξηση της θερμοκρασίας. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ακραία ζέστη δυσκολεύει την απογείωση των αεροπλάνων ενώ σε ακραίες συνθήκες μπορεί να την καταστήσει εντελώς αδύνατη», σημειώνει ο Γουίλιαμς.
Το πρόβλημα επηρεάζει ιδιαίτερα τα αεροδρόμια σε μεγάλο υψόμετρο, όπου ο αέρας είναι ήδη εκ φύσεως αραιότερος, και με μικρούς διαδρόμους, οι οποίοι αφήνουν στο αεροπλάνο λιγότερο χώρο για να επιταχύνει.
Όπως λέει ο καθηγητής, αν ένα αεροπλάνο απαιτεί 6.500 πόδια (1.981,2 μέτρα) διαδρόμου προσγείωσης στους 20 βαθμούς Κελσίου, θα χρειαστεί 8.200 πόδια (2.499,3 μέτρα) στους 40 βαθμούς Κελσίου.
Προβληματισμός για τα ελληνικά αεροδρόμια
Ο Γουίλιαμς και η ομάδα του ερεύνησαν ιστορικά δεδομένα από 10 αεροδρόμια της Ελλάδας, τα οποία χαρακτηρίζονταν από υψηλές καλοκαιρινές θερμοκρασίες και μικρούς διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης.
Διαπίστωσαν αύξηση της θερμοκρασίας κατά 0,75 βαθμούς Κελσίου ανά δεκαετία από τα ’70s.
Επίσης, διαπίστωσαν και μείωση των ούριων ανέμων που βοηθούν την απογείωση, την οποία συνδέουν με την κλιματική αλλαγή.
Στη συνέχεια, η ερευνητική ομάδα έβαλε αυτές τις θερμοκρασίες και τους ανέμους σε έναν υπολογιστή επιδόσεων απογείωσης αεροσκαφών για διαφορετικούς τύπους αεροπλάνων, συμπεριλαμβανομένου και του Airbus A320, που είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αεροπλάνα στον κόσμο.
«Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι το μέγιστο βάρος απογείωσης έχει μειωθεί κατά 127 κιλά κάθε χρόνο, που ισοδυναμεί περίπου με το βάρος ενός επιβάτη συν τη βαλίτσα του, δηλαδή ένας λιγότερος επιβάτης κάθε χρόνο που μπορεί να μεταφερθεί», τονίζει ο Γουίλιαμς.
Άλλη μελέτη, του Πανεπιστημίου Κολούμπια, προβλέπει ότι έως το 2050, ένα τυπικό αεροσκάφος στενής ατράκτου, όπως το Boeing 737, θα υφίσταται αυξημένους περιορισμούς βάρους από 50% έως 200% κατά τους θερινούς μήνες σε μεγάλα αεροδρόμια των ΗΠΑ, μεταξύ αυτών, το La Guardia, το Εθνικό Αεροδρόμιο Reagan και το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντένβερ.
Ποιες είναι οι πιθανές λύσεις;
Για τις αεροπορικές εταιρείες έχει χτυπήσει καμπανάκι και ήδη αναζητούν λύσεις στο πρόβλημα. «Μία από αυτές θα ήταν ο προγραμματισμός των αναχωρήσεων μακριά από το πιο ζεστό μέρος της ημέρας, με περισσότερες αναχωρήσεις νωρίς το πρωί και αργά το βράδυ», λέει ο Γουίλιαμς.
Και σημειώνει: «Τα ελαφρύτερα αεροσκάφη επηρεάζονται επίσης λιγότερο από το πρόβλημα, οπότε αυτό θα μπορούσε να επιταχύνει την υιοθέτηση σύνθετων υλικών, όπως τα ανθρακονήματα για τα αεροσκάφη».
Επίσης, ακόμη μία λύση είναι η επιμήκυνση των διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης, αν και αυτό μπορεί να μην είναι εφικτό σε όλα τα αεροδρόμια.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται σε πολλές πτήσεις οι επιβάτες να παραμένουν καθηλωμένοι στο έδαφος και να μην τους επιτρέπεται να επιβιβαστούν στο αεροσκάφος.
Πηγή: CNN