ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Βελτιώσεις της τελευταίας στιγμής στο φορολογικό νομοσχέδιο: Τι θα γίνει με περίπτερα και ταξί
Ποιες τροποποιήσεις ετοιμάζεται να φέρει η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και ποιους αφορούν
Νέες τροποποιήσεις και διορθώσεις σε επιμέρους ρυθμίσεις του φορολογικού νομοσχεδίου σκοπεύει να επιφέρει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με στόχο να καταστήσει λιγότερο επαχθές και λιγότερο άδικο το νέο καθεστώς τεκμαρτής φορολόγησης των αυτοαπασχολουμένων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τροποποιήσεις που αποφασίστηκαν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και ενσωματώνονται στο κείμενο του νομοσχεδίου θα αφορούν:
α) Τις επιχειρήσεις εκμετάλλευσης περιπτέρων για τις οποίες η προσαύξηση του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους λόγω τζίρου μεγαλύτερου από τον μέσο όρο του ΚΑΔ της δραστηριότητάς τους η οποία προβλέπεται σε ποσοστό 5% επί της διαφοράς μεταξύ δηλούμενου τζίρου και μέσου όρου θεωρείται υπερβολικά μεγάλη δεδομένου ότι οι εν λόγω επιχειρήσεις έχουν περιθώριο κέρδους πολύ μικρό σε πολλά προϊόντα που πωλούν όπως τα τσιγάρα και τα λοιπά καπνικά προϊόντα. Για τις επιχειρήσεις αυτές η συγκεκριμένη προσαύξηση αναμένεται να μειωθεί ώστε να μη φορτώνονται άδικα με δυσανάλογα υψηλό ποσό τεκμαρτού εισοδήματος. Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης μιλώντας στην ΕΡΤ, πρόκειται για έναν κλάδο όπου το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου προέρχεται από τσιγάρα και τηλεκάρτες που το περιθώριο κέρδους είναι μικρό. Ο υφυπουργός άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν κάποιες εξαιρέσεις ως προς την προσαύξηση του τεκμαρτού 5% στον τζίρο. «Αυτό το 5% στο μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους που είναι τα καπνικά, δεν έχουν τόσο περιθώριο κέρδους, είναι λιγότερο. Συνεπώς είναι μία αδικία. Θα δούμε λοιπόν πως θα εξαιρέσουμε αυτό τον τζίρο. Θα βρούμε το μηχανισμό, αυτό διαβουλευόμαστε, να είναι πιο πρακτικό» δήλωσε χαρακτηριστικά.
β) Τις επιχειρήσεις εκμετάλλευσης επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ταξί), το ύψος του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους δεν προσαυξάνεται με κριτήριο τα έτη άσκησης του επαγγέλματος, δεδομένου ότι αν ισχύσει το κριτήριο αυτό θα είναι σαν να γίνει δεκτό πως όσο πιο πολλά χρόνια δουλεύει κάποιος ένα ταξί τόσο μεγαλύτερη πελατεία και υψηλότερο εισόδημα έχει, πράγμα αντίθετο με κάθε λογική.
Επιπλέον, δεν αποκλείεται να γίνουν και μερικές ακόμη διορθωτικές μικροπαρεμβάσεις και για άλλες κατηγορίες αυτοαπασχολουμένων που αδικούνται κατάφωρα από τον τεκμαρτό προσδιορισμό του καθαρού εισοδήματος.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε βελτιώσεις μειώνοντας την φορολογική επιβάρυνση για χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους. Συγκεκριμένα:
- Το τεκμήριο μειώνεται κατά 50% για τους επαγγελματίες με αναπηρία 67% έως 79%, για όσους ασκούν δραστηριότητα και έχουν την κύρια κατοικία σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους, για γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα, για γονείς με εξαρτώμενα τέκνα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον 67% και για γονείς πολύτεκνων οικογενειών.
- Από το τεκμήριο απαλλάσσονται πλήρως οι αγρότες, όσοι αμείβονται με μπλοκάκι και έχουν έως 3 εργοδότες και οι επαγγελματίες που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%. Επίσης το τεκμήριο δεν εφαρμόζεται για τους νέους επαγγελματίες για τα πρώτα 3 χρόνια άσκησης της δραστηριότητάς τους.
- Για όσους ασκούν δραστηριότητες για συγκεκριμένη χρονική περίοδο εντός τους έτους (π.χ. σχολικά κυλικεία) το τεκμαρτό εισόδημα μειώνεται με το σύστημα των δωδεκατημορίων.
- Η προσαύξηση λόγω τζίρου δεν ισχύει όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου ΚΑΔ δεν υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ ή όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο ΚΑΔ δεν υπερβαίνει τους 30 ενώ για τον υπολογισμό του μέσου όρου του κύκλου εργασιών δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό τζίρο.
- Ο συντελεστής προσαύξησης με βάση το ύψος του τζίρου περιορίζεται για όλους στο 5% επί του ποσού κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του αντίστοιχου ΚΑΔ.
- Η μεταφορά ζημιών συνεχίζει να ισχύει για τα εισοδήματα που προσδιορίζονται λογιστικά ανεξάρτητα από την εφαρμογή του τεκμηρίου.
- Οι φορολογούμενοι μπορούν να αμφισβητήσουν το τεκμήριο στις περιπτώσεις στρατιωτικής θητείας, φυλάκισης, νοσηλείας σε νοσοκομείο ή κλινική, αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας με βάση την εργατική νομοθεσία, εκτεταμένες φυσικές καταστροφές που κατέστησαν αδύνατη, συνολικά ή μερικά, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους, απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον, ή για άλλους λόγους ανωτέρας βίας που εμποδίζουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Για την εφαρμογή των παραπάνω, ο φορολογούμενος υποβάλλει στη φορολογική διοίκηση τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του. Επιπρόσθετα ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει την δυνατότητα να αμφισβητήσει το ποσό του φόρου που προκύπτει από το τεκμήριο υπό την προϋπόθεση να ζητήσει τη διενέργεια ελέγχου από τις φορολογικές αρχές προκειμένου να αποδείξει ότι το πραγματικό του εισόδημα είναι χαμηλότερο από αυτό που προσδιορίζει η Εφορία.
Κόντρες πολιτικών αρχηγών
Με τον πρωθυπουργό να κάνει λόγο για «μεταρρύθμιση φορολογικής δικαιοσύνης» και τους αρχηγούς των κομμάτων της αντιπολίτευσης να καταγγέλλουν οριζόντια φορολόγηση που συντηρεί τη μεγάλη φοροδιαφυγή, συζητήθηκε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για τη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών. Για πρώτη φορά μετά την επανεκλογή της η κυβέρνηση εμφανίστηκε απομονωμένη χθες στη Βουλή, καθώς μόνο οι γαλάζιοι βουλευτές υπερασπίστηκαν την επιβάρυνση των ελευθέρων επαγγελματιών και μάλιστα με όχι ιδιαίτερη θέρμη.
Ο κ. Μητσοτάκης πάντως διαβεβαίωσε ότι το νομοσχέδιο «εκσυγχρονίζει τις σχέσεις του κράτους και του πολίτη» και αποτελεί «σημαντική μεταρρύθμιση κοινωνικής δικαιοσύνης». Μάλιστα, τόνισε ότι με τα φορολογικά έσοδα από τους ελεύθερους επαγγελματίες «θα μπορέσουμε να μειώσουμε κι άλλο τους φορολογικούς συντελεστές στην εργασία και στον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας». Παράλληλα, κατήγγειλε συλλήβδην τους ελεύθερους επαγγελματίες που παρουσιάζουν χαμηλά έσοδα. «Οι μισοί από τους ελεύθερους επαγγελματίες δηλώνουν μηδενικά κέρδη. Επίσης, τρεις στους δέκα επικαλούνται ζημιές επί μία πενταετία και επτά στους δέκα εμφανίζουν έσοδα λιγότερα ακόμα από τον κατώτατο μισθό» τόνισε ο πρωθυπουργός.
Στον αντίποδα, όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταλόγισαν στην κυβέρνηση ότι με το επίμαχο νομοσχέδιο αντί να αναζητήσει εκείνους που φοροδιαφεύγουν προσθέτει φορολογικά βάρη επί δικαίων και αδίκων. Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, επέρριψε στην κυβέρνηση ότι «βαφτίζει περιορισμό της φοροδιαφυγής ένα οριζόντιο χαράτσι, το οποίο μπαίνει σε όλους τους επαγγελματίες, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τις ατομικές επιχειρήσεις και τους επιστήμονες, το οποίο αναπαράγει την αναχρονιστική λογική των τεκμηρίων -δηλαδή πάμε προς τα πίσω, αντί να πηγαίνουμε προς τα μπροστά- και πέφτει επί δικαίων και αδίκων».
Σε αντίστοιχο πνεύμα ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο «αντί να πολεμά τη φοροδιαφυγή, τη νομιμοποιεί, ιδιαίτερα για τους πιο μεγάλους» και παράλληλα κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «χάιδευε αυτιά προεκλογικά» και τώρα «πλήττει τη μεσαία τάξη, τους αδύναμους και τη νέα γενιά, διότι δεν δημιουργεί κουλτούρα φορολογικής συνείδησης». Σκληρή κριτική στο νομοσχέδιο άσκησαν και όλα τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Φωτογραφία αρχείου via Eurokinissi
Διαβάστε επίσης: