ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανησυχία για το διεθνές εμπόριο στην περίπτωση επανεκλογής Τραμπ

Οι εθνικιστικές πολιτικές του Ρεπουμπλικανού υποψηφίου Τραμπ θα μπορούσαν να επιστρέψουν εκδικητικά και να επηρεάσουν το διεθνές εμπόριο και τη διεθνή ναυτιλία

Ανησυχία για το διεθνές εμπόριο στην περίπτωση επανεκλογής Τραμπ

Ο αυξανόμενος οικονομικός εθνικισμός των ΗΠΑ απειλεί να υπονομεύσει το διεθνές εμπόριο, όποιος κι αν κερδίσει την κούρσα του Νοεμβρίου για τον Λευκό Οίκο, με  την παγκόσμια ναυτιλία να ανησυχεί ιδιαίτερα για τον προστατευτισμό του Ντόναλντ Τραμπ, προειδοποίησε ο επικεφαλής του παγκόσμιου οργανισμού του κλάδου.

«Η παγκόσμια τάξη πραγμάτων δεν ήταν ποτέ υπό τέτοια απειλή πριν από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο», δήλωσε στους Financial Times ο Γκάι Πλατέν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου. «Όταν το κάναμε για τελευταία φορά αυτό, δεν λειτούργησε. . . Οι εμπορικοί πόλεμοι οδηγούν σε πόλεμο».

Ο Πλάτεν ανησυχεί ότι οι εθνικιστικές πολιτικές του Ρεπουμπλικανού υποψηφίου Τραμπ θα μπορούσαν να επιστρέψουν εκδικητικά, προσθέτοντας ότι μια «τρομακτική» επίσκεψη στον Λευκό Οίκο κατά την πρώτη θητεία του πρώην προέδρου το 2018 τον άφησε «αιφνιδιασμένο».

Ανησυχίες στην παγκόσμια ναυτιλία

«Υπάρχει ένας κίνδυνος, εάν αυτό το καθεστώς επανέλθει», πρόσθεσε. «Αυτό απλώς ενθαρρύνει όλους τους άλλους να κάνουν το ίδιο πράγμα. . . Ολόκληρη η φυσική τάξη του διεθνούς δικαίου και ένα συμφωνημένο σύνολο κανόνων αρχίζει να απειλείται».

Ωστόσο, ο Πλάτεν, ο οποίος ηγείται ενός φορέα που αντιπροσωπεύει πάνω από το 80%του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου, επέκρινε επίσης τις κινήσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν-Χάρις να στοχεύσει την κινεζική ναυτιλία.

Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες «ανησυχούν πραγματικά για το ενδεχόμενο επιβολής δασμών σε πλοία κινεζικής κατασκευής», είπε. «Υπάρχει πάντα ένα τίμημα που πρέπει να πληρωθεί (...) που δεν είναι κάτι που αναγκαστικά σκέφτονται οι πολιτικοί».

Τα σχόλια του Πλάτεν υπογραμμίζουν την αυξανόμενη ανησυχία των πλοιοκτητών για την πολιτική κατεύθυνση στις ΗΠΑ.

Αυτή την εβδομάδα, ο Vincent Clerc, το αφεντικό της AP Møller-Maersk, προειδοποίησε ότι οι πελάτες κάνουν νωρίτερα τις παραγγελίες τους εν μέσω φόβων για εντεινόμενο εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας υπό τον Τραμπ.

Επισπεύδουν τις παραγγελίες

Σύμφωνα με στοιχεία της Xeneta, τους πρώτους πέντε μήνες του έτους καταγράφηκε αύξηση στο εμπόριο Κίνας-Αμερικής, στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν αμέσως μετά την Covid-19. Οι αναλυτές πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται εν μέρει στην απειλή του Τραμπ να αυξήσει τους δασμούς σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές στο 60%.

«Οι αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν ακόμα το χάος της Covid-19 φρέσκο ​​στο μυαλό τους», δήλωσε η Emily Stausbøll, ανώτερη ναυτιλιακή αναλύτρια στη Xeneta.

Η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας, υπερασπίστηκε για δεκαετίες πολιτικές ελεύθερων συναλλαγών που στήριξαν την παγκοσμιοποίηση και την ανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Αλλά οι ηγέτες και των δύο πολιτικών κομμάτων προωθούν τώρα μια ατζέντα προστατευτισμού.

Ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να επιβαρύνει τους εμπορικούς περιορισμούς με εισφορά 10% σε όλες τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ, καθώς και φόρο 60% στα κινεζικά προϊόντα.

Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν αύξησε επίσης τους δασμούς σε μια σειρά κινεζικών προϊόντων , από ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι χάλυβα, σε μια προεκλογική προσπάθεια να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και να ενισχύσει την υποστήριξη σε πρώην βιομηχανικές εστίες. Τον Απρίλιο, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε μια έρευνα για τις «μοναδικά επιθετικές» ενέργειες της Κίνας που είπε ότι είχαν οδηγήσει σε «στρεβλώσεις» στη ναυτιλιακή αγορά.

Η κίνηση ακολούθησε ένα αίτημα του συνδικάτου United Steelworkers που κατηγόρησε το Πεκίνο ότι χρησιμοποιεί παρεμβατικές πολιτικές για να κυριαρχήσει στη ναυπηγική βιομηχανία και το θαλάσσιο εμπόριο παγκοσμίως.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν-Χάρις είχε ήδη διευρύνει τις εξουσίες της ρυθμιστικής αρχής ναυτιλίας των ΗΠΑ το 2022, όταν ο πρόεδρος επέκρινε τους «ξένους μεταφορείς» που συγκρούστηκαν με Αμερικανούς εισαγωγείς κατά τη διάρκεια των διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού της πανδημίας Covid-19.

Ωστόσο, ο Platten ισχυρίστηκε ότι μια περαιτέρω καταστολή της ναυπηγικής, η οποία θα μπορούσε να περιλαμβάνει δασμούς για πλοία κινεζικής ναυπήγησης που καταπλέουν σε λιμάνια των ΗΠΑ, θα ήταν αντίθετη. 

Υπογραμμίζοντας τις προβλέψεις ότι ένα τέτοιο μέτρο θα ανέβαζε επίσης τη ζήτηση και τις τιμές για τα ιαπωνικά και κορεατικά πλοία , υποστήριξε ότι «οι ΗΠΑ θα καταλήξουν να πληρώσουν περισσότερα για την πολιτική [από ό,τι κερδίζουν] από κάθε είδους δασμούς. Και αυτό έχει αποδειχθεί σε όλη την ιστορία: τα προστατευτικά μέτρα καταλήγουν να κοστίζουν στη χώρα».

Πηγή:imerisia.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση