Ιστορική στιγμή: Άλλαξε χέρια το λιμάνι του Ηρακλείου!

Newsroom
Newsroom

Ο πρόεδρος του Ομίλου Grimaldi υπογράμμισε την προοπτική του Λιμανιού του Ηρακλείου για μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη, ενώ προέταξε την οικολογική προσέγγιση στην επόμενη ημέρα για το Λιμάνι

Ρεπορτάζ: Κατερίνα Παντινάκη

Με τις απαραίτητες υπογραφές και αφού έχει ήδη πάρει το "πράσινο φως" από το ελληνικό κοινοβούλιο, σήμερα στο Ηράκλειο πραγματοποιήθηκε η τελετή για τη διαδικασία μεταβίβασης πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. στην κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. και ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε.

Η τελετή παραχώρησης πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Οικονομίας Κωστή Χατζηδάκη και του υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη. Παρόντες ήταν επίσης ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δ.Πολίτης, ο δ/νων σύμβουλος του Υπερταμείου Γρ.Δημητριάδης, ο δ/νων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών Λ.Σιγάλας καθώς και εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των Σωμάτων Ασφαλείας.

ΟΛΗ τελετή παραχώρησης

Στην εκδήλωση παρευρίσκονται ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, βουλευτές, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός καθώς επίσης και άλλοι δήμαρχοι, αλλά και εκπρόσωποι των τοπικών φορέων.

Της τελετής προηγήθηκε συνάντηση του Εμανουέλε Γκριμάλντι με τον δήμαρχο Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινό. Στο επίκεντρο βρέθηκε το ζήτημα του masterplan του λιμανιού για το οποίο ο Ιταλός επιχειρηματίας εμφανίστηκε θετικός και συναινετικός.

ΟΛΗ τελετή παραχώρησης

Στην τοποθέτησή του ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δ. Πολίτης επισήμανε ότι στόχος είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, ώστε μαζί με το νέο αεροδρόμιο να βελτιωθούν σημαντικά οι προσβάσεις στην Κρήτη. Μεταξύ άλλων υπενθύμισε ότι παραχωρείται το 67% του λιμένα Ηρακλείου έναντι 80 εκ. ευρώ, λέγοντας πως το μισό ποσό θα παραμείνει στο ΤΑΙΠΕΔ για έργα που θα αφορούν στην αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας.
 

Κ. Χατζηδάκης: "Το λιμάνι του Ηρακλείου ανεβαίνει κατηγορία"

Στον χαιρετισμό του ο υπουργός Οικονομίας Κωστής Χατζηδάκης υπενθυμίζοντας τη μυλοποταμίτικη καταγωγή του τόνισε ότι η διαδικασία της υπογραφής παραχώρησης έχει για εκείνον συναισθηματική αξία, "όπως και για όλους τους Κρητικούς" όπως είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, σημείωσε ότι το λιμάνι του Ηρακλείου "ανεβαίνει κατηγορία".

Χατζηδάκης ΟΛΗ

Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε τη ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης ως συνέχεια της αναβάθμισης των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Για τον λόγο αυτό χαρακτήρισε τις εξελίξεις στον λιμένα Ηρακλείου "στρατηγικής σημασίας με αναπτυξιακό πρόσημο". Εξάλλου, σημείωσε, ο "όμιλος Grimaldi δεν είναι ξένος προς το λιμάνι του Ηρακλείου και είναι ένας όμιλος με διεθνή εμπειρία". Όσον αφορά στον επανακαθορισμό της χερσαίας ζώνης λιμένα, είπε πως ότι δεν εντάσσεται σε αυτή θα παραχωρηθεί στον Δήμο Ηρακλείου προς αξιοποίηση.


Χρ. Στυλιανίδης: "Φεύγουμε από τα εθνικά πλαίσια και πάμε ... champions league"

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης έκανε λόγο για μια μεγάλη ημέρα για το Ηράκλειο, τα υπουργεία Οικονομίας και Ναυτιλίας αλλά και εν γένει την ελληνική Οικονομία. "Είμαστε σε μια τροχιά που η χώρα έχει συνειδητοποιήσει ότι η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι προς όφελος του πολίτη και της Οικονομίας" σημείωσε χαρακτηριστικά.

Στυλιανίδης ΟΛΗ

Έρχονται οι πρώτες "πράσινες" δράσεις από τη διοίκηση του ΟΛΗ

Η χώρα έχει υστερήσεις στις λιμενικές υποδομές, λόγω της οικονομικής κρίσης, τόνισε ακόμη ο υπουργός Ναυτιλίας. "Είμαστε by dna άνθρωποι της ναυτοσύνης, αλλά δεν πρέπει να υποτιμάμε τους κινδύνους τους οποίους οφείλουμε να προλαμβάνουμε" - υπογράμμισε ο κ. Στυλιανίδης και κατέληξε λέγοντας: "Φεύγουμε από τα εθνικά πλαίσια και πάμε ... champions league".

Στον δικό του χαιρετισμό ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης, περιέγραψε τη συγκίνηση του για τη σημερινή ιστορικής σημασίας εξέλιξη, για την οποία προηγήθηκε 5ετής άοκνη εργασία.

Αναφέρθηκε στα επιτεύγματα της διοίκησης ως προς τα οικονομικά μεγέθη, την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, αλλά και τον μετασχηματισμό του λιμανιού σε "πράσινο". Όπως είπε προτεραιότητα και τεχνογνωσία έχει ο Όμιλος Grimaldi για τον στόχο της απανθρακοποίησης του λιμανιού. Σύντομα, τόνισε ακόμη, πρόκειται να ανακοινωθούν οι πρώτες "πράσινες" δράσεις, υπό τη νέα διοίκηση.
 

Εμανουέλε Γκριμάλντι: "Γνωρίζουμε τις δυνατότητες του λιμανιού στο Ηράκλειο"

Τον κύκλο των χαιρετισμών έκλεισε ο ίδιος ο πρόεδρος του Ομίλου Grimaldi, Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος διατύπωσε τις ευχαριστίες του στην ελληνική κυβέρνηση που πίστεψε στο εγχείρημα αλλά και στη συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και προσωπικά στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Γκριμάλντι παραχώρηση λιμάνι

Είμαστε αισιόδοξοι οτι θα υλοποιηθούν οι καλύτερες συνέργειες για ένα νέο πρόσωπο στο λιμάνι του Ηρακλείου και υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών, προσέθεσε ο πρόεδρος του Ομίλου Grimaldi. "Γνωρίζουμε τις δυνατότητες του λιμανιού του Ηρακλείου" τόνισε, σημειώνοντας την πρόθεση του, το λιμάνι να αποτελέσει σημείο αναφοράς μεταξύ των λιμανιών της χώρας, με περισσότερη κίνηση, περισσότερο τουρισμό, περισσότερες δουλειές και οικονομικά οφέλη. Σε όλες τις στιγμές, ωστόσο, ο Εμ. Γκριμάλντι υπογράμμισε την προτεραιότητά του για "πράσινες" παρεμβάσεις και οικολογικό προσανατολισμό, κατά την επόμενη ημέρα για το λιμάνι του Ηρακλείου.

Μετά την ολοκλήρωση των ομιλιών και των τοποθετήσεων πραγματοποιήθηκε η τελετή της παραχώρησης.

λιμάνι παραχώρηση

λιμάνι παραχώρηση

"Έρχονται" δύο νέα πλοία από τις Μινωικές Γραμμές


Ο Δ/νων Σύμβουλος της Minoan Lines, Λουκάς Σιγάλας
έκανε λόγο για μια "πολύ σημαντική ημέρα για τις Μινωικές Γραμμές", η έδρα των οποίων είναι και θα παραμείνει στο Ηράκλειο, όπως τόνισε. Σχέση εκτίμησης και αγάπης των Μινωικών και των κατοίκων της Κρήτης

Ο ίδιος τόνισε ότι "η συνεργασία ανάληψης της διαχείρισης του Λιμανιού του Ηρακλείου από τον Όμιλο Grimaldi, θα βοηθήσει το λιμάνι του Ηρακλείου να περάσει σε ένα άλλο επίπεδο".

Μάλιστα όπως γνωστοποίησε ο ίδιος "Οι Μινωικές βρίσκονται προ της ναυπήγησης δύο νέων πλοίων, μεγαλύτερων σε χωρητικότητα και φιλικών προς το περιβάλλον".

 

Ο βουλευτής ΝΔ Ηρακλείου κ. Μάξιμος Σενετάκης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

“Με την παραχώρηση του λιμένα Ηρακλείου στην Κοινοπραξία Grimaldi - Μινωικές Γραμμές είναι μια κατάκτηση για το Ηράκλειο, το οποίο όπως όλα δείχνουν …προλαβαίνει το πλοίο των εξελίξεων!

Μετά από εξαντλητική συζήτηση που έγινε πρόσφατα και στην Βουλή για την σύμβαση παραχώρησης, όπου είχα την τιμή να είμαι εισηγητής της πλειοψηφίας, έγινε σαφές ότι:

Δεν δώσαμε λευκή επιταγή σε κανέναν και για κανέναν λόγο!
Διαφυλάξαμε την δημόσια περιουσία και το δημόσιο συμφέρον!
Η επένδυση έγινε με βάση τις ανάγκες των πολιτών και της προοπτικής του τόπου!
Το τίμημα των 80 εκ.€ για την μεταβίβαση του 67% των μετοχών του ΟΛΗ δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο!

Ο επενδυτής καταβάλει τίμημα τριπλάσιο από αυτό που αποτιμά η αγορά, για να αποκτήσει δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού για 40 χρόνια. Και για να το καταστήσει κερδοφόρο πρέπει να επενδύσει άλλα τόσα χρήματα, έχοντας επιπλέον τον έλεγχο του δημοσίου!

Η κυβέρνηση μερίμνησε ώστε το Ηράκλειο να διαθέτει στα επόμενα χρόνια ένα σύγχρονο λιμάνι που να τηρεί όλες τις προδιαγραφές για μια βιώσιμη ανάπτυξη.

Φρόντισε οι Ηρακλειώτες, οι επισκέπτες μας και όλοι όσοι δραστηριοποιούνται στο λιμάνι να απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες! Εργάστηκε επίπονα και μεθοδικά ώστε η Κρήτη να αποκτήσει ένα λιμάνι σημείο αναφοράς,  κέντρο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Το όραμα μας πλέον, παίρνει σάρκα και οστά. Και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, ώστε να γίνει απτή πραγματικότητα.”


Στην τελετή παρευρέθηκε ο Βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης, ο οποίος έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Μια καινούργια μέρα και μια νέα σελίδα για το λιμάνι μας, για την πόλη μας και τις αναπτυξιακές προοπτικές του νησιού μας. Η σημερινή επίσημη υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του λιμανιού του Ηρακλείου στον όμιλο Grimaldi και τον επιχειρηματία Εμανουέλ Γκριμάλντι αποτελεί ορόσημο για το βιώσιμο μέλλον της Κρήτης.

Η συνεργασία του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) με τον Όμιλο Grimaldi ανοίγει νέες προοπτικές, με στόχο τη βελτίωση των υποδομών για τον θαλάσσιο τουρισμό και τη δημιουργία ενός κέντρου βιώσιμης ανάπτυξης και διεθνούς εμπορίου, ενισχύοντας έτσι και την τοπική οικονομία. Παράλληλα, θα οδηγήσει στην αναβάθμιση του λιμανιού, καθιστώντας το όχι μόνο ένα κρίσιμο κόμβο μεταφορών στη Μεσόγειο, αλλά και ένα κέντρο που θα προσελκύσει νέες επενδύσεις, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο ξεκινά προωθώντας πράσινες τεχνολογίες και καινοτόμες λύσεις και συμβάλλοντας καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.

Η Κρήτη, με τον πλούτο της ιστορίας και της πολιτιστικής της κληρονομιάς, αξίζει να έχει ένα λιμάνι αντάξιο του διεθνούς της προφίλ».

 

ΣΥΡΙΖΑ: Ιδιωτικοποίηση ενός ακόμα περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού, και απώλεια ενός ακόμα αναπτυξιακού εργαλείου

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ποτέ δεν έκρυψε τον προγραμματικό της στόχο για την ιδιωτικοποίηση των Περιφερειακών λιμανιών. Αντίθετα απ την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ της περιόδου 2015-2019, οπότε είχε υιοθετηθεί με το νόμο 4597/2019, η βέλτιστη διεθνής πρακτική αξιοποίησης των λιμανιών με διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα, και υποπαραχωρήσεις επιμέρους εμπορικών δραστηριοτήτων με διεθνείς διαγωνισμούς. Δηλαδή οι Οργανισμοί Λιμένα  παρέμειναν υπό δημόσιο έλεγχο, δεν πωλούνται και παραμένουν στο Δημόσιο. Επίσης δεν θα γίνονταν παραχωρήσεις χώρων ή δραστηριοτήτων που αφορούσαν σε παροχή υπηρεσιών με δημόσιο χαρακτήρα (πχ. ακτοπλοΐα), δεν θα γίνονταν παραχωρήσεις χώρων ή δραστηριοτήτων στις οποίες ήδη γίνεται αποτελεσματικά η παροχή των υπηρεσιών από τους δημόσιους οργανισμούς και δεν θα γίνονταν παραχωρήσεις σε ιδιώτες οι οποίες δεν θα συνοδεύονταν από δικές τους επενδύσεις.

Στην Ευρώπη αλλά και σε όλο τον αναπτυγμένο κόσμο (π χ ΗΠΑ), τα λιμάνια είναι δημόσια και διοικούνται από δημόσιες αρχές οι οποίες παραχωρούν εκτάσεις και υποδομές σε ιδιώτες, στη βάση συγκεκριμένου αναπτυξιακού σχεδίου, προκειμένου να ασκήσουν τη δραστηριότητα τους. Σύμφωνα με στοιχεία του ESPO (Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων) το 93% των Ευρωπαϊκών λιμένων είναι δημόσια.

Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου με ίδια κεφάλαια που υπερβαίνουν τα 15 εκ ευρώ, μπορούσε να προχωρήσει ο ίδιος στην αξιοποίηση και αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών του, χωρίς να υπάρχει ανάγκη ιδιωτικοποίησης.

Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗ με βάση και τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης προκαλεί σειρά σοβαρών προβλημάτων, και θέτει εύλογα ερωτήματα και απορίες, που ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει ήδη επισημάνει.

Ολοκληρώθηκε και τυπικά η ιδιωτικοποίηση ενός ακόμα περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού, και η απώλεια ενός ακόμα αναπτυξιακού εργαλείου.

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ