ΤΕΕ-ΤΑΚ προς Τριαντόπουλο: Τα προβλήματα στην έκδοση αδειών επισκευής σεισμόπληκτων κτιρίων

Newsroom
Newsroom

Τι αναφέρει η Διοίκηση του Τμήματος σε επιστολή της

Τα βασικότερα προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την έκδοση των αδειών επισκευής σεισμόπληκτων κτιρίων, μετά τον σεισμό στο Αρκαλοχώρι αναλύει, με επιστολή της προς τον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστο Τριαντόπουλο, η Διοίκηση του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του ΤΕΕ.

Να σημειωθεί ότι την επιστολή κατέθεσε ως αναφορά, ο Βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, κ. Φραγκίσκος Παρασύρης, στο πλαίσιο άσκησης κοινοβουλευτικού ελέγχου, στα Υπουργεία Υποδομών, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Οικονομικών.

Αναλυτικά στην επιστολή αναφέρεται:

"Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ, 

Παρακάτω αναφέρονται  εν συντομία τα βασικότερα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι μηχανικοί κατά την έκδοση αδειών επισκευής των σεισμόπληκτων κτιρίων από τον σεισμό που προκλήθηκε στο Αρκαλοχώρι στις 27/09/2021. 

  1. Δυσχερής αντιμετώπιση εκ μέρους της υπηρεσίας θεμάτων γραφειοκρατίας

Μέχρι και το τέλος του 2023 δεν ήταν ξεκάθαρο πως συμπληρώνονται ορισμένες από τις υπεύθυνες δηλώσεις που καταθέτουν οι ιδιοκτήτες προς την ΔΑΕΦΚ. Αυτό είχε ως  αποτέλεσμα οι μηχανικοί να δίνουν λανθασμένες οδηγίες συμπλήρωσής προς τους πολίτες  και εν συνεχεία να έρχεται η υπηρεσία με έγγραφο ελλείψεων να ξαναζητάει  τις υπεύθυνες δηλώσεις (τουλάχιστον ένα χρόνο μετά) συμπληρωμένες με τον «ενδεδειγμένο» κατ’ αυτούς τρόπο. 

Οποιεσδήποτε διορθώσεις απαιτηθούν, στέλνονται με έγγραφο ελλείψεων αρκετά καθυστερημένα σε σχέση με το πότε κατατέθηκε ο φάκελος επισκευής  και συγκεκριμένα περίπου ένα χρόνο μετά (αυτό προκύπτει και από τους αριθμούς πρωτοκόλλου των αιτήσεων).  Το έγγραφο αυτό στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αρκετά  γενικό , ασαφές και ιδιαίτερα μακροσκελές, πράγμα που δημιουργεί ανασφάλεια και εκνευρισμό στους ιδιοκτήτες (τα βάζουν με τους μηχανικούς). Οι μηχανικοί καταθέτουν μετά κόπων και βασάνων τις διορθώσεις με συμπληρωματική αίτηση και νέο αριθμό πρωτοκόλλου, και αναμένουν πότε αυτή θα χρεωθεί από την προϊσταμένη στον αρμόδιο υπάλληλο της ΔΑΕΦΚ. 

Η διαδικασία χρέωσης μπορεί να διαρκέσει από μια βδομάδα έως 1 μήνα, ανάλογα με το πότε η προϊσταμένη θα βρίσκεται στο Ηράκλειο. Σημειωτέον ότι, η προϊσταμένη του τμήματος έχει έδρα την Αθήνα και βρίσκεται στην  Κρήτη κάθε 1 ή 2 εβδομάδες ανάλογα με τις εντολές του Υπουργείου. Το πότε θα κατέβει εξαρτάται από πολλούς και διάφορους παράγοντες που γνωρίζουν οι ίδιοι οι υπεύθυνοι. Μετά την χρέωση η αναμονή μπορεί να είναι και 12 μήνες μέχρι να απαντήσουν με νέο έγγραφο ελλείψεων, πράγμα το οποίο θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί τις περισσότερες φορές με ένα απλό τηλεφώνημα.

Παρότι οι μηχανικοί έχουν συνάψει δήλωση ανάθεση – ανάληψης με τους ιδιοκτήτες, από τα τέλη του Ιουνίου 2024, δεν έχουν το δικαίωμα να καταθέσουν συμπληρωματικά έγγραφα χωρίς έγγραφη εξουσιοδότηση από τον ιδιοκτήτη που να αναφέρει συγκεκριμένα το λόγο που τους εξουσιοδοτεί. Αυτό δημιουργεί πρόσθετα θέματα για τους μηχανικούς, οι οποίοι καλούνται να ζητούν εξουσιοδοτήσεις τις οποίες για διάφορους λόγους δεν μπορούν να τις έχουν άμεσα (απόσταση, άγνοια ιδιοκτήτη να την συντάξει και να την στείλει ηλεκτρονικά, κα.). Αποτέλεσμα είναι να δημιουργούνται εκ νέου καθυστερήσεις και εκνευρισμός σε όλους του εμπλεκόμενους.  

Επιπλέον δεν προχωρούν οι πληρωμές εγκεκριμένων προϋπολογισμών σε άδειες επισκευής/ανακατασκευής που έχουν εκδοθεί από τον Φεβρουάριο με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να μην μπορούν να ξεκινήσουν τις εργασίες επισκευής/ανακατασκευής των κτιρίων τους.

  1. Τεράστια προβλήματα με τους φακέλους που έχουν χρεωθεί σε μηχανικούς από τον κλιμάκιο της Αθήνας 

           Όπως γνωρίζουν όλοι, οι μηχανικοί από το κλιμάκιο της Αθήνας που στέλνονται σε αποστολές σε όλη την Ελλάδα (Πυρκαγιές, σεισμούς, Πλημμύρες κτλ), είναι περιορισμένοι σε αριθμό και έχουν αναλάβει ένα υπέρογκο έργο, το οποίο δεν είναι σε καμία περίπτωση σε θέση να διεκπεραιώσουν. 

Μετά τον σεισμό του Αρκαλοχωρίου, οι υπεύθυνοι του Υπουργείου ενημέρωσαν τους ιδιώτες μηχανικούς κατ΄επανάληψη και με τρόπο σαφή και κατηγορηματικό, ότι όσο πιο γρήγορα κατατεθούν τα απαιτητά δικαιολογητικά, τόσο πιο γρήγορα θα εκδοθεί η άδεια επισκευής. Δυστυχώς, συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Συγκεκριμένα, όσοι μηχανικοί κατέθεσαν εντός του 2021 και το μεγαλύτερο μέρος του 2022, οι φάκελοι τους χρεώθηκαν σε επιβλέποντες από την Αθήνα, οι οποίοι ήταν ήδη ‘’φορτωμένοι’’ με υποθέσεις άλλων συμβάντων σε όλη την Ελλάδα. Αποτέλεσμα, να μην μπορούν να διεκπεραιώσουν σχεδόν καμία υπόθεση  του Αρκαλοχωρίου (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) μέχρι και σήμερα. 

Επιπροσθέτως, υπάρχει μεγάλη δυσκολία επικοινωνίας με τους εν λόγω μηχανικούς, λόγω του ότι βρίσκονται συνεχώς εκτός έδρας (ανά την Ελλάδα), δεν έχουν υπηρεσιακά κινητά τηλέφωνα που να μπορεί κάποιος να επικοινωνήσει μαζί τους , και σε αρκετές περιπτώσεις δεν θέλουν να μιλήσουν διαμαρτυρόμενοι και αυτοί για την όλη κατάσταση που επικρατεί. 

  1. Κακή οργάνωση σε θέματα προτεραιότητας και σπουδαιότητας φακέλων

Δεν έχει παρατηρηθεί κάποια οργάνωση σε θέματα προτεραιοποίησης από την υπηρεσία με βάση την σπουδαιότητα και ωριμότητα ορισμένων υποθέσεων. Για παράδειγμα θα μπορούσαν να διευκολύνονται χρονικά οι υποθέσεις ιδιοκτητών των οποίων το κτίσμα αποτελεί πρώτη κατοικία ή πιθανότατα μένουν προσωρινά σε «λυόμενα» και πρέπει να είναι άμεση η αποκατάσταση των εν λόγω κτιρίων για λόγους «κοινωνικούς». 

Επίσης θα μπορούσε να δίνεται μια προτεραιότητα σε υποθέσεις ώριμες για τις οποίες απαιτούνται ελάχιστες διορθώσεις προκειμένου να βγει η άδεια επισκευής. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαν να εκδοθούν μαζικά πολλές άδειες και να φανεί το έργο της υπηρεσίας και των ιδιωτών μηχανικών άμεσα. Επίσης αυτό θα ωφελούσε όλους τους συναδέλφους μηχανικούς ότι προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι υποθέσεις τους θα πρέπει να φέρνουν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά όπως πρέπει. 

Κατά τον ίδιο τρόπο θα μπορούσαν να προχωράνε πολύ πιο γρήγορα υποθέσεις που αφορούν τα  ‘’πράσινα κτίρια’’ ή ‘’κίτρινα’’ που δεν απαιτούν σοβαρές επεμβάσεις. Πρόκειται για μία πρόταση την οποία ως ΔΕ του ΤΕΕΤΑΚ σας την έχουμε καταθέσει αρκετές φορές και η οποία μόνο θετικά αποτελέσματα θα έχει για την ανασυγκρότηση της περιοχής και την διευκόλυνση των πολιτών. 

Υπάρχει εκκρεμότητα οικονομικών οφειλών για οδοιπορικά τόσο στην Προϊσταμένη όσο και στους Υπαλλήλους της υπηρεσίας που αφορούν τις επιβεβλημένες επισκέψεις τους στην Π.Ε. Θεσσαλίας. Η καθυστέρηση αυτή δεν βοηθάει την ήδη δυσχερή κατάσταση στην εξέλιξη των διαδικασιών. Επίσης έχουν μειωθεί οι αυτοψίες με δεδομένη την καθυστέρηση πληρωμής των οδοιπορικών και δεν γίνεται παραλαβή βλαβών από τους υπαλλήλους σε φακέλους οι οποίοι έχουν κατατεθεί από το 2022.  

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία και αναμένουμε τις ενέργειες σας".

                             

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

 

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ