Σύγχρονες προκλήσεις για τη βιώσιμη μετακίνηση

... μέσα από το πρωτοποριακό παράδειγμα του Ρεθύμνου

Με «αφετηρία» την πολιτική βούληση για υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης όπως είναι το ποδήλατο, αλλά και την αλλαγή κουλτούρας μέσα από τη διάχυση της γνώσης και τις ενέργειες της εκάστοτε δημοτικής αρχής προς τους δημότες, υπάρχει η αισιοδοξία πως σήμερα περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν οι σύγχρονες Ελληνικές πόλεις να εντάξουν το ποδήλατο ως ένα μέσο μετακίνησης με πολλαπλά οφέλη για την πόλη και τους δημότες της.

Τα παραπάνω βρέθηκαν μεταξύ άλλων στο επίκεντρο της ομιλίας του Δήμαρχου Ρεθύμνης Γιώργου Χ. Μαρινάκη που πραγματοποίησε, στο πλαίσιο της Επιστημονικής ημερίδας που διοργάνωσε το Ε.Μ.Π την περασμένη Τετάρτη στην Ωνάσσειο Βιβλιοθήκη στην Αθήνα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου των κ.κ Θάνου Βλαστού και Ευθύμιου Μπακογιάννη «Ποδήλατο στις Ελληνικές Πόλεις – Προτάσεις προς τις Δημοτικές Αρχές», του Οργανισμού «Πόλεις για Ποδήλατο – Cities for Cycling», του οποίου ο στόχος είναι η επανεκκίνηση των σχεδιασμών και έργων για το ποδήλατο, που τα τελευταία χρόνια περιορίστηκαν δραματικά.

Στην εκδήλωση προσκεκλημένος ήταν ο κος Μαρινάκης, με το Δήμο Ρεθύμνου μάλιστα να έχει λάβει τιμητική πρόσκληση, καθώς το Ρέθυμνο θεωρείται μια πρωτοποριακή πόλη σε θέματα Βιώσιμης Κινητικότητας. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης μάλιστα ο Δήμαρχος Ρεθύμνης έγινε αποδέκτης θετικών σχολίων τόσο για τα έργα όσο και για το πρόγραμμα βιώσιμης κινητικότητας που υλοποιείται στην πόλη του Ρεθύμνου.

«ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ»

Στην ομιλία του με θέμα « Κριτική ανάγνωση της έκδοσης «Ποδήλατο στις Ελληνικές Πόλεις – Προτάσεις προς τις δημοτικές αρχές» ο Δήμαρχος Ρεθύμνης στάθηκε ιδιαίτερα σε ζητήματα που αναλύονται από τους δύο συγγραφείς και συνεργάτες επί σειρά ετών του Δήμου Ρεθύμνης κ.κ. Βλαστό και Μπακογιάννη, στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πρότασης για την υιοθέτηση νέας κουλτούρας στη μετακίνηση, όσο και στις προκλήσεις στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν οι Δήμοι στο πλαίσιο του σύγχρονου σχεδιασμού. Ζητήματα μάλιστα που μεταξύ άλλων έχουν ως αφετηρία τη βούληση της δημοτικής αρχής και εν συνεχεία την επικοινωνία με τους πολίτες, τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών, την εφαρμογή της νομοθεσίας, αλλά και την εξεύρεση πόρων, τα οποία απασχολούν έντονα και αποτελούν πρόκληση για την εκάστοτε δημοτική αρχή.

Ο κος Μαρινάκης στο πλαίσιο της ομιλίας του αναφέρθηκε στη στενή συνεργασία με τους κκ Βλαστό και Μπακογιάννη μέσα από το παράδειγμα του Ρεθύμνου και τα όσα έχουν υλοποιηθεί προς την κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας.

Χαρακτήρισε μάλιστα, αναφερόμενος την προσέγγιση των δύο συγγραφέων στο βιβλίο τους «ως συνθήκη αναβάθμισης την ποιότητας ζωής στην πόλη», ενώ μιλώντας για την ολοκληρωμένη πρόταση που καταθέτουν οι συγγραφείς για την ενεργή ένταξη του ποδηλάτου στις Ελληνικές πόλεις υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως είναι: «και οραματική αλλά και εδράζεται στη χρηστικότητα και την ρεαλιστική εφαρμογή της. Αναμφίβολα λοιπόν, μπορούμε να πούμε ότι το συγκεκριμένο βιβλίο είναι ένα εύχρηστο, ευανάγνωστο, στοχευμένο εγχειρίδιο, ένας πολύτιμος οδηγός για κάθε δημοτική αρχή που επιθυμεί να βάλει το ποδήλατο στην καθημερινότητα των πολιτών. Με οραματισμό, μεγάλη δόση αισιοδοξίας αλλά και ορθολογισμό, θέτουν τις βάσεις για την ένταξη του ποδηλάτου ως μια άλλη θεώρηση ζωής στην πόλη, όπου οι ανάγκες του ποδηλάτη, του πεζού, του αναπήρου, της μητέρας με το καροτσάκι, υπερτερούν και επικυριαρχούν έναντι των αναγκών του οδηγού αυτοκινήτου και μάλιστα γίνονται σεβαστές απ’ όλους. Μας προτρέπουν να γίνουμε κοινωνοί μιας άλλης οπτικής που προσεγγίζει την καθημερινή κίνηση των πολιτών ως μια διαδικασία κοινωνικοποίησης, κοινωνικής συναναστροφής, ανεμπόδιστης συνεύρεσης με τη συντροφιά και τους φίλους μας, σ’ ένα αστικό περιβάλλον στο οποίο ο δημόσιος χώρος ευνοεί την πραγμάτωση αυτής της επικοινωνίας των ανθρώπων».

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ομιλία του στον τρόπο που «οικοδομείται» η κουλτούρα του ποδηλάτου στους πολίτες ως μέσο μετακίνησης και τις ενέργειες της δημοτικής αρχής προς την κατεύθυνση αυτή κάνοντας αναφορά στο παράδειγμα του Ρεθύμνου.

Ο Δήμος Ρεθύμνου με στόχο να μπορέσει να κάνει την αναγκαία διάχυση των προτάσεων για τη βιώσιμη κινητικότητα στην κοινωνία τόνισε πως: «οργανώσαμε εγκαίρως Γραφείο Βιώσιμης Ανάπτυξης και παρακολούθησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων, το οποίο στελεχώθηκε με εξειδικευμένο προσωπικό πρόθυμο να εργαστεί επίμονα, και το οποίο επιφορτίστηκε μεταξύ άλλων με την ενημέρωση των υπολοίπων υπηρεσιών του Δήμου (την Τεχνική, την Οικονομική το Τμήμα Τουρισμού και το Τμήμα Πολιτισμού) για τα προγράμματα και την υλοποίηση των έργων που εντάσσονται σε αυτά. Παράλληλα, υλοποιούμε κατά καιρούς εκστρατείες με ενημερωτικές επισκέψεις σε σχολεία, με δελτία τύπου, με φυλλάδια, με ανακοινώσεις, με ραδιοφωνικές εκπομπές, με αναφορές στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου οι οποίες μεταδίδονται ζωντανά και μπορεί να τις παρακολουθήσει όποιος επιθυμεί μέσω Η/Υ κ.ά.» ανέφερε μεταξύ άλλων.

Μιλώντας για το πνεύμα, στο οποίο κινήθηκε ο Δήμος Ρεθύμνου στο πλαίσιο του σχεδιασμού για μια πόλη που θα παρέχει τη δυνατότητα το ποδήλατο να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και θα ενθαρρύνει τη βιώσιμη κινητικότητας ο κος Μαρινάκης ανέφερε: «Σε συνεργασία με το κ. Βλαστό και την ερευνητική του ομάδα, καταρτίσαμε το στρατηγικό μας σχεδιασμό για τη βιώσιμη κινητικότητα και υλοποιήσαμε πλήθος έργων που αποκατέστησαν τη λειτουργικότητα και την αισθητική της πόλης όπως νέες πλατείες και ανάπλαση υφιστάμενων με προσανατολισμό την δημιουργία ελεύθερων δημόσιων χώρων, ριζική ανάπλαση κεντρικών οδικών αρτηριών με εκτεταμένες πεζοδρομήσεις, δημιουργία μεγάλων ασφαλών πεζοδρομίων λαμβάνοντας ειδική μέριμνα για τα Άτομα με Αναπηρία, δημιουργία νέων ποδηλατοδρόμων κι ενθάρρυνσης της χρήσης των εναλλακτικών μορφών μετακίνησης για σύντομες σχετικά διαδρομές».

ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ

Συγκεκριμένα για την μετακίνηση με το ποδήλατο, ο κος Μαρινάκης πρόσθεσε πως στο Ρέθυμνο δημιουργήθηκε: «ένα πλέγμα ποδηλατοδρόμων συνολικού μήκους 12 χλμ που εκτείνεται σε κεντρικούς δρόμους της πόλης και στο παραλιακό μέτωπο ώστε οι ποδηλάτες να συνδυάζουν τη μετακίνησή τους με μια ευχάριστη βόλτα δίπλα στη θάλασσα. Επιπλέον με χρηματοδότηση από Leader δρομολογήσαμε τη δημιουργία ποδηλατικού δικτύου, που θα εκτείνεται σε όλο το μήκος του Δήμου και την ενδοχώρα σε μια διαδρομή μήκους 70 χιλιομέτρων. Επίκειται, δε, η ανάπλαση μιας πλατείας 8 στρεμμάτων που βρίσκεται σε πυκνοκατοικημένη περιοχή του Ρεθύμνου όπου κι εκεί, βάσει μελέτης, θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος και θα εγκατασταθεί σύστημα κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων και ενός ποδηλάτου ΑμεΑ. Παράλληλα, προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες εφαρμογής της ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων και βρισκόμαστε αυτή, την περίοδο, στη φάση σύνταξης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εγκατάσταση συστήματος 300 κοινοχρήστων ποδηλάτων τόσο συμβατικών όσο και ηλεκτρικών με αναλογία υπέρ των ηλεκτρικών, η οποία υπολογίζουμε να τελεσφορήσει εντός του επόμενου διμήνου.

Επίσης συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκές συναντήσεις, όπως αυτή που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο το 2014, μέσω του Πρ/τος Leonardo Da Vinci με θέμα «την οργάνωση και προώθηση Ποδηλατικού Τουρισμού», υποστηρίζουμε ακόμη πιο ενεργά, τα τελευταία χρόνια, τις δράσεις που εντάσσονται στην «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας», σε σύμπραξη μια πληθώρα από επιλεγμένους φορείς, οι οποίοι αφιλοκερδώς συμμετέχουν στην οργάνωση πραγμάτωση των εκδηλώσεων που εξελίσσονται, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, σε όλους τους δημόσιους χώρους της πόλης, φιλοξενήσαμε στο Ρέθυμνο, το 2012, το τριήμερο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδηλατών Δημοσιογράφων (WPCC), διοργανώνουμε τα τελευταία 8 χρόνια τον Ποδηλατικό Γύρο Πόλης, ενώ στις εκδηλώσεις του καρναβαλιού εντάσσεται και η ποδηλατοβόλτα μασκαρεμένων κ.ά. Με αυτές τις δράσεις και ακόμη περισσότερες, ενισχύουμε τον προσανατολισμό μας στην καλλιέργεια ποδηλατικής συνείδησης ενισχύουμε την εξωστρέφεια του Δήμου, χτίζουμε τις συμμαχίες μας με πόλεις του εξωτερικού, εξασφαλίζουμε χρηματοδοτήσεις για την εκτέλεση απαραίτητων έργων υποδομής που εξυπηρετούν τη στρατηγική μας για τη βιώσιμη κινητικότητα και δημιουργούμε στους πολίτες το αίσθημα ότι είναι μέλη της μεγάλης ευρωπαϊκής οικογένεια, ότι ζουν σε μια πόλη που εκσυγχρονίζεται διαρκώς και ότι θα πρέπει να ενστερνιστούν πρακτικές, διαφορετικές από αυτές που γνώριζαν μέχρι σήμερα».

Τέλος, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην διεκδίκηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων και ιδιαίτερα το Civitas Destinations υπογραμμίζοντας μάλιστα πως είναι ένα πρόσφατο παράδειγμα όπου ο Δήμος Ρεθύμνης μαζί με το Πολυτεχνείο Κρήτης έχουν ενταχθεί, στα πλαίσια του HORIZON 2020, ενώ πρόκειται -όπως επεσήμανε- για «το μεγαλύτερο ερευνητικό πρόγραμμα της Ευρώπης και αφορά σε στοχευμένες δράσεις ενίσχυσης της βιώσιμης κινητικότητας για καθαρές ασφαλείς έξυπνες και βιώσιμες μεταφορές για τους τουρίστες και τους κατοίκους του».

Ο κος Μαρινάκης πρόσθεσε πως: «Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος, ένα από τα παραδοτέα του Δήμου μας είναι και η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης που υλοποιούμε με τη συνεργασία του ΕΜΠ και την ομάδα των κ. Βλαστού και Μπακογιάννη και το οποίο θα εξελίξουμε και θα ολοκληρώσουμε και μέσα από τη συμπληρωματική χρηματοδότηση που θα λάβουμε από το Πράσινο Ταμείο. Να σημειώσουμε εδώ ότι πρόκειται για μια εξαιρετική πρωτοβουλία του Πράσινου Ταμείου, που διέκρινε αυτήν την ανάγκη στους Δήμους της Χώρας και χρηματοδότησε 150 από αυτούς με 9 εκ. περίπου. Υπηρετώντας λοιπόν τις επιταγές του συγκεκριμένου Προγράμματος, ο Δήμος Ρεθύμνης, θα εφαρμόσει ένα σύνολο μέτρων, προκειμένου να εντάξει το ποδήλατο, κοινόχρηστο και ιδιωτικό, στην καθημερινότητα των πολιτών, όπως είναι η επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και ενίσχυση δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, εφαρμογή συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων κ.ά».

Πηγή: goodnet.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ