Το προφίλ του τουρίστα της Κρήτης

Επισκέπτεται εκκλησίες, μοναστήρια και παραλίες, αγοράζει τοπικά προϊόντα και "γκρινιάζει" για δρόμους και καθαριότητα

Κορυφαίος προορισμός για τους ξένους επισκέπτες που προσγειώνονται στην Κρήτη αναδεικνύονται πλέον τα  μουσεία, οι εκκλησίες και τα μοναστήρια. Ακολουθούν οι παραλίες του Ελαφονησίου, Μπάλου και Φαλασάρνων. Έπεται η Κνωσός, το φαράγγι της Σαμαριάς, η Σούγια και οι αρχαιολογικοί χώροι της Απτέρας και της Φαιστού.
 
Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την έρευνα για την τουριστική περίοδο του 2016 που συντονίστηκε από το τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Χανίων και τη συγχρηματοδότηση του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κρήτης.

ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, «ο αλλοδαπός επισκέπτης αισθάνεται εξαιρετικά ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που του προσφέρει το τουριστικό κατάλυμα, ενώ παραμένει η αρνητική εικόνα σχετικά με την κατάσταση του οδικού δικτύου, την οδική σήμανση αλλά και την καθαριότητα σε δρόμους και πόλεις». 

ΔΑΠΑΝΕΣ ΣΕ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, «εκτός από τα έξοδα που έχουν κάνει για τα αεροπορικά εισιτήρια και το κόστος διαμονής τους, σχεδόν εννέα στους δέκα τουρίστες δαπανούν το περισσότερο μέρος του προϋπολογισμού τους στις ταβέρνες και καφετέριες, ακολουθούν οι δαπάνες σε σούπερ μάρκετ και σε μετακινήσεις, μειωμένα είναι τα ποσοστά αυτών που πραγματοποιούν αγορές αναμνηστικών και εκδρομών, ενώ αντίθετα πολύ μικρό είναι το ποσοστό αυτών που ενδιαφέρονται να δαπανήσουν κάποια χρήματα για τη νυχτερινή τους διασκέδαση».

ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΚΡΑΣΙ ΚΑΙ ΛΑΔΙ
Σύμφωνα, πάντα, με τα αποτελέσματα της έρευνας, αναφορικά με τα τοπικά αγροτικά προϊόντα, οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες στρέφονται στην αγορά του τοπικού κρασιού, ελαιολάδου και χυμό από πορτοκάλι.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ

Σύμφωνα με την έρευνα, από το σύνολο των αλλοδαπών τουριστών που προτιμούν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό των διακοπών τους, το 85% παραμένει στο Ν. Χανίων για να περάσει τις διακοπές του, το 13% προτιμάει το Ρέθυμνο, ενώ μικρότερα ποσοστά επιλέγουν τους Νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου.
Σημαντικό στοιχείο της ικανοποίησης των τουριστών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους είναι ότι οι περισσότεροι αλλοδαποί τουρίστες που καταφτάνουν στο Ν. Χανίων, έχουν επισκεφτεί στο παρελθόν τον Νομό, ενώ εννέα στους δέκα είναι διατεθειμένοι όχι μόνο να ξαναέρθουν, αλλά και να το συστήσουν ανεπιφύλακτα σε συγγενείς και φίλους.

Σχετικά με τις ομάδες ηλικιών παρατηρείται μια ομοιόμορφη κατανομή μεταξύ 25-54 ετών. Τρεις στους τέσσερις επισκέπτες είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ όσον αφορά τα εισοδηματικά κλιμάκια, η πλειοψηφία,έξι στους δέκα, δηλώνει υψηλό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 45.000 ευρώ. Όσον αφορά τις τιμές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, δύο στους τρεις θεωρούν τις τιμές κανονικές, ενώ τρεις στους δέκα τις κρίνει φτηνές. 

ΔΙΑΜΟΝΗ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ

Το μεγαλύτερο ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών και σχεδόν δύο στους τρεις αλλοδαπούς επισκέπτες προτιμάνε να διαμένουν σε ξενοδοχεία, το 25% σε ενοικιαζόμενα δωμάτια/διαμερίσματα, ενώ σημαντικά είναι τα ποσοστά αυτών που προτιμούν ενοικιαζόμενες βίλες, ιδιόκτητα σπίτια, ή φιλοξενείται. Τρεις στους τέσσερις Σκανδιναβούς, σε αντίθεση με τους μισούς σχεδόν μη Σκανδιναβούς επιλέγουν να διαμένουν σε ξενοδοχεία, ενώ όλες οι άλλες κατηγορίες καταλυμάτων φαίνεται να προτιμώνται περισσότερο από τους μη Σκανδιναβούς.

Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη Δυτική Κρήτη, στη μεγάλη τους πλειοψηφία είναι οικογένειες με ή χωρίς παιδιά, με τους μισούς Σκανδιναβούς να πραγματοποιούν διακοπές με τα παιδιά τους.

Σχετικά με τις κατηγορίες ξενοδοχείων, σχεδόν τρεις στους τέσσερις προτιμάνε να διαμένουν σε 3 & 4 αστέρων ξενοδοχειακά καταλύματα, ενώ αυξημένο είναι το ποσοστό αυτών που επιλέγουν τα πεντάστερα, το οποίο διαμορφώνεται στο 20%, με τους μη Σκανδιναβούς να δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στα πολυτελή ξενοδοχεία. Όσον αφορά τα ξενοδοχειακά «πακέτα» το λεγόμενο “all in clusive package” επιλέγεται σχεδόν από το ένα τρίτο των αλλοδαπών επισκεπτών με τους μη Σκανδιναβούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση. 

Στο Ν. Χανίων, οι πιο δημοφιλείς περιοχές διαμονής είναι ο Πλατανιάς και η Αγία Μαρίνα, με τους Σκανδιναβούς να τις προτιμούν περισσότερο, σε διπλάσιο μάλιστα ποσοστό σε σχέση με τους μη Σκανδιναβούς. Οι κρατήσεις των ξενοδοχειακών καταλυμάτων έγιναν κατά 70% μέσω ταξιδιωτικού γραφείου και on line συστήματα κρατήσεων, με τους μη Σκανδιναβούς να είναι αυτοί που χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο το διαδίκτυογια την κράτηση των δωματίων τους.

ΠΟΣΟΣΤΟ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΥΣΑΡΕΣΚΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, καταγράφεται απόλυτη ικανοποίηση των επισκεπτών σχετικά με τη συμπεριφορά των ντόπιων ανθρώπων, τα καταλύματα, αλλά και από τις ταβέρνες/εστιατόρια/καφετέρειες. Πολύ βελτιωμένη φαίνεται να είναι η κατάσταση σχετικά με τις υπηρεσίες λεωφορείων/ΚΤΕΛ, ενώ σαφώς πιο θετικά είναι τα σχόλια των επισκεπτών αναφορικά με τις υπηρεσίες του αεροδρομίου Χανίων, αφού προχώρησαν τα έργα επέκτασης του αεροδρομίου. 

Αντίθετα, τα πιο σημαντικά προβλήματα εξακολουθούν να είναι η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και η ελλιπής σήμανση καθώς και η καθαριότητα κυρίως στους δρόμους και στις πόλεις, με τους αλλοδαπούς επισκέπτες να εκφράζουν έντονα τα παράπονα και τη δυσαρέσκειά τους. 

ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ

Κορυφαίος προορισμός για τους αλλοδαπούς επισκέπτες που προσγειώνονται στο αεροδρόμιο Χανίων, αναδείχτηκαν για πρώτη φορά τα μουσεία/εκκλησίες/μοναστήρια, ενώ ακολουθούν οι παραλίες του Ελαφονησίου, Μπάλου και Φαλασάρνων. Έπεται η Κνωσός, το φαράγγι της Σαμαριάς, η Σούγια και οι αρχαιολογικοί χώροι της Απτέρας και της Φαιστού.
Σχετικά με τις παραλίες του Ελαφονησίου, του Μπάλου και των Φαλασάρνων, βλέπουμε ότι υπάρχει μια διαφοροποίηση στο ότι εκείνοι που επισκέπτονται για πρώτη φορά τη Δυτική Κρήτη, φαίνεται να τις προτιμούν περισσότερο, σε αντίθεση με αυτούς που έχουν ήδη ξαναέρθει και επιλέγουν πιο πολύ την παραλία της Σούγιας. 

ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Βλέποντας τα ποσοστά αγοράς αγροτικών τοπικών προϊόντων, οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες συνεχίζουν να προβαίνουν στην αγορά τοπικού κρασιού, φρέσκου χυμού πορτοκαλιού και ελαιόλαδου, ενώ ακολουθούν τα τοπικά τυριά, τσικουδιά, λαχανικά, μέλι, το ελαιοσάπουνο, πορτοκάλια, παραδοσιακά αρτοποιήματα και τα αρωματικά-φαρμακευτικά φυτά. Σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ότι ο αλλοδαπός τουρίστας θα επιλέξει κατά μέσο όρο να αγοράσει τρία από αυτά τα τοπικά προϊόντα κατά τη διάρκεια των διακοπών του.
 
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΦΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

Οι αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών για το έτος 2016 στο αεροδρόμιο Χανίων σημείωσαν ρεκόρ αφίξεων, φτάνοντας τις 1.048.703, σημειώνοντας μεγάλη αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 (942.997 αφίξεις) της τάξης του 11,2%.

Βλέποντας τα ποσοστά αφίξεων των αλλοδαπών επισκεπτών για την περίοδο αυτή, διαπιστώνουμε ότι οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες προέρχονται από τις Σκανδιναβικές Χώρες, όπως είναι η Σουηδία (16,1%), Νορβηγία (15,4%), Δανία (12,2%), Φινλανδία (6,1%). Από τους μη Σκανδιναβούς, οι Βρετανοί ήταν αυτοί που αύξησαν σημαντικά τα ποσοστά τους και κατέλαβαν την τρίτη θέση επί των συνολικών αφίξεων με 13,4%, ενώ ακολουθούν αλλοδαποί επισκέπτες από τη Γερμανία (7,4%), Πολωνία (6,8%), Ιταλία (5,6%), Κύπρο (3,6%) και Βέλγιο (3,2%).

Πηγή: Επεξεργασία στοιχείων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων, Δεκέμβριος 2016

Κάνοντας μια σύγκριση μεταξύ των ετών 2016 και 2015, παρατηρούμε ότι σημειώθηκε αύξηση από όλες τις κύριες εθνότητες που καταφτάνουν στο αεροδρόμιο Χανίων, με τους μη Σκανδιναβούς να καταγράφουν μεγαλύτερη αύξηση από τους Σκανδιναβούς, ενώ τη διαφορά την έκαναν οι Βρετανοί, οι οποίοι πραγματοποίησαν 34% περισσότερες αφίξεις σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, συνεχίζοντας την ανοδική τους πορεία κατά τα τελευταία έξι έτη.

ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΕΣ ΑΦΙΞΕΙΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΟΥΔΑΣ

Οι οργανωμένες αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων στον λιμένα Σούδας, ξεκίνησαν δυναμικά το 2011 στον Νομό Χανίων, καταγράφοντας ρεκόρ αφίξεων με 158.118 αφίξεις επιβατών, στη συνέχεια οι αφίξεις άρχιζαν να μειώνονται λόγω του ότι αποσύρθηκαν μεγάλα κρουαζιερόπλοια από τους ομίλους κολοσσούς του κλάδου από τη Δυτική Μεσόγειο προς τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, Δυτικής Μεσογείου αλλά και της Άπω Ανατολής. 

Τα κρουαζιερόπλοια που κατέφταναν στο λιμένα Σούδας, παρ’ όλο που ήταν λιγότερα και με λιγότερους επιβάτες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ήταν όμως κρουαζιερόπλοια πολυτελείας. Ενώ από το 2015 και μετά σημειώνονται σημαντικές αυξήσεις στους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων, φτάνοντας το 2016 να καταγράφονται 148 χιλιάδες αφίξεις, καταφτάνοντας 86 κρουαζιερόπλοια. 

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΦΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Παρατηρώντας τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Ηρακλείου για το έτος 2016 διαπιστώνουμε ότι φέτος σημειώθηκε επίσης ρεκόρ αφίξεων, φτάνοντας τις 2.886.486 σημειώνοντας διψήφια αύξηση κατά 12,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος 2015, ενώ σε βάθος εικοσαετίας οι αφίξεις έχουν διπλασιαστεί. 

Πιο συγκεκριμένα, από τα ποσοστά αφίξεων των αλλοδαπών επισκεπτών για τη φετινή περίοδο,διαπιστώνουμε ότι το 60% προέρχεται από τη Γερμανία (23,7%), Ην. Βασίλειο (15%), Γαλλία και Ρωσία με 10,7%, για κάθε χώρα. Ακολουθούν με σημαντικά ποσοστά, αλλοδαποί επισκέπτες από Ολλανδία (5,2%), Ισραήλ (4,8%), Πολωνία (4,4%), Ελβετία (4,3%), Ιταλία (3,3%) Βέλγιο (3,2%), Τσεχία (2,7%) και Αυστρία (2%).

Συγκρίνοντας το έτος 2016 με το έτος 2015, παρατηρούμε ότι εκτός από ορισμένες πολύ μικρές μειώσεις από χώρες όπως είναι η Τσεχία, Γαλλία και Ισραήλ, όλες οι άλλες κύριες εθνότητες σημείωσαν άνοδο, με τους Γερμανούς, Πολωνούς και Ρώσους να καταγράφουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις

Πηγή: goodnet.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ