ΚΡΗΤΗ
Πρόεδρος ξενοδόχων Ρεθύμνου: Τα ξενοδοχεία δεν είναι νοσοκομεία
Δύσκολο να ανοίξουν πάνω από 20% των resorts
SHARE:
Θολό παραμένει το τοπίο για την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων τα οποία παραμένουν κλειστά στη χώρα μας από τα μεσάνυχτα της 22ας Μαρτίου, στο πλαίσιο των μέτρων που υιοθετήθηκαν για τη μείωση της διασποράς του κορωνοϊού.
Και ενώ διακινούνται διαρκώς σενάρια σχετικά με τον τρόπο επαναλειτουργίας τους -από την 1η Ιουνίου για τα 12μηνης λειτουργίας και αργότερα μέσα στον μήνα για τα καταλύματα διακοπών, αν δεν υπάρξει αύξηση των κρουσμάτων - οι ξενοδόχοι ξεκαθαρίζουν ότι πρέπει να επιλυθούν συγκεκριμένα ζητήματα προκειμένου να ανοίξουν τις πόρτες των μονάδων τους σε τουρίστες τόσο από το εσωτερικό της Ελλάδας όσο και από το εξωτερικό.
Προβληματίζει το ενδεχόμενο να κολλήσει πελάτης κορωνοϊό
«Πρώτα πρέπει να λυθεί το θέμα της αστικής ευθύνης σε περίπτωση που κάποιος από τους πελάτες μολυνθεί στον προορισμό ή έρθει μολυσμένος και μολύνει άλλους», τονίζει μιλώντας στο iefimerida.gr ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Ρεθύμνου, κ. Μανώλης Τσακαλάκης. «Δεν βαζουμε σε καμία περίπτωση το επιχειρείν πάνω από την ανθρώπινη ζωή και ειδικά την υγεία τη δική μας, του προσωπικού που θα έρθει να δουλέψει, των οικογενειών τους και όλης της ελληνικής κοινωνίας», συνεχίζει ενώ μεταφέρει τον προβληματισμό για την περίπτωση που κάποιος πελάτης στραφεί νομικά εναντίον ξενοδοχειακών μονάδων σε περίπτωση που κολλήσει κορωνοϊό.
«Όταν για μία απλή γαστρενετρίτιδα ένας πελάτης μας στο παρελθόν μάς ταλαιπωρούσε μέχρι και τρία χρόνια στα δικαστήρια και ζητούσε αποζημιώσεις της τάξεως των 15.000 και 20.000 λιρών Αγγλίας, καταλαβαίνετε ότι αν κάποιος έρθει και κολλήσει κατά τη διάρκεια των διακοπών του κορωνοϊό -κάτι που εμείς δεν μπορούμε να αποδείξουμε ότι το κόλλησε εκτός ξενοδοχείου- και εάν συμβεί και να πεθάνει κιόλας, οι οικείοι του θα μπορούν να αιτηθούν στα δικαστήρια ποσά ιλιγγιώδη που πολλές φορές, σε ορισμένα ξενοδοχεία, θα ξεπερνούν την αποτίμηση της μονάδος. Οπότε καταλαβαίνετε ότι αν δεν λυθεί αυτό το πρόβλημα εμείς δεν μπορούμε να δεχθούμε πελάτες», ξεκαθαρίζει και τονίζει ότι «καμία ασφαλιστική εταιρεία δεν δέχεται να μας ασφαλίσει έναντι του κορωνοϊού».
Τα υγειονομικά πρωτόκολλα
Δεύτερο σημαντικό ζήτημα για τους ξενοδόχους αποτελούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα. «Έχει κάποιες οδηγίες ο ΠΟΥ τις οποίες μπορούμε να τηρήσουμε αλλά δεν ξέρουμε τι θα κάνει η ΕΕ. Αν βγάλουμε εμείς ελληνικά πρωτόκολλα, ενδέχεται να είναι πρωτόκολλα τα οποία να μην τα συμμερίζονται οι λαοί που θα έρθουν για διακοπές, να τα βρίσκουν ιδιαιτέρως χαλαρά ή ιδιαιτέρως αυστηρά και έναντι κάποιων άλλων ανταγωνιστών να είμαστε πιο σκληροί και επομένως ναμην μας επισκέπτονται εμάς», αναφέρει ο κ. Τσακαλάκης σημειώνοντας ότι ένα ακόμη σκέλος που θα πρέπει να ελέγξουν οι ξενοδόχοι είναι το κόστος που θα έχουν οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις.
Δύσκολη εξίσωση τα εστιατόρια, οι μπουφέδες και τα πρωινά
Με τις τελικές αποφάσεις για τον τουρισμό ωστόσο να μην αναμένονται στις αμέσως επόμενες μέρες, ξενοδόχοι σε όλη τη χώρα περιμένουν τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τον κλάδο της εστίασης ώστε να λάβουν μία ιδέα πως θα λειτουργήσουν τα εστιατόρια εντός των ξενοδοχείων.
Αναφερόμενος στα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά για τη λειτουργία των χώρων εστίασης στην Ελλάδα, με τα τραπέζια σε απόσταση μεταξύ τους και 4 άτομα στο καθένα, ο κ. Τσακαλάκης υπενθυμίζει το γεγονός ότι τα περισσότερα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας στην Ελλάδα δεν διαθέτουν εξωτερικούς χώρους. Παράλληλα, θέτει το ερώτημα αν τελικά θα επιτρέπονται ή όχι οι μπουφέδες. «Θα πρέπει να τα σερβίρουμε όλα σε πιάτο και να τα σερβίρουμε έτοιμα; Να τα σερβίρουμε με μεμβράνη; Να σερβίρουμε πακέτα; Τι θα μας ζητηθεί δεν το ξέρουμε ακόμα. Αν επιτραπούν οι μπουφέδες και απλούστατα οι πελάτες δεν μπορούν να κάνουν χρήση τις λαβίδες, θα πρέπει να έχουμε ανά γκαστρονόμ λεκάνη και προσωπικό που θα τους σερβίρει και θα είναι με μάσκες, γυαλιά και γάντια και ειδικές στολές;», αναρωτιέται επίσης ενώ σχολιάζοντας το σενάριο για πρωινό στο δωμάτιο σημειώνει ότι η υλοποίησή του από ένα ξενοδοχείο θα σήμαινε περισσότερο προσωπικό για το room service.
Ξενοδοχεία και όχι νοσοκομεία ή φυλακές
Και μπορεί ο κορωνοϊός να έχει δημιουργήσει παγκοσμίως μία νεά καθημερινότητα που βασίζεται στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας, των αποστάσεων και της υγιεινής, και να έχει ανοίξει μία ολόκληρη συζήτηση σε διεθνές επίπεδο για το πως θα κινηθεί με ασφάλεια ο τουρισμός προκειμένου να μην υπάρξει διασπορά, ο κ. Τσακαλάκης υπενθυμίζει ωστόσο στη συζήτηση μας τον πραγματικό ρόλο των ξενοδοχείων. «Εχουν φτιαχθεί σαν χώροι αναψυχής, δεν έχουν φτιαχθεί ούτε να λειτουργούν σαν νοσοκομεία, ούτε να λειτουργούν σαν φυλακές», αναφέρει και τονίζει: «Δεν μπορούμε να αστυνομεύσουμε τους πελάτες και να τους πούμε δεν μπορείτε να βγείτε έξω, δεν μπορείτε να πάτε κάπου γιατί δεν μπορούμε να σας παρακολουθούμε και δεν μπορούμε να σας επαναφέρουμε στην τάξη».
Την ίδια στιγμή εκφράζει την αγωνία του για μία πιθανή έξαρση κρουσμάτων κορωνοϊού από τουρίστες: «Και αν οι πελάτες που έρθουν να κάνουν διακοπές ξεφύγουν λίγο και πιουν ένα ποτήρι παραπάνω τότε δυστυχώς ξεχνούν και τον συγχρωτισμό και θυσιάζουν και άλλους πελάτες και άλλους εργαζόμενους και μπορούν να άνετα να κολλήσουν και από εκεί που στο στάδιο της πρόληψης στην πανδημία τα καταφέραμε σαν χώρα πάρα πολύ καλά και πειθάρχησε ο κόσμος και αυτή τη στιγμή είμαστε παράδειγμα προς μίμηση, μπορεί με μια ενδεχόμενη απροσεξία αυτών που θα έρθουν να μας επιμολύνουν και να βρεθούμε σε χειρότερα αποτελέσματα από ό,τι βρέθηκαν άλλες χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία».
Να προπληρώσουν οι tour operators
Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα που θέτει ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Ρεθύμνου είναι οι πληρωμές των ξενοδοχείων από τους tour operator. «Mας λένε επειδή η ζήτηση είναι πολύ μικρή σας παρακαλούμε κάντε μας εκπτώσεις της τάξης του 50%. Μα έχουμε τη δυνατότητα εμείς να κάνουμε τέτοια πράγματα; Αν βγάζαμε οι ξενοδόχοι 50% κέρδος τότε αυτό σημαίνει ότι θα δανείζαν και τις τράπεζες. Έλα που συμβαίνει το αντίθετο και οι περισσότεροι, το 65% αυτή τη στιγμή βρίσκονται στα πρόθυρα της πτώχευσης», αναφέρει και συνεχίζει: «Θα πρέπει και σε αυτή την περίπτωση να δούμε το κόστος μας και αν μπορούμε να το αντέξουμε με χαμηλές πληρότητες. Και μετά, θα πρέπει να προεισπράξουμε και τα χρήματα. Όπως τα παίρνει ο tour operator από τον πελάτη πριν μπει στο αεροπλάνο, έτσι θα πρέπει να μας πληρώσουν κι εμάς. Διαφορετικά, στο τέλος της ημέρας δεν θα ξέρουμε αν θα υπάρχουν χρήματα από τον tour operator ή αν θα υφίσταται ο tour operator για να μας πληρώσει», λέει και φέρνει ως παράδειγμα την Thomas Cook. «Ποιος μας λέει εμάς ότι δεν θα φαληρίσουν τον Οκτώβριο και θα μας πουν δεν υπάρχουν χρήματα;», διερωτάται.