ΚΡΗΤΗ
Παιδιά στο αυτοκίνητο: Ο μόνος τρόπος να προστατεύσουμε τη ζωή τους!
Ο Δήμος Ντισπυράκης των καταστημάτων “Ομηρόλης” εξηγεί με ποια κριτήρια επιλέγουμε το παιδικό κάθισμα στο ΙΧ
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας το περιγράφει ρητά. Παιδιά ηλικίας έως και 12 ετών μετακινούνται με το ΙΧ μόνο στο ειδικό κάθισμα που προσαρμόζεται στο όχημα και τα κρατά ασφαλή. Εξάλλου, όπως προκύπτει από στατιστικά στοιχεία ένας μεγάλος αριθμός μικρών παιδιών που τραυματίστηκαν στη διάρκεια τροχαίου ατυχήματος δεν κάθονταν στο ειδικό κάθισμα. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο έχουν καταγραφεί τραγικά περιστατικά με μικρά παιδιά να εκσφενδονίζονται από το όχημα στη διάρκεια μιας σύγκρουσης. Συνεπώς, ο μόνος τρόπος για ασφαλή μετακίνηση με παιδιά στο αυτοκίνητο είναι να είμαστε εφοδιασμένοι με το ειδικό παιδικό κάθισμα.
Γιατί, όμως, ο νόμος αλλά και οι κατασκευαστές των επιβατηγών αυτοκινήτων ορίζουν ότι η χρήση του παιδικού καθίσματος είναι αναγκαία; Ο κ. Δήμος Ντισπυράκης των καταστημάτων “Ομηρόλης” στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας "Cretalive Εν Δράσει" εξηγεί: “Για να δεθεί κάποιος στην πίσω θέση του αυτοκινήτου και να παραμείνει ασφαλής, θα πρέπει η ζώνη να περνά από την κλείδα και όχι από την καρωτίδα”. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο, το ότι ο νομοθέτης και οι ειδικοί ορίζουν πως “τα παιδιά μετακινούνται με το ειδικό κάθισμα από νεογέννητα έως και τη χρονική περίοδο κατά την οποία το ύψος τους φτάνει το 1,5 μέτρο, ανεξαρτήτου ηλικίας”, διευκρινίζει ο κ. Ντισπυράκης.
Πόσο, άραγε, ευαισθητοποιημένοι είναι οι γονείς στο θέμα της ασφαλούς μετακίνησης των παιδιών τους; “Αρκετοί είναι εκείνοι που έρχονται να αγοράσουν το παιδικό καθισματάκι επειδή το επιβάλλει ο ΚΟΚ, αλλά υπάρχουν και εκείνοι που είναι εξαρχής συνειδητοποιημένοι και επιλέγουν σχολαστικά το μοντέλο που εν τέλει θα αγοράσουν” σημειώνει ο Δήμος Ντισπυράκης και εξηγεί: “Ο λόγος που χρησιμοποιούμε το κάθισμα του αυτοκινήτου για το παιδί δεν είναι για να αποφύγουμε το πρόστιμο από τον τροχονόμο, αλλά για την μέγιστη ασφάλεια του παιδιού μας στην περίπτωση ενός ατυχήματος. Γι’ αυτό υπάρχουν και τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας που ορίζουν ακόμη και σε ποια κατεύθυνση θα κοιτά το παιδί όταν βρίσκεται στο κάθισμα του αυτοκινήτου. Έτσι, σύμφωνα με τον γενικό κανόνα τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 2 ετών κοιτούν με φορά προς το κάθισμα, στις χώρες της ΕΕ το ελάχιστο ηλικιακό όριο είναι οι 15 μήνες ενώ στις Σκανδιναβικές χώρες τα παιδιά μέχρι 3 ετών τουλάχιστον κάθονται στο καθισματάκι με τρόπο τέτοιο ώστε να κοιτάζουν προς τα πίσω”.
Πόσο καθοριστικοί παράγοντες για την επιλογή του καθίσματος είναι το βάρος και το ύψος του παιδιού; “Ανάλογα την ηλικία χρησιμοποιούμε και το ενδεδειγμένο κάθισμα” υπογραμμίζει ο κ. Ντισπυράκης και διευκρινίζει: “Για τα νεογέννητα και τα νήπια που ζυγίζουν μέχρι 13 kg χρησιμοποιούμε το traveller που είναι και το εγκεκριμένο. Υπάρχουν βεβαίως και καθίσματα με την ένδειξη 0-25 kg ή 0-36 kg, στις περιπτώσεις αυτές όμως θα πρέπει να ελέγχουμε αν διαθέτει την προβλεπόμενη έγκριση για χρήση σε νεογέννητο. Αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει μια δυσκολία στην τοποθέτηση ενός μωρού σε κάθισμα που είναι κατασκευασμένο για παιδιά βάρους έως 25 ή 36 κιλών. Καθώς μεγαλώνει το παιδί θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα καθίσματα με την ένδειξη 15-36 kg που ενδείκνυνται για παιδιά ύψους έως 1,05 μ. Όταν, όμως ξεπεράσουν το ύψος αυτό, τότε οπωσδήποτε θα πρέπει να δεθούν με τη ζώνη του αυτοκινήτου μέσα στο παιδικό κάθισμα, καθώς μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στην αγορά καθίσματα για παιδιά ψηλότερα του 1,05 μ. που να ασφαλίζουν με ζώνη πέντε σημείων”.
Έμφαση στις προδιαγραφές
Πριν επιλέξουμε το κάθισμα του αυτοκινήτου θα πρέπει να μελετήσουμε τις προδιαγραφές του και φυσικά – όπως σημειώνει με έμφαση ο κ. Ντισπυράκης – να ελέγξουμε αν το όχημά μας διαθέτει σύστημα isofix που επιτρέπει την ασφαλή τοποθέτηση του παιδικού καθίσματος. Καίριο ζήτημα προς εξέταση είναι και η συμβατότητα του καθίσματος. “Γι’ αυτό καλό θα είναι να ζητάμε τη συμβουλή κάποιου εξειδικευμένου ατόμου που θα μας διευκολύνει στην καταλληλότερη επιλογή. Για παράδειγμα, διατίθενται καθίσματα που είναι κατασκευασμένα με το πρότυπο R44 και βασίζεται στα κιλά του παιδιού αλλά και με το πρότυπο R129 που βασίζεται στη συνάρτηση ύψους/βάρους του παιδιού. Επίσης υπάρχουν καθίσματα που είναι εφοδιασμένα με την απλή πιστοποίηση CE, την έγκριση δηλαδή της ΕΕ. Είναι ευνόητο ότι τα διατιθέμενα μοντέλα διαφέρουν κατασκευαστικά μεταξύ τους σε πολλούς τομείς. Υπάρχουν, ας πούμε, καθίσματα που έχουν περάσει από crash test και έχει αποδειχθεί η αποτελεσματικότητά τους στην περίπτωση σύγκρουσης, και άλλα που δεν έχουν περάσει από τη δοκιμασία αυτή”.
Το “κλειδί” της σωστής επιλογής παιδικού καθίσματος, είναι η ενημέρωση σημειώνει ο κ. Ντισπυράκης. “Ας εμπιστευθούμε αυτούς που είναι εξειδικευμένοι στο παιδικό κάθισμα για να προσφέρουμε τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια στο παιδί μας. Το internet δεν μπορεί να μας βοηθήσει στη διαδικασία της επιλογής και φυσικά δεν είναι κριτήριο το πόσο ικανοποιημένος έμεινε ο φίλος ή ο συγγενής από το δικό του κάθισμα. Ρωτώντας τους φίλους μας για το ιδανικό μοντέλο είναι σαν να τους ρωτάμε εκείνους ποιο φάρμακο θα πάρουμε αντί να συμβουλευτούμε τον γιατρό”.
Τα καταστήματα "Ομηρόλης" που λειτουργούν τμήμα παιδικού καθίσματος παρέχουν συμβουλευτική στους γονείς μέσω του εξειδικευμένου προσωπικού τους. Οι ενδιαφερόμενοι που χρειάζονται οδηγίες για το σωστό δέσιμο του παιδικού καθίσματος στα αυτοκίνητά τους, ανεξάρτητα από το εάν έχουν κάνει ή όχι την αγορά τους στα καταστήματα "Ομηρόλης", μπορούν να απευθυνθούν στους εξειδικευμένους υπαλλήλους της επιχείρησης.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχει αναπτυχθεί μεταξύ των καταστημάτων "Ομηρόλης" και του "Χαμόγελου του Παιδιού", με την αγορά κάθε παιδικού καθίσματος προσφέρεται στο "Χαμόγελο" το ποσό των 4 ευρώ, χωρίς επιβάρυνση του πελάτη.
Ολόκληρη τη συλλογή των παιδικών καθισμάτων αυτοκινήτου θα τη βρείτε στο φυσικό κατάστημα "Ομηρόλης" στη λεωφ. 62 Μαρτύρων, αρ. 35 στο Ηράκλειο, όπως επίσης στο ηλεκτρονικό κατάστημα best4baby.gr.
Κεντρική φωτογραφία από sonerbakir via vista.create
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και την πρωτοβουλία Cretalive Εν Δράσει