ΚΡΗΤΗ
Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης: Ολοκλήρωση του Έργου ΑUGE
Έλαβε χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Erasmus+ υπό το Σχέδιο «Συμπράξεις Μικρής Κλίμακας».
Mε επιτυχία πραγματοποιήθηκε χθες, η συνάντηση για την ολοκλήρωση του Έργου ΑUGE, το οποίο έλαβε χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Erasmus+ υπό το Σχέδιο «Συμπράξεις Μικρής Κλίμακας».
Το Έργο, που είχε περιβαλλοντική στόχευση και θεματική, είχε διάρκεια 13 μηνών (Απρίλιος 2022- Μάιος 2023) και επικεντρώθηκε στον τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης. Συντονιστής του Έργου ήταν η Θεολογική Σχολή Εκκλησίας Κύπρου [ΘΣΕΚ] (με Υπεύθυνη του Έργου τη Δρα Μαρία Παύλου), και Εταίρος ήταν η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης με Υπεύθυνους τον Δρα Κωνσταντίνο Ζορμπά, Γενικό Διευθυντή της ΟΑΚ & τον κ. Αντώνη Καλογεράκη, Υπεύθυνο του Ινστιτούτου Θεολογίας & Οικολογίας – Παράρτημα της ΟΑΚ.
Όπως τονίζεται:
"Η συνάντηση άνοιξε με σύντομους χαιρετισμούς από τον Διευθυντή της ΘΣΕΚ, Πρωτ. Κυπριανό Κουντούρη, και τον κ. Κ. Ζορμπά. Ακολούθως, η κ. Μ. Παύλου και ο κ. Α. Καλογεράκης, προέβησαν σε έναν γενικό απολογισμό του Έργου, με έμφαση στην κοινωνική του διάσταση και στη σύζευξη που επεδίωξε μεταξύ της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των τεχνών, ενώ παράλληλα μοιράστηκαν σκέψεις και προβληματισμούς με τους συμμετέχοντες. Η συζήτηση συνεχίστηκε με αναφορά στα έξι παραδοτέα του Έργου (1. Επισκέψεις ανταλλαγής, 2. Σεμινάρια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, 3. Βιωματικά εργαστήρια, 4. Ιστοσελίδα, 5. Πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό, 6. Δημιουργία βίντεο με τις δράσεις του έργου). Η κ. Μ. Παύλου αναφέρθηκε στην πρώτη δράση του έργου, κατά την οποία παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Περνέρα συνέβαλαν στη δημιουργία βοτανόκηπου για τους ηλικιωμένους που φιλοξενούνται στο Πολυδύναμο Κέντρο Λευκωσίας κατά τις πρωινές ώρες, ενώ ο κ. Α. Καλογεράκης εξήγησε τη στόχευση των δύο Εργαστηρίων που συντόνισε («Ας μάθουμε για τα Βότανα της Βίβλου κι ας φτιάξουμε έναν Βοτανόκηπο» & «Εργαστήριο Ανακύκλωσης Χαρτιού με εισαγωγή στις Ήπιες Μορφές Ενέργειας και Έμφαση στην Αειφόρο Ορθολογική Διαχείριση Πόρων»). Ο μουσικός και 4ετής φοιτητής της ΘΣΕΚ, κ. Γιώργος Καλλονάς, μοιράστηκε την εμπειρία του από το Μουσικό Εργαστήριο «Αφουγκράσου τη φύση», που διδάχθηκε τόσο σε παιδιά Δημοτικού στη ΘΣΕΚ, όσο και στα 70 νήπια του Δημόσιου και Κοινοτικού Νηπιαγωγείου Λυθροδόντα. Η Δρ Τερέζα Μαρκίδου, ανέλυσε το σκεπτικό και τους στόχους του πολυεπίπεδου Εικαστικού Εργαστηρίου «Γνωρίζοντας τις «ρίζες» μας: Η αθηενίτικη ολόπλουμη δαντέλα ως μέσο γνώσης και ανάπτυξης διαγενεακών και περιβαλλοντικών σχέσεων», το οποίο σχεδίασε και συντόνισε και, τέλος, προβλήθηκε βίντεο με τον εικαστικό και animator κ. Χαράλαμπο Μαργαρίτη, ο οποίος αναφέρθηκε στο διήμερο εργαστήριο Animation «Ταξίδι στην Ανταρκτική», στο οποίο οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία, αφενός να ακούσουν και να μάθουν για τη ζωή στην Ανταρκτική, αφετέρου να μυηθούν στην τέχνη του animation και να φτιάξουν τη δική τους ταινία (), στέλνοντας έτσι το δικό τους ηχηρό μήνυμα για την καταστροφή του περιβάλλοντος.
Ακολούθως, έγινε σύντομη αναφορά στα 3 Επιμορφωτικά Σεμινάρια/Ημερίδες που διοργανώθηκαν στην Κύπρο (Μάρτιος & Μάιος 2023) και στην Κρήτη (Μάιος 2023) και τα οποία απευθύνονταν πρωτίστως σε εκπαιδευτικούς.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με πλοήγηση στην ιστοσελίδα του Έργου (www.augeproject.com) και περιγραφή του πλούσιου και πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού που έχει δημιουργηθεί και είναι ελεύθερα προσβάσιμο για όλους τους ενδιαφερομένους. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κ. Ζορμπάς αναφέρθηκε σε θέματα που αφορούν την οικολογική θεολογία, έναν σημαντικό άξονα του Έργου, ενώ ο κ. Α. Καλογεράκης επικεντρώθηκε στο υλικό που ετοιμάζει και το οποίο αφορά καλές πρακτικές για εξοικονόμηση ενέργειας στις σχολικές μονάδες. Επιπρόσθετα, δόθηκε έμφαση σε μια από τις καινοτομίες του Έργου ΑUGE - τη χρήση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και μυθολογίας ως αφορμήσεις για την ευαισθητοποίηση των παιδιών γύρω από ζητήματα που αφορούν το περιβάλλον. Η κ. Στέλλα Παναγιώτου (Φιλόλογος) διήλθε το πλούσιο υλικό με ελκυστικές συνοδευτικές ασκήσεις που έχει ετοιμάσει και το οποίο περιστρέφεται γύρω από δύο βασικές θεματικές ενότητες («Τα τέσσερα στοιχεία της φύσης και η διττή τους όψη», «Η χρήση των βοτάνων: Ίαση και Μαγγανεία»), ενώ η κ. Δέσποινα Νεοφύτου (Φιλόλογος), εξήγησε πώς αναμένεται να αξιοποιηθούν διδακτικά οι 4 διάλογοι τους οποίους συνέγραψε, έκαστος εκ των οποίων επικεντρώνεται σε ένα στοιχείο της φύσης (ὕδωρ, πῦρ, γῆ, ἀήρ). Τέλος, η κ. Μ. Παύλου αναφέρθηκε στα βίντεο και στα animations που έχουν δημιουργηθεί με 100 και πλέον αρχαίες ονομασίες ζώων, πουλιών, εντόμων και ψαριών με απώτερο σκοπό μια πρώτη επαφή των παιδιών αλλά και όλων των ενδιαφερομένων με την αρχαία ελληνική γλώσσα.
Θερμότατες ευχαριστίες εκφράζουμε σε όλους, όσοι παρακολούθησαν την συνάντηση, σε όλους τους συνεργάτες και συμμετέχοντες στο Έργο, όπως επίσης και στο Πρόγραμμα Erasmus+ για την εμπιστοσύνη που μας έδειξε. Μικρή η διάρκεια του Έργου ΑUGE και η εμβέλειά του, αλλά, παραλλάσσοντας λίγο τον Κ. Π. Καβάφη, «κι εδώ που φθάσαμε, λίγο δεν είναι"