ΚΡΗΤΗ
Οι υφαντές της Ελλάδας - Πρώτος σταθμός, η Κρήτη
Στο Εμπορικό Επιμελητήριο Ηρακλείου παρουσιάστηκε στις 30 Ιουλίου το έργου του Branding Heritage που προβάλλει την υφαντική κληρονομιά της Κρήτης μέσα από την καταγραφή χειροτεχνών υφαντικής και τη διασύνδεσή τους με Έλληνες και ξένους designers
Υφαντές και υφάντρες από όλες τις περιοχές του νησιού που έχουν καταγραφεί στο πλαίσιο του πολυδιάστατου έργου με τίτλο “The Weavers of Greece – Οι Υφαντές της Ελλάδας” που υλοποιεί ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός πολιτισμού Branding Heritage (ΒH), πολιτιστικός φορέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ), με πρώτο σταθμό την Κρήτη, συναντήθηκαν στο Εμπορικό Επιμελητήριο Ηρακλείου για την επίσημη παρουσίαση του έργου.
Αφετηρία του έργου είναι η Κρήτη καθώς η τέχνη της υφαντικής έχει μια αδιάλειπτη παρουσία στο νησί. Στην Κρήτη, το έργο υλοποιείται με αιγίδα και στήριξη του ΥΠΠΟΑ και την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, σε συνεργασία με τον Αναπτυξιακό Σύλλογο Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης και την ΚοινΣΕπ knowl για την εκπαίδευση και δια βίου μάθηση.
Το έργο προβάλλει την υφαντική τέχνη και ενδυναμώνει την προοπτική ανάπτυξης του επαγγέλματος του υφαντή/της υφάντρας με έμφαση στη βιωσιμότητα της τέχνης σε ένα σύγχρονο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Επιπλέον το έργο στοχεύει στην εξωστρέφεια και την ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου της χώρας, τη σύμπραξη της παράδοσης με το σύγχρονο επιχειρείν, τη διασύνδεση με δίκτυα σε Ελλάδα και Εξωτερικό, την ανάδειξη της διαπολιτισμικότητας της υφαντικής καθώς και των επαγγελμάτων που συνδέονται με την τέχνη, των προϊόντων, των εθίμων και πρακτικών. Εκτός από την καταγραφή των ανθρώπων, την ανάδειξη των πολύτιμων χειροτεχνημάτων τους, των μοτίβων και των υλικών που χρησιμοποιούν, σημαντική επιδίωξη του έργου είναι η διασύνδεση των χειροτεχνών με σύγχρονα brands για ανταλλαγή τεχνογνωσίας και ανάπτυξη συνεργειών.
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης απηύθυναν χαιρετισμό ο Υφυπουργός Πολιτισμού & Αθλητισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ο οποίος εξήγησε το σχέδιο του Υπουργείου για την στήριξη της χειροτεχνίας, η Ομότιμη Ερευνήτρια, τ. Διευθύντρια του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών Αικατερίνη Καμηλάκη, ενώ την Περιφέρεια Κρήτης εκπροσώπησε ο Κωστής Φασουλάκης. Την έναρξη της εκδήλωσης έκανε η Πρόεδρος του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης Μαρία Πιτσικάκη ενώ την παρουσίαση του έργου η Ιδρύτρια του Branding Heritage, Δημοσιογράφος Κατερίνα Φρέντζου. Ακολουθήσε η εισήγηση από τη Δημοσιογράφο, Fashion Features Director Vogue Greece Έλις Κις με θέμα πώς ο πολιτισμός εμπνέει τη σύγχρονη δημιουργία.
Τον συντονισμό της εκδήλωσης ανέλαβε η Όλγα Σταυροπούλου, Branding Heritage & KoινΣΕπ Knowl Ambassador.
Ακολούθησε ανοικτή συζήτηση με τους υφαντές και τις υφάντρες του νησιού για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν αλλά και ερωτήσεις προς τον Υφυπουργό σχετικές με τις ανάγκες στήριξης της κρητικής χειροτεχνίας και την προστασία της τέχνης τους.
Οι υφαντές που έχουν καταγραφεί έως τώρα: Κατερίνα Αμαριανιτάκη, Εύα Βάμβουκα, Σοφία Βασιλειάδου, Ελένη Βουλγαράκη, Μαρία Γαλανάκη, Αγγελική Γενιτσαρίδου, Κατερίνα Γιανναδάκη, Ευδοξία Επιτροπάκη, Μαρία Ζαχαριουδάκη, Έφη Ήλια, Αλεξάνδρα Θεοχάρη, Ερμιόνη Καλομοίρη, Ειρήνη Καρλή, Τένια Κερούλη, Μαρία Κορασάνη, Μανώλης Κουράτορας, Ελένη Κουκουλάκη, Αντωνία Κουτάντου, Ελένη Κουιδή, Κατερίνα Μανουσέλη, Βασιλική Μεσσαριτάκη, Αγγελική Μιγώμη, Αριστέα Ξυλούρη, Ζωή Παπαδάκη, Πάτρα Ρουσάκη, Μαρία Σκουλά, Πελαγία Σπάρτη, Αντωνία Σταθάκη, Δέσποινα Σωμάκη, Ειρήνη Τσιράκου, Νίτσα Χαιρέτη.
Στο τέλος της εκδήλωσης παρουσιάστηκε επίσης και μια συνέργεια - σύνδεση ενός Αθηναϊκού brand με μια υφάντρα της Κρήτης. Η ιδρύτρια του brand Αmaltheia Athens Έλλη Σφήκα συνεργάστηκε με την Ελένη Κουκουλάκη και δημιούργησε μια limited edition συλλογή χειροποίητων αξεσουάρ. Σκοπός του BH είναι να δημιουργηθούν πολλές ακόμα συνέργειες και συνδέσεις των κρητικών χειροτεχνών υφαντικής με σύγχρονα brands και σχεδιαστές από Ελλάδα και εξωτερικό.
«Η υφαντική είναι μια τέχνη αιώνων με συναρπαστική ιστορία, η οποία πρέπει να εμπλουτίζεται και να εξελίσσεται καθώς μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την πολιτισμική επιχειρηματικότητα και την οικονομία της χώρας μας ευρύτερα. Σήμερα αξιοποιείται από σχεδιαστές και καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο σε εγκαταστάσεις Τέχνης, στη διακόσμηση, αλλά και στην υψηλή ραπτική» ανέφερε η ιδρύτρια του Branding Heritage, Δημοσιογράφος Κατερίνα Φρέντζου σχετικά με το έναυσμα για την υλοποίηση του έργου του οργανισμού, ενώ η πρόεδρος του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης Μαρία Πιτσικάκη ανέφερε πως «Η συνεργασία του Συλλόγου μας με τον οργανισμό Branding Heritage και η καταγραφή μελών μας, επιχειρηματίες υφάντρες και μη, θα λειτουργήσει ασφαλή νησίδα μάθησης και δημιουργίας διαφορετικής οικονομικής ανάπτυξης». Η κα Αικατερίνη Καμηλάλη ανέφερε, με γραπτό χαιρετισμό, πως το έργο του ΒΗ είναι ιδιαίτερα σημαντικό στο πλαίσιο ευρύτερης προσπάθειάς του ΥΠΠΟΑ για την αναβάθμιση του ρόλου της χειροτεχνίας καθώς ανοίγει τη συζήτηση για την ανάπτυξη του επαγγέλματος του υφαντή- υφάντρας σε νέες βάσεις, τη βιωσιμότητα της υφαντικής τέχνης και την ανάδειξη των καλλιτεχνικών και όχι μόνον δημιουργημάτων της διεθνώς και τελικά τη συγκρότηση ενός ευνοϊκού επιχειρησιακού οικοσυστήματος «χειροτεχνίας-καινοτομίας».
Τα αποτελέσματα του έργου (οι παρουσιάσεις των υφαντών και υφαντριών, συνοδευόμενες από φωτογραφικό και βιντεοσκοπημένο υλικό, στοιχεία επικοινωνίας) θα είναι ελεύθερα προσβάσιμα διαδικτυακά με όλο το υλικό διαθέσιμο σε ελληνικά και αγγλικά για τη βέλτιστη προώθηση σε τοπικό, εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο στη σελίδα του έργου.
Περισσότερες πληροφορίες: www.brandingheritage.org/projects/weavers-of-greece/crete
Την υλοποίηση του έργου υποστηρίζουν: Μίλητος Συμβουλευτική Α.Ε., Ίδρυμα Γ.& Β. Καρέλια, Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη, Bluegr Hotels and Resorts, Amalthea Athens, Minoan Lines S.A., Εκπαιδευτική Αναπτυξιακή Πλοηγός.
Μετά την Κρήτη, σειρά έχει η Πελοπόννησος με πρώτο σταθμό τη Μεσσηνία σε συνεργασία με το Λύκειο Ελληνίδων Καλαμάτας και την υποστήριξη του Ιδρύματος Γ. & Β. Καρέλια. Απώτερος στόχος είναι να υλοποιηθεί σε διάφορες περιοχές της χώρας με παράδοση στην υφαντική, να ενισχυθεί το παραδοσιακό επάγγελμα των υφαντών και να μετατραπεί σε εργαλείο ανάπτυξης.
Σχετικά με το Branding Heritage
Ο Οργανισμός Πολιτισμού Branding Heritage ερευνά το νήμα που συνδέει την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά με τη σύγχρονη δημιουργία σε τομείς όπως η μόδα, η Τέχνη, η γαστρονομία, η μουσική και το design, αναδεικνύοντας τη σημασία της σύμπραξης της παράδοσης με το σύγχρονο επιχειρείν. Από το 2018 σχεδιάζει έργα και δράσεις με στόχο την προβολή της διαχρονικής επιρροής και ευρείας αποτύπωσης του αρχαιοελληνικού πολιτισμού στην παγκόσμια σκηνή της δημιουργίας και στηρίζει δημιουργούς που αξιοποιούν πανάρχαιες τέχνες δημιουργώντας προϊόντα με πολιτισμική αξία. Έχοντας χρέος απέναντι στην πλούσια παράδοση του τόπου μας στοχεύουμε στη διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, στην ενίσχυση της πολιτιστικής επιχειρηματικότητας και την ανάδειξη του τεράστιου πολιτιστικού πλούτου της χώρας παγκοσμίως.
To ΒH είναι πολιτιστικός φορέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Περισσότερες πληροφορίες: www.brandingheritage.org