Οι διεκδικήσεις του Δήμου Ηρακλείου για ΒΟΑΚ, αεροδρόμιο και λιμάνι

Μαρία Αγαπάκη
Μαρία Αγαπάκη

Εφ΄ όλης της ύλης ενημέρωση Καλοκαιρινού στο Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στα φλέγοντα αυτά ζητήματα

Σημαντική είδηση αναφορικά με το λιμάνι Ηρακλείου έδωσε ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ο κ. Καλοκαιρινός είπε ρητά και κατηγορηματικά ότι ο δήμος θα διεκδικήσει αναδρομικά αντισταθμιστικά οφέλη από το 2019 για το λιμάνι της πόλης μετά την εξαγορά του από τον όμιλο Grimaldi.

«Ο Δήμος Ηρακλείου πέτυχε να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο η παροχή Έκτακτου Αντισταθμιστικού Τέλους η οποία δεν είχε συμπεριληφθεί κατά την κατάθεσή του. Ο Δήμος Ηρακλείου θα συνεχίσει να διεκδικεί την συμμετοχή του στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.Λ.Η. Α.Ε. και στη Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου, την παραχώρηση των τριών ακινήτων του Θεατρικού Σταθμού, του πρώην ΚΤΕΛ και του Λιμενικού Περιπτέρου, καθώς την άμεση έκδοση της Κ.Υ.Α. για την μεταβίβαση προς τον Δήμο Ηρακλείου των τμημάτων της χερσαίας ζώνης που απελευθερώθηκαν. Ταυτόχρονα, θα επιδιώξει συνάντηση και με τον παραχωρησιούχο, έτσι ώστε να γίνει μια πρώτη διερεύνηση των προθέσεων συνεργασίας με την τοπική κοινωνία».

Σημειώνεται ότι οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων οι οποίοι έλαβαν το λόγο (Μιχάλης Καραμαλάκης, Μαρία Καναβάκη και η ανεξάρτητη δημοτική σύμβουλος Αντιγόνη Ανδρεάκη) υπογράμμισαν ότι τάσσονται σαφώς στο πλευρό του δήμου και θα στηρίξουν κάθε διεκδίκηση.

Αναλυτική ενημέρωση προς το Δημοτικό Συμβούλιο παρείχε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, κατά τη συνεδρίαση της 29ης Ιουλίου, για όλες τις εξελίξεις αναφορικά με την παράκαμψη Ηρακλείου του ΒΟΑΚ, την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», καθώς και την παραχώρηση του λιμανιού του Ηρακλείου.

Ο δήμαρχος ενημέρωσε διεξοδικά το Σώμα για όλες τις επαφές που έχουν προηγηθεί, τις προτάσεις, την στρατηγική και την επιχειρηματολογία του δήμου Ηρακλείου, όπως έχει εκφραστεί προς όλες τις κατευθύνσεις.

Ειδικότερα, για το ζήτημα της παράκαμψης Ηρακλείου του ΒΟΑΚ και με αφορμή την πρόσφατη συνάντησή του στην Αθήνα με τον Υφυπουργό Υποδομών  Νίκο Ταχιάο, ο Αλέξης Καλοκαιρινός επεσήμανε ότι παραμένει σε ισχύ η προσφυγή του Δήμου στο ΣτΕ και ταυτόχρονα έχουν κατατεθεί προτάσεις που δίνουν λύσεις για την ομαλή κυκλοφοριακή σύνδεση της πόλης εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ. Πρόκειται για προτάσεις που περιλαμβάνουν την κατασκευή άνω διαβάσεων πεζών Cut & Covers, επανασχεδιασμό των κόμβων των κάτω διαβάσεων, την κατασκευή πλήρους παράπλευρου οδικού δικτύου, την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, καθώς και την απορροή και διόδευση των όμβριων υδάτων.

Η συζήτηση της προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας του φλέγοντος αυτού ζητήματος για τον δήμο Ηρακλείου έχει προγραμματιστεί για τις 27 Νοεμβρίου 2024. Ο Αλέξης Καλοκαιρινός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επιχειρηματολογία του δήμου αναφορικά με την κατασκευή άνω διαβάσεων πεζών (Cut & Covers) ενώ επισήμανε ότι παρών στη συνεδρίαση ήταν και ο μηχανικός Γιώργος Αγαπάκης, Γενικός Διευθυντής της Διεύθυνσης Υποδομών της Περιφέρειας Κρήτης. «Τα Cuts & Covers αφαιρεί τα επιχειρήματα ότι η υπογειοποίηση θα διακόψει τον δρόμο, θα δημιουργήσει έμφραγμα για όσο καιρό γίνεται το έργο αυτό και θα αυξήσει τα κόστη» είπε ειδικότερα ο δήμαρχος.

«Ο ΒΟΑΚ έχει πάρα πολλά προβλήματα στη διαδικασία της κατασκευής του. Τα περισσότερα προβλήματα είναι συγκεντρωμένα στην παράκαμψη της πόλης του Ηρακλείου διότι εκεί βρίσκεται και η μεγαλύτερη οικιστική πίεση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αγαπάκης.

Ο ίδιος τόνισε ότι η χάραξη του ΒΟΑΚ έγινε τη δεκαετία του 1970 ενώ το Ηράκλειο έχει διπλασιαστεί από τότε και συνεπώς οι άνω και κάτω διαβάσεις, που είχαν κατασκευαστεί τότε, είναι πλέον ανεπαρκείς.

Είπε επίσης ότι ο ανισόπεδος κόμβος του αεροδρομίου δεν ήταν στον αρχικό σχεδιασμό αλλά μπήκε και μάλιστα με πλήρη μορφή ανισόπεδου κόμβου ώστε να εξυπηρετηθεί και η Βιομηχανική περιοχή. Ένα άλλο θέμα ήταν το ζήτημα της λεωφόρου Κνωσού με την οδό Σκορδαλού και την ευρύτερη περιοχή του ΒΟΑΚ (που κατασκευάστηκαν την περίοδο 2008-2010) έχουν κάποια προβλήματα λειτουργίας κυρίως με τα φανάρια. Σημείωσε όμως ότι οι δύο λωρίδες της λεωφ. Κνωσού θα γίνουν τρεις.

«Τα στέγαστρα (cut & covers) χρειάζονται διότι όλο το Ηράκλειο, σε 7 χλμ. μήκος που ουσιαστικά διχοτομεί την πόλη, έχει πέντε άνω διαβάσεις οι οποίες δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν την κίνηση και γι’ αυτό μποτιλιάρεται η λεωφ. Κνωσού κάθε πρωί και κάθε μεσημέρι. Εφόσον γίνουν αυτά τα πρόσθετα πράγματα η εγκάρσια κίνηση θα γίνεται καλύτερα από άλλα σημεία. Αλλά υπάρχουν προβλήματα και στις κάτω διαβάσεις, όπως στην περιοχή της Φοινικιάς» τόνισε ο κ. Αγαπάκης και συμπλήρωσε ότι είναι πάρα πολλά τα προβλήματα που ταλαιπωρούν την πόλη λέγοντας ότι όλα χρειάζονται συστηματική τεκμηρίωση.

Για το ζήτημα αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», ο Αλέξης Καλοκαιρινός εστίασε στη νέα στρατηγική της Δημοτικής Αρχής η οποία θέτει ως προϋπόθεση για κάθε συζήτηση την αναγνώριση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης. Αναφέρθηκε στον Δήμο Ηρακλείου, τόσο με τον ρόλο του συνδικαιούχου του έργου όσο και τη θεσμική του αρμοδιότητα, καθώς επίσης και στη διαδικασία εκπόνησης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Ηρακλείου που βρίσκεται σε εξέλιξη και με τις κατευθύνσεις του οποίου θα πρέπει να εναρμονιστεί η όποια πρόταση αξιοποίησης της περιοχής.

«Ο δικαιούχος του έργου είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αυτό είναι η βάση στην οποία η κυβέρνηση προσπαθεί να τοποθετήσει τη συζήτηση» εξήγησε προς το Σώμα ο δήμαρχος.

Εμφατικά υπογράμμισε ότι βάση για οποιαδήποτε συζήτηση προϋποθέτει την αναγνώριση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. «Ο δήμος Ηρακλείου έχει ιδιοκτησία και οποιαδήποτε κίνηση πρέπει να λαμβάνει το εμπράγματο δικαίωμα του δήμου Ηρακλείου» είπε. Στο κομμάτι του κατ’ εξοχήν αεροδρομίου, για το οποίο θέλει να μιλήσει το ΤΑΙΠΕΔ, έχει ιδιοκτησία του 1/3 κατά πλήρη κυριότητα και προσεγγίζει τα 200 στρέμματα (199,7) και σε ένα μεγάλο μέρος του υπολοίπου που είναι μία έκταση 980 στρέμματα έχει συνιδιοκτησία τα 11/100.

Αναφέρθηκε επίσης στην αναγκαιότητα συν-καθορισμού της περιοχής επέμβασης, καθώς και στα επιθυμητά αποτελέσματα της μελλοντικής ανάπλασης, που θέτουν, μεταξύ άλλων, τα οφέλη της περιοχής της Νέας Αλικαρνασσού ψηλά στις προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής.

Δείτε επίσης

Αντιδράσεις για τη μετακίνηση της λαϊκής μπροστά από σχολείο- Ένταση στο Δημοτικό Συμβούλιο (video)

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ