ΚΡΗΤΗ
Ο κορωνοϊός, το Πάσχα των Εβραίων και η δύσκολη συγκυρία του τουρισμού!
Ο κορωνοϊός ... φρενάρει τις προκρατήσεις - 10 ξενοδοχεία της Κρήτης «φούλαραν»λόγω Εβραϊκού Πάσχα!
Της Κατερίνας Παντινάκη
"Πάμε ορθοπεταλιά" προς την αύξηση των επισκεπτών αλλά και των οικονομικών μεγεθών τονίζει ο Εντεταλμένος Σύμβουλος Τουρισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κυριάκος Κώτσογλου, ερμηνεύοντας την ανατροφοδότηση που οι αποστολές της Περιφέρειας εισπράττουν από τις επισκέψεις τους ανά την Ευρώπη, προωθώντας τον Τουρισμό της Κρήτης.
Λίγο πριν πετάξει για το Μόναχο, την περασμένη Δευτέρα, και έχοντας μόλις επιστρέψει από το Τελ Αβίβ, ο κ.Κώτσογλου περιέγραψε τα θετικά μηνύματα που, ως Κρήτη λαμβάνουμε, αλλά και το μεγάλο στόχο του Τουρισμού, 365 ημέρες το χρόνο.
"Για τους Ισραηλινούς, η Κρήτη - όχι η Ελλάδα - είναι ο 3ος προορισμός" - λέει ο Κυριάκος Κώτσογλου, σημειώνοντας ότι ήδη ενόψει του εβραϊκού "πέσαχ" έχουν κλειστεί στο σύνολό τους, περίπου 10 ξενοδοχεία στην Κρήτη, για τους εορτασμούς της - στα εβραϊκά - "διάβασης".
Ωστόσο, όπως τόνισε ο εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού, στο στόχο των 5 εκατομμυρίων επισκεπτών στην Κρήτη για φέτος, οι Ισραηλινοί υπολογίζονται περίπου στις 150.000. Παραδοσιακές αγορές για το νησί είναι αυτές της Γερμανίας και της Μεγάλης Βρετανίας, με τη δεύτερη να βρίσκεται υπό ... αναδιάταξη, λόγω της κατάρρευσης της Thomas Cook. Όπως εξήγησε ο κ.Κώτσογλου, με έναν "παίκτη" λιγότερο, αναμένεται αύξηση στους άλλους "παίκτες", αλλά ταυτόχρονα διαμορφώνεται και μια πιο ανταγωνιστική κατάσταση, που δεν αποκλείεται να ασκήσει πιέσεις για μειωμένες οικονομικές συμφωνίες.
"Φρένο στη ροή των προκρατήσεων" διαπιστώνει ο πρόεδρος των Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης, λόγω του διάχυτου φόβου του νέου κορωνοϊού. Αν και το κλίμα από τις εκθέσεις τουρισμού είναι θετικό, ο κ.Βλατάκης σημειώνει ότι υπάρχει απόσταση από το θετικό κλίμα ως την κράτηση.
"Δε θέλει θριαμβολογίες. Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για όλα" - σημείωσε ο κ.Βλατάκης, μεταφέροντας πληροφορίες των μελών του Συνδέσμου για ανάσχεση της ροής των κρατήσεων κατά τις τελευταίες δύο εβδομάδες.
Ο κ.Βλατάκης πάντως τόνισε ότι, μόλις ο συναγερμός λήξει και φθάσει μια καλή είδηση, η αρνητική ψυχολογία θα γίνει θετική, με ανάλογη θετική επίδραση στον Τουρισμό. Εν τω μεταξύ η εκτίμησή του για το 2020, είναι ότι - μετά την αύξηση ρεκόρ το 2018 - θα πρόκειται για άλλη μια "διορθωτική" χρονιά, όπως ήταν και το 2019 που έκλεισε με μείωση 5%.
Κάνοντας μία πρώτη αποτίμηση των ως τώρα δεδομένων, ο Κυριάκος Κώτσογλου εκτιμά ότι "πάμε ορθοπεταλιά προς τα πάνω", διαπιστώνοντας ότι "έχουμε κάνει ένα μικρό βήμα και στην ποιότητα του τουρισμού που έρχεται στην Κρήτη".
Άλλωστε, η προσέλκυση τουριστών ανώτερης οικονομικής δυναμικής αποτελεί ένα σταθερό ζητούμενο για την Κρήτη, που τα τελευταία χρόνια διαπιστώνει ότι τα φθηνά τουριστικά πακέτα, φέρνουν κόσμο όχι όμως και ανάλογα έσοδα.
Ο Μιχάλης Βλατάκης, ωστόσο, κάνοντας μια ανασκόπηση των ... αριθμών των τελευταίων ετών, διαπιστώνει ότι έχουμε ακόμη δρόμο ως την προσέλκυση επισκεπτών ανώτερων οικονομικών τάξεων. "Από το 2016 ως το 2018 καταγράφηκε μια αύξηση της τάξης του 16% στις αφίξεις, αλλά μόλις 1% αύξηση στα έσοδα και ... 33% μείωση στη δαπάνη κατά κεφαλήν" - σημειώνει και επαναφέρει το διαρκή μεγάλο στόχο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. "Θέλουμε διάρκεια στον Τουρισμό, σεζόν 6-7 μηνών, προκειμένου τα έσοδα να είναι ανάλογα με τις αφίξεις" - υπογραμμίζει ο πρόεδρος των Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης.
Σε αυτή τη λογική κινείται, άλλωστε, και η συνολική προσπάθεια για θεματικό τουρισμό, που όπως σημειώνει ο εντεταλμένος σύμβουλος τουρισμού είναι και ο μοναδικός τρόπος να καθιερώσουμε τουρισμό, καθ'όλη τη διάρκεια του έτους.
"Ο θεματικός τουρισμός είναι μη μαζικός, είναι ποιοτικός, είναι και πιο ακριβός" - αναφέρει ο κ.Κώτσογλου, εξηγώντας όμως ότι είναι ο ουσιαστικός τουρισμός εμπειρίας. "Δεν είναι καλός ο Τουρισμός που είναι overcrowded γιατί τελικά η εμπειρία που αποκομίζει ο επισκέπτης δεν είναι καλή" - εξηγεί ο ίδιος, παραπέμποντας στην ταλαιπωρία που οι επισκέπτες υφίστανται στην προσπάθειά τους να επισκεφθούν "must" σημεία στο νησί, που συγκεντρώνουν πλήθος κόσμου, άρα και συνιστούν ταλαιπωρία.
"Πρέπει να πετύχουμε την Αειφορία και την Ισόρροπη Ανάπτυξη", σημειώνει ο κ.Κώτσογλου, προσθέτοντας πως το τουριστικό προϊόν που η Κρήτη μπορεί να παρέχει, να εστιάσουμε στο Θεματικό Τουρισμό, χωρίς να αποκλείσουμε τον μαζικό τουρισμό, και να ... θυμηθούμε, ότι η Κρήτη έχει ιστορία, πολιτισμό, γαστρονομία, πλούσια ενδοχώρα και πολλά ακόμη, αλλά και ... Βουνό: ορεινές περιοχές όπου εκτυλίχθηκαν ένδοξες σελίδες της ιστορίας μας, όπου αναπτύχθηκε ο πολιτισμός μας, όπου μπορεί να ξεδιπλωθεί ο φυσιολατρικός τουρισμός και να στηρίξουμε μια άλλη πτυχή του τουριστικού προϊόντος μας.