ΚΡΗΤΗ

Μ.Συντυχάκης: "Αντίκρισμα θα έχει η υπόσχεση για τον ΒΟΑΚ... αλλά για λογαριασμό του κεφαλαίου"

Ομιλία του βουλευτή του ΚΚΕ Μανώλη Συντυχάκη στην διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής για την υπογραφή της Σύμβασης του έργου: «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου»

Μ.Συντυχάκης: "Αντίκρισμα θα έχει η υπόσχεση για τον ΒΟΑΚ... αλλά για λογαριασμό του κεφαλαίου"

Για υπόσχεση που θα έχει αντίκρισμα αλλά για λογαριασμό του κεφαλαίου έκανε λόγο ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ, Μ.Συντυχάκης, μιλώντας στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής για την υπογραφή της Σύμβασης του έργου του ΒΟΑΚ για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Η ομιλία του κ.Συντυχάκη

«Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) παραμένει σήμερα στο μεγαλύτερο μέρος του, όπως φτιάχτηκε πριν 50 χρόνια. Ακόμα χειρότερη είναι στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο. Η ευθύνη για το σημερινό χάλι, με δεκάδες νεκρούς, βαραίνει συνολικά όλες τις κυβερνήσεις διαχρονικά (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ).

Η καθυστέρηση κατασκευής του ΒΟΑΚ, δεν οφείλεται σε λόγους ανικανότητας ή έλλειψης αποφασιστικότητας της μιας ή της άλλης κυβέρνησης, αλλά πρωτίστως στο γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ δεν «χωρούσε» στις προτεραιότητες της καπιταλιστικής ανάπτυξης των προηγούμενων 10ετιών. Η ΕΕ δεν χρειαζότανε μια τέτοια οδική σύνδεση, λόγω αποκοπής της Κρήτης από τα χερσαία δίκτυα.

Σήμερα όμως τα πράγματα άλλαξαν. Ο ΒΟΑΚ είναι μέρος του συνολικού σχεδιασμού, όπως αυτός αποτυπώνεται στο «Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», για την πραγματοποίηση επενδύσεων, προκειμένου να βρουν διέξοδο τα λιμνάζοντα κεφάλαια, να εξασφαλίσουν ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία για τους επιχειρηματικούς ομίλους, από την ληστρική εκμετάλλευση του λαού, αφαιμάζοντάς τον ακόμη περισσότερο. Άρα, δεν είμαστε της άποψης ότι πρόκειται για «υπόσχεση χωρίς αντίκρισμα». Αντίκρισμα θα έχει, αλλά θα είναι για λογαριασμό του κεφαλαίου, που επιδιώκει :

Την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, τις μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις σε Γούρνες, Αλικαρνασσό, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, τη μετατροπή του νησιού σε εμπορικό διαμετακομιστικό κόμβο της Μεσογείου, την ενίσχυση των ενεργειακών δικτύων (ΑΠΕ, θαλάσσια και υποθαλάσσια για τη διασύνδεση της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Ευρώπη που χρειάζονται οπωσδήποτε χερσαία υποστήριξη).

 Όλα αυτά μαζί συνιστούν έναν νέο ΒΟΑΚ, προκειμένου να ξεπεραστούν οι «χαμηλές επιδόσεις στην προσβασιμότητα, στην εγγύτητα και απόδοση των μεταφορών…», για να σιγουρευτούν, χωρίς πολλά ρίσκα, οι  επενδυτικές ανάγκες του κεφαλαίου, η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία των ομίλων (κατασκευαστικές, ενεργειακές, εμπόριο, μεταφορές – οδικές/θαλάσσιες/εναέριες, κ.ά.).

Άρα, η ανάγκη για να προχωρήσει η κατασκευή και λειτουργία του ΒΟΑΚ δεν είναι γιατί σας έπιασε ο πόνος για τα δεκάδες θύματα της ασφάλτου, για ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις του λαού της Κρήτης. Αν πραγματικά επιθυμούσατε κάτι τέτοιο, θα το είχατε ήδη κάνει, σώζοντας ζωές και όχι να κοροϊδεύετε το λαό. Αυτό που σας παρακινεί για να τον κατασκευάσετε ΤΩΡΑ είναι γιατί πρέπει να επισπευσθούν οι σημερινές και μελλοντικές απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην Κρήτη.

Η άσφαιρη αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, ότι αυτός θα είχε τον ΒΟΑΚ χωρίς διόδια για τους Κρητικούς παρά μόνο για τους τουρίστες, είναι παραπλανητική, αβάσιμη και υποτιμά την νοημοσύνη των Κρητικών. Οφείλει να απαντήσει γιατί δεν ίσχυσε το ίδιο στους νέους οδικούς άξονες που εγκαινίασε τον άξονα Κόρινθο – Πάτρα, όταν ήταν κυβέρνηση. 

Το επιχείρημα ότι από αυτήν την κερδοφορία έχουν να κερδίσουν όλοι είναι ψεύτικο και παραπλανητικό. Οι χιλιάδες θέσεις εργασίας που τάζει η κυβέρνηση είναι το τυράκι στη φάκα για να αποδεχτούν οι εργαζόμενοι τη ληστρική λύση, ενός δηλαδή ιδιωτικού – εμπορευματοποιημένου αυτοκινητόδρομου, που κάθε φορά που διανύει θα πρέπει να βάζει βαθειά το χέρι στην τσέπη. Θα πληρώσει για την κατασκευή, θα πληρώνει και για τη λειτουργία και τη συντήρησή του.

Προπαγανδίζει, ότι θα μειωθεί το κόστος μεταφοράς των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, ειδικά για τα θερμοκηπιακά προϊόντα από Ιεράπετρα, Τυμπάκι, Κουντούρα, κ.λ.π. αλλά την ίδια στιγμή θα επιβάλλονται και τα διόδια, «αγνοώντας» ότι τα καύσιμα, οι ειδικοί φόροι πετρελαίου, το υψηλό κόστος παραγωγής (καλλιεργητικά, εφόδια, φάρμακα, ζωοτροφές, κ.ο.κ.) έχουν εκτοξευτεί. Κι ενώ τα λέτε όλα αυτά, χωρίς ντροπή, όλοι σας έχετε απαλλάξει τους εφοπλιστές με πάνω από 50 φόρους και μόλις πριν ένα μήνα συμφωνήσατε όλοι ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ  να δοθούν στους εφοπλιστές κι άλλα προνόμια και χρήμα για να μην αυξάνουν τάχα τις τιμές των εισιτηρίων, ενώ ήδη από τον περασμένο Αύγουστο τα έχουν αυξήσει 4 φορές. Άρα, ποιον κοροϊδεύετε ;

Ο νέος αυτοκινητόδρομος δεν θα εξυπηρετεί μόνο τα Ι.Χ. του κρητικού λαού, που θα πληρώνει πλέον δυσβάσταχτα διόδια για να έχει το αυτονόητο, γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, πράγμα που ούτε αυτό είναι εξασφαλισμένο, όπως έδειξε η περσινή εμπειρία της «Αττικής Οδού» με τη χιονόπτωση, αλλά και τους σχεδιασμούς των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων που στην ατζέντα τους, προς χάριν της κερδοφορίας τους θα έχουν μπόλικη κακοπληρωμένη μισθωτή εργασία, χωρίς δικαιώματα, για το οποίο έχει φροντίσει το εργατικό νομοθετικό πλαίσιο όλων των κυβερνήσεων που έχουν περάσει, με κερασάκι στην τούρτα το έκτρωμα Χατζηδάκη. 

Θα εξυπηρετεί τον σχεδιασμό των μεγάλων ομίλων που έρχονται να εκτοπίσουν βίαια τον μικροπαραγωγό αγρότη - κτηνοτρόφο, τον μικρό επιχειρηματία στον τουρισμό, στην εστίαση και αλλού. Τον σχεδιασμό που δεν θα αφήσει τίποτα πράσινο όρθιο, από το πέρασμα της «πράσινης» ανάπτυξης.

Πιθανά, να βρεθεί πιθανά κάποιος «έξυπνος» προβοκάτορας να μας πει : Δηλαδή, το ΚΚΕ δεν θέλει έναν δρόμο που να μη σκοτώνονται άνθρωποι;

Προφανώς και χρειάζεται – χθες, προχθές, παραπροχθές, 10ετίες πριν – ένας νέος σύγχρονος ΒΟΑΚ. Με ποιους όρους όμως θα φτιαχτεί ; Από ποιον και επωφελεία ποιανού θα πραγματοποιηθεί αυτό το έργο ; 

Η θέση του ΚΚΕ είναι κρυστάλλινη. Ο Κρητικός λαός έχει ανάγκη από έναν ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, με συνδετήριους άξονες Βορρά – Νότο και συνολικά ένα οδικό δίκτυο  σύγχρονο ασφαλές που να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του.

Η χρηματοδότηση – κατασκευή – συντήρηση και λειτουργία του, να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση, με σεβασμό στο περιβάλλον.

Τα κόμματά σας, οι κυβερνήσεις σας, είστε σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. 

Ο τσακωμός σας είναι το ποιος θα έχει την πατρότητα ενός ιδιωτικοποιημένου αυτοκινητόδρομου, μιας εμπορευματοποιημένης υγείας, παιδείας, κ.ο.κ. ποιος μπορεί να είναι καλύτερος διαχειριστής και εκφραστής των συμφερόντων των μονοπωλιακών ομίλων.

Αντίθετα, η πρόταση του ΚΚΕ υπηρετεί το λαό και τις ανάγκες του.

Για την υπογραφή της σύμβασης του έργου, του τμήματος ΝΕΑΠΟΛΗ – ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Αυτό το τμήμα του ΒΟΑΚ θα γίνει ως δημόσιο έργο και όχι με τη μορφή της παραχώρησης! Γιατί ; Διότι, δεν είναι ελκυστικό για τους κατασκευαστικού ομίλους. Όμως, τη λειτουργία του θα την αναλάβει ο παραχωρησιούχος του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη. Θα δοθεί δηλαδή ως «χάρισμα» στους ιδιώτες, όπως είχε γίνει με το αεροδρόμιο Χανίων που παραδόθηκε στη Fraport. Κατά συνέπεια κι εδώ, στο τμήμα αυτού του έργου, θα επιβληθούν διόδια. 

Σε σχέση με τις χαράξεις του συνολικού έργου του ΒΟΑΚ.

Το πρώτο που θέλουμε να θίξουμε είναι ότι παρά την τμηματική ολοκλήρωση των μελετών, των εγκρίσεων, των αναθέσεων και των κατασκευών, η χάραξη, το έργο και η παραχώρηση αντιμετωπίζονται επί της ουσίας,ως ενιαίο σύνολο. Κι αυτό, γιατί δεν θέλουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι αποσπασματική παραχώρηση, αλλά συνολική και μεγάλη για να προσελκύσει μεγάλους ομίλους, με προσβάσεις σε τράπεζες και χρηματιστήρια.

Το δεύτερο ζήτημα, συνδέεται με την επιδίωξη να διοχετευτούν και να εγκλωβιστούν  όσο γίνεται περισσότερες μετακινήσεις στο ΒΟΑΚ, και ταυτόχρονα να αποκλειστεί κάθε δυνατότητα να χρησιμοποιείται εναλλακτικά κάποιος άλλος δρόμος  για όσους θέλουν να αποφύγουν τα διόδια.  Αυτό εκτός άλλων σημαίνει ο όρος «κλειστός αυτοκινητόδρομος».

Άρα, με βάση αυτό το κριτήριο έγινε η επιλογή των τμημάτων που διατηρείται η υφιστάμενη χάραξη  του ΒΟΑΚ και των τμημάτων με νέα χάραξη. Το κριτήριο δεν είναι τεχνικό, αλλά πολιτικό ! 

Τέλος, το ΚΚΕ θεωρεί ότι ένας ΒΟΑΚ, με τις προϋποθέσεις και το πλαίσιο που έθεσε το ΚΚΕ, πρέπει να ξεκινά από την Κίσσαμο και να καταλήγει στη Σητεία. Το γεγονός, ότι δεν φτάνει μέχρι την Σητεία, δείχνει ότι το κριτήριο σας δεν είναι η ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, αλλά το αν ένα έργο και η διαχείρισή του είναι επικερδής επένδυση για τον ιδιώτη.

Από Καλό Χωριό μέχρι Σητεία είναι άθλιο το οδικό δίκτυο και το πιο επικίνδυνο. Παρ’ όλα αυτά απαξιώνεται, παρόλο που έχει ωριμάσει ως έργο.

Η προτεινόμενη χάραξη του ΒΟΑΚ βρίσκει αντίθετους τους κατοίκους του Καλού Χωριού, αφού περνά από το χωριό με μία γέφυρα που χωρίζει τους οικισμούς της κοινότητας στην μέση, ενώ οι μαθητές του χωριού θα χρειάζεται να διασχίζουν τον ΒΟΑΚ για να προσεγγίσουν το σχολείο τους, ενώ ο δρόμος θα φράζει την πρόσβαση στην θάλασσα. Την αντίθεση τους, έχουν εκφράσει με το σχέδιο του ΒΟΑΚ και οι κάτοικοι του Καβουσίου, καθώς ο νέος δρόμος αποκόπτει το χωριό από το παραλιακό μέτωπο με σοβαρές επιπτώσεις για το περιβάλλον, τη ζωή και την οικονομική δραστηριότητα των κατοίκων.

Επίσης, το κομμάτι του υφιστάμενου ΒΟΑΚ από Λάστρο-Σφάκα-Τουρλωτή και όλα τα βορινά χωριά του δήμου Σητείας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με καθιζήσεις, περνά μέσα από τα χωριά, χωρίς σημάνσεις, φανάρια, διαγραμμίσεις και πεζοδρόμια για πεζούς και διαβάσεις για ΑμεΕΑ. Ο Μόχλος, μια σημαντική τουριστική περιοχή έχει τις επιπτώσεις του, αναπτυξιακά – τουριστικά και οφείλεται στο ότι το οδικό δίκτυο είναι απαρχαιωμένο. 

Η διεκδίκηση ενός σύγχρονου και ασφαλή ΒΟΑΚ, με βάση την πρόταση του ΚΚΕ, απαιτεί την σύγκρουση με την πολιτική σας και τον διαρκή αγώνα του λαού μας.»



Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση