ΚΡΗΤΗ
Μαίνονται οι αντιδράσεις για τον ΒΟΑΚ - "Το μήνυμα ελήφθη, όλοι γνωρίζουμε (πώς μας βλέπουν)"!
Στο προσκήνιο παραμένει το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, με φόντο τις χθεσινές δηλώσεις του Πρωθυπουργού
Σε άλλη μία παρέμβαση, τη δεύτερη μέσα σε λίγες ημέρες, προχώρησε ο Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης "ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ", Ευριπίδης Κουκιαδάκης, με αφορμή το εμβληματικό έργο του ΒΟΑΚ και τις χθεσινές δηλώσεις του πρωθυπουργού για το θέμα στη διακαναλική συνέντευξη που παραχώρησε.
Όπως σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο κ. Κουκιαδάκης:
"Ο κ. Πρωθυπουργός της χώρας διευκρίνισε και ταύτισε τη ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ και το Δημοτικό Συμβούλιο της ΠΡΩΤΕΟΥΣΑΣ της Κρήτης με Συμβούλιο «τοπικής κοινότητας»!
«Να αναλάβω –είπε με αφορμή την ομόφωνη απόφαση του για προσφυγή στην δικαιοσύνη κατά της απόφασης διχοτόμησης της Μητροπολιτικής Ενότητας Ηρακλείου- το αυτονόητο.
Η ΝΔ σέβεται πάντα τις αποφάσεις της δικαιοσύνης και οποιοσδήποτε θεωρεί ότι θίγεται έχει την δυνατότητα να προσφύγει σε αυτήν και να αναμένει την εκδίκαση της απόφασής του.
Για πρώτη φορά έχουμε ένα έργο το οποίο μπορεί να γίνει πράξη. Ήδη εργοτάξια έχουν ξεκινήσει στο πρώτο κομμάτι του ΒΟΑΚ, το δημόσιο έργο στον Άγιο Νικόλαο. Έχει υπογραφεί το δεύτερο κομμάτι που αφορά τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, το έργο περί τη Χερσόνησο.
Ήδη έχουν κατατεθεί τρεις προσφορές για το κομμάτι σύμβασης παραχώρησης για το κομμάτι Ηράκλειο-Χανιά με τις σχετικές προαιρέσεις για να φτάσει ο δρόμος μέχρι το Καστέλι.
Κατανοώ ότι κάθε τοπική κοινότητα μπορεί να αισθάνεται ότι η χάραξη θα ήθελε να είναι λίγο διαφορετική, όμως δεν είμαι διατεθειμένος αυτή τη στιγμή να κάνω αλλαγές. Είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο έργο. -Το οποίο αδικείται από τον ίδιο -
Ας αναλογιστούμε όλοι -χρησιμοποιώ α’ πληθυντικό ως Κρητικός- την τεράστια σημασία αυτού του έργου, τον φόρο αίματος που πληρώνουμε κάθε χρόνο επειδή έχουμε μείνει με έναν δρόμο ο οποίος ουσιαστικά έρχεται από την δεκαετία του ’60. Την τεράστια αναπτυξιακή δυναμική που μπορεί να δώσει ο νέος ΒΟΑΚ.
Ας αφήσουμε λίγο στην άκρη τα τοπικά συμφέροντα και ας δούμε επιτέλους για μία φορά την μεγάλη εικόνα.
Το Τοπικό Συμβούλιο Ηρακλείου, κατά τον απαξιωτικό αφορισμό, του κ. Πρωθυπουργού, βλέποντας πράγματι τη μεγάλη εικόνα αναφέρει επί λέξει στην 334/2022 απόφαση του, η οποία δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε στα 53 «Έχοντας υπόψη» της αναιτιολόγητης εγκρίσεως των περιβαλλοντικών όρων των «παρακάμψεων» των πόλεων της Κρήτης (Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου) αναφέρει μεταξύ των άλλων τα εξής:
.«Α. Διερμηνεύοντας αυθεντικά την εκφρασμένη απαίτηση του συνόλου των πολιτών της Κρήτης για την ταχεία ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, την έκδοση των απαιτούμενων διοικητικών αποφάσεων και εν τέλει την ανάθεση και ολοκλήρωση ενός μείζονος σημασίας και αξιοπιστίας συγκοινωνιακού έργου απολύτως αναγκαίου για την ανάπτυξη της Κρήτης . Ωστόσο, οφείλουμε να καταστήσουμε σαφές , ότι δεν θα αγνοήσουμε την αυτονόητη υποχρέωση μας, να αποτρέψουμε την ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΧΟΤΟΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ. Για την οποία, τόσο Η ΕΛΛΕΙΠΗΣ - ΕΥΛΟΓΑ ΒΙΑΣΤΙΚΗ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΠΙΕΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ - ΑΤΕΚΜΗΡΙΩΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ , όσο και το αντιφατικό απαντητικό ΥΠΟΜΗΜΑ, του επισπεύδοντος Υπουργείου δεν δίδουν πειστική απάντηση και λύση στο σαφές αδιαπραγμάτευτο αυτό αίτημα της ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ.
Β. Απερίφραστα, συνομολογείται με το εν θέματι υπόμνημα, η έλλειψη δύο τουλάχιστον σημαντικών μελετών, ήτοι, της κοινά αποδεκτής αποκατάστασης της ενότητας της πόλης και των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων. Ενώ, είναι προφανές, ότι οι σημαντικές αυτές μελέτες και η υλοποίηση τους αποτελούν νόμιμη υποχρέωση του κυρίου του έργου, ο οποίος αν και οφείλει να δώσει αξιόπιστες λύσεις στα προβλήματα αυτά, μεταθέτει την ευθύνη στους Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης, πρώτου και δεύτερου βαθμού, εν γνώσει του ότι τα ίδια έσοδα τους δεν επαρκούν ούτε για τις ανελαστικές τους δαπάνες, γνωστού όντος, ότι δεν αποδίδονται διαχρονικά οι συνταγματικά κατοχυρωμένοι ΚΕΝΤΙΚΟΙ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΠΟΡΟΙ ΑΥΤΩΝ.
Γ. Ο απόλυτος σεβασμός μας στη θέληση των πολιτών του Ηρακλείου, οι οποίοι μας εμπιστεύθηκαν την αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων της πόλης, μας επιβάλλει να προτείνουμε στο βουλευόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο να συμπεριλάβει στη γνωμοδότηση του, ώστε να συμπεριληφθούν ως δεσμευτικοί όροι για την έγκριση της ΜΠΕ:
Γ 1. Tην άμεση ανάθεση των παραπάνω ενδεικτικά αναφερόμενων μελετών, καθώς και όποιας άλλης μελέτης απαιτηθεί για την παράκαμψη των πόλεων της Κρήτης και αυτονόητα την εκτέλεση των προβλεπόμενων έργων, τα οποία απαιτούνται για να αποφευχθεί η μονιμοποίηση της διαίρεσης της πόλης του Ηρακλείου.
Γ 2. Την άμεση ανάθεση της μελέτης κόστους οφέλους για την υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ και εναλλακτικά την μελέτη της κατασκευής των Cut & Covers , στην προτεινόμενη περιοχή, δεδομένου όντος ότι απερρίφθησαν για λόγους κόστους, χωρίς να ληφθεί ταυτόχρονα υπόψη, το οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό όφελος που προκύπτει από την εξασφάλιση 130 περίπου στρεμμάτων για αξιοποίηση, χωρίς να εγκαταλείπουμε την μελλοντική οριστική παράκαμψη της πόλης, με την κατασκευή δίδυμων σηράγγων.
Γ 3. Την κατασκευή των παράπλευρων οδών που απαιτούνται για τις εσωτερικές, εντός πολεοδομικού ιστού, τοπικές μετακινήσεις των πολιτών που δεν επιθυμούν να κάνουν χρήση για ΕΥΝΟΪΗΤΟΥΣ λόγους ( π.χ. την επιβολή διοδίων δεδομένου ότι το έργο ανατίθεται με σύμβαση παραχώρησης).
Δ. Αναφορικά δε με την υφιστάμενη πρόταση του Υπουργείου επισημαίναμε τα εξής:
Δ 1. Η μελέτη και η ευθύνη για την δημιουργία πλήρους παράπλευρου οδικού δικτύου κατά μήκος του ΒΟΑΚ στα όρια του Δήμου Ηρακλείου πρέπει να γίνει με την ευθύνη του αρμόδιου υπουργείου και να ανατεθεί η κατασκευή του στον παραχωρησιούχο με την σύμβαση παραχώρησης.
Δ 2. Είναι αποδεκτή ως ενδιάμεση μεσοπρόθεσμη λύση η άμεση υλοποίηση άνω διαβάσεων με κατασκευή σηράγγων εκσκαφής και επανεπίχωσης (cut & cover) σε όλες τις προταθείσες θέσεις (βλ. Πρόταση Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης & ΤΕΕΤΑΚ για Εσταυρωμένο, Ουλαφ Πάλμε, Λ. Κνωσού 1 & 2, Αλικαρνασσό, ΒΙΠΕ). Η αποκατάσταση της σύνδεσης των νοτίων και βορείων περιοχών της πόλης είναι επιβεβλημένη καθώς μέχρι σήμερα είναι προβληματική λόγω της μεγάλης διαφοροποίησης της ανάπτυξης του Ηρακλείου σε σχέση με την περίοδο κατασκευής του αυτοκινητόδρομου.
Δ 3. Η αλλαγή χάραξης στο «κακό όρος» αποτελεί σημαντική λύση για την οποία εκφράζουμε την ευαρέσκεια μας, θεωρούμε όμως απαραίτητη την επανεξέταση της βέλτιστης λύσης, ώστε να αποφευχθούν τα προβλήματα που δημιουργούνται στον οικοδομικόΣυνεταιρισμό. .
Δ.4. Θεωρείται μη αποδεκτή η μετάθεση της ευθύνης μελέτης της διαχείρισης των ομβρίων υδάτων που σχετίζονται με τον ΒΟΑΚ σε άλλον φορέα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος πρέπει να είναι λειτουργικός και ασφαλής σε όλα τα επίπεδα. Είναι απαραίτητο να μελετηθούν όλα τα δεδομένα που αφορούν στα υφιστάμενα τεχνικά και στα υδατορέματα ώστε να υλοποιηθεί κάθε απαιτούμενη παρέμβαση για την αποτροπή πλημμυρικών φαινομένων και για την ασφαλή απορροή των ομβρίων στους υφιστάμενους αποδέκτες».
Όπως προκύπτει από τα πρακτικά της βουλής , απαντώντας ο τέως Υπουργός Υποδομών κ. Καραμανλής Κωνσταντίνος, σε επιμελώς προετοιμασμένη ερώτηση της βουλευτού Αχαϊας της ΝΔ κ. Αλεξοπούλου για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής της Πάτρας, απάντησε επί λέξει τα εξής αποκαλυπτικά:
«Εδώ και χρόνια η Πάτρα είναι μια πόλη χωρισμένη στα δύο και εδώ και αρκετά χρόνια έχουν παρουσιαστεί αρκετές προτάσεις, οι οποίες, όπως πολύ σωστά είπατε στην ερώτησή σας, δεν υπήρξαν ποτέ υλοποιήσιμες για έναν πάρα πολύ απλό λόγο, τον οποίον συνήθως στην Ελλάδα και εμείς οι πολιτικοί θέλουμε πολλές φορές να αγνοούμε: Πού θα βρούμε τα χρήματα, πώς θα το χρηματοδοτήσουμε.
Εμείς αντιθέτως, καθίσαμε και μελετήσαμε τη διαδικασία με μεγάλη προσοχή και διαπιστώσαμε ότι μπορεί να υπάρξει μερική υπογειοποίηση 5,2 χιλιομέτρων με τη μέθοδο του cut and cover. Μιλάμε, δηλαδή -για να το πούμε αυτό άλλη μια φορά- για υπογειοποίηση στο σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας που είναι και το ζητούμενο. Παράλληλα, άλλα 1,7 χιλιόμετρα είναι περίπου αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου, ενώ τα επιφανειακά τμήματα συνολικά θα αθροίζουν 3,8 χιλιόμετρα. Διατηρούμε τις 8 υφιστάμενες στάσεις κατά το μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ προσθέτουμε επιπλέον στάσεις στο λιμάνι. Ο νέος σχεδιασμός πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας. Έχουμε διαβάσεις οχημάτων, 10 πεζογέφυρες, καταργούμε όλες τις υφιστάμενες επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις.
Επομένως, τι κάνουμε με αυτό το έργο; Πρώτον, εκπονούμε ένα έργο ρεαλιστικό που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεύτερον, απελευθερώνουμε το κέντρο της πόλης. Δεν θα είναι κομμένη, αν θέλετε, η πόλη στα δύο και θα σας έλεγα ότι αποδίδουμε την Πάτρα πίσω στους Πατρινούς μετά από δεκαετίες. Τρίτον, ανοίγουμε την πόλη με μέτωπο στη θάλασσα. Τέταρτον, πετυχαίνουμε και με περιβαλλοντικούς όρους τη βέλτιστη τεχνικά λύση και με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πέμπτον, διατηρούμε σε λειτουργία τον προαστιακό. Έκτον, ελαχιστοποιούμε την οπτική και την ηχητική όχληση. Έβδομον, ενισχύουμε την ασφάλεια πεζών και οδηγών».
Ι V. Αντίθετα, κρητικός Πρωθυπουργός αγνοώντας πλήρως την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου και του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης απέρριψε με προσβλητικά και επιχειρήματα την μερική υπογειοποίηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με την κατασκευή cut and cover στο τμήμα με το οποίο διχοτομείται οριστικά και αμετάκλητα η μητροπολιτική ενότητα Ηρακλείου. Το αντίστοιχο, (μεγαλύτερο και ακριβότερο) έργο για την Πάτρα με συνολικό προϋπολογισμό 168.000.000 ευρώ από Ευρωπαϊκούς(Εθνικούς ) Πόρους:
α) Χαρακτηρίζεται ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο. Για το Ηράκλειο είναι ακριβό και μη ρεαλιστικό.
β) Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης και αποδίδει την Πάτρα στους Πατρινούς. Για το Ηράκλειο η πεισματική άρνηση της Κυβέρνησης, διχοτομεί τη Μητροπολιτική Ενότητα Ηρακλείου και εγκλωβίζει τους Ηρακλειώτες. γ) Ανοίγει το μέτωπο στη θάλασσα. Στο Ηράκλειο οδηγεί το σύνολο του κυκλοφοριακού φορτίου στην παραλιακή λεωφόρο μέσω της Καζατζίδη και της Ικάρου (ζήσαμε και γνωρίζουμε τις συνέπειες του μερικού αποκλεισμού κατά τη διάρκεια της όψιμης συντήρησης του ΒΟΑΚ, στο τμήμα που «προτάθηκε» και από την Περιφέρεια για την κατασκευή cut and covers και απορρίφθηκε από την Κυβέρνηση με το επιχείρημα, ότι κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα αποκλεισθεί η πόλη!!!!!
δ) Επιτυγχάνεται η ανάπλαση της Πόλης- της Πάτρας- Στο Ηράκλειο η Κυβέρνηση και όσοι εξ ημών σιωπούν, κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν η και κινδυνολογούν - υποστηρίζοντας ότι θα καθυστερήσει η εκτέλεση του έργου- στρώνουν ακριβά «χαλιά» στον ανάδοχο του έργου και στερούν μεταξύ των άλλων 130 στρέμματα ελεύθερων χώρων από τους πολίτες.
ε) Στην Πάτρα κατασκευάζουν ένα μικρό μετρό με έξι υπόγειους σταθμούς. Στη καρδιά του Ηρακλείου σχεδιάζουν «σταθμούς διοδίων», υποσχόμενοι ότι δεν θα αφορούν τους κατοίκους!!! Απορρίπτοντας την αυτονόητη πρόταση μας να συμπεριληφθούν οι ανέξοδες εξαγγελίες στους περιβαλλοντικούς όρους και στη σύμβαση παραχώρησης.
στ. Στην Πάτρα -πόλη ισοδύναμη του Ηρακλείου- η οποία σημειωτέον δεν διχοτομείται από την Εθνική Οδό Πατρών-Πύργου, ελαχιστοποιούν την ηχητική και οπτική όχληση και ενισχύουν την ασφάλεια των πεζών.
Τι διαθέτει ήδη η Πάτρα. ΜΙΚΡΗ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗ
Η περιμετρική οδός της Πάτρας είναι αυτοκινητόδρομος ταχείας κυκλοφορίας 20.000 μέτρων που διασχίζει περιμετρικά την Πάτρα και συνδέει την Ολυμπία Οδό με την Εθνική Οδό Πατρών Πύργου και διαθέτει κόμβους με εξόδους-εισόδους προς διάφορες περιοχές της πόλης της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής της. Τα δύο άκρα της βρίσκονται στο Μιντιλόγλι και το Ρίο. Στην απόσταση που διανύει η Περιμετρική υπάρχουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση καθώς και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.). Διαθέτει επίσης: διαχωριστική νησίδα ανάμεσα στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας, προστατευτικές μπάρες στις άκρες του δρόμου, οδική σήμανση, ηλεκτρονικούς πίνακες σχετικών πληροφοριών, πλήρη και επαρκή φωτισμό, τηλέφωνα ανάγκης, κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης (κάμερες), και έργα υποδομής για την απομάκρυνση των όμβριων υδάτων. Επίσης, στο βόρειο τμήμα της διέρχεται από έξι σήραγγες (τούνελ) μετρίου και μικρού μήκους.
Βασικός σκοπός δημιουργίας της αποτέλεσε η ανάγκη της διευκόλυνσης των μετακινήσεων τόσο από και προς διάφορες περιοχές ή προάστια και περίχωρα της Πάτρας, που βρίσκονται μακριά μεταξύ τους, όσο και η παράκαμψη της πόλης της Πάτρας από διερχόμενα οχήματα στην περιοχή, ώστε να μην επιβαρύνεται με επιπλέον κυκλοφοριακό φόρτο το κέντρο και λεωφόροι της πόλης.!!!!
Κατάλογος κόμβων όπως περιγράφονται στη συνέχεια με συνολικό μήκος έξι (6) σηράγγων 2,537 μέτρων. Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και εκτελέσθηκε από την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αρχικό προϋπολογισμό 26.094.341 ευρώ.
Είναι προφανές ότι δεν έχουμε πρόβλημα με την ΠΑΤΡΑ και τους Πατρινούς όπου, όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος , οι θεσμικοί εκπρόσωποι της (Δήμος-Περιφέρεια - βουλευτές) αποδεικνύονται πιο αποτελεσματικοί".
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο