ΚΡΗΤΗ
Κινητή Μονάδα Μαθησιακών Δυσκολιών του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου
Η κινητή μονάδα στελεχώνεται από εξειδικευμένους επαγγελματίες (εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, παιδοψυχολόγους, παιδοψυχίατρο, κοινωνικούς λειτουργούς, λογοθεραπευτές)
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να επιτύχουν υψηλούς εκπαιδευτικούς στόχους με κατάλληλες παιδαγωγικές τεχνικές και μεθόδους και με την κατάλληλη καθοδήγηση των γονέων τους, οι οποίοι αποτελούν απαραίτητους συνεργάτες στην παρέμβαση. Παιδιά που δεν λαμβάνουν έγκαιρη παρέμβαση τείνουν να αναπτύσσουν αυξημένα επίπεδα άγχους και στρες σχετιζόμενα με την ακαδημαϊκή τους εξέλιξη, ντροπή για τις επιδόσεις τους, χαμηλή αυτοεκτίμηση και σχολική άρνηση. Συχνά περιθωριοποιούνται μέσα στη σχολική τάξη, αναπτύσσουν συναισθηματικού τύπου δυσκολίες και ποικίλα συμπεριφορικά προβλήματα τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι.
Η καθυστέρηση στον εντοπισμό και η ελλιπής υποστήριξη και καθοδήγηση της οικογένειας σχετίζεται επίσης με σοβαρή ψυχολογική επιβάρυνση των γονέων και κρίση στις ενδοοικογενειακές σχέσεις. Η επιβάρυνση της οικογένειας είναι συχνά και οικονομική, αφού πολλοί γονείς, ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση, επενδύουν υψηλά ποσά στην ιδιωτική εκπαίδευση των παιδιών τους χωρίς να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η ελλιπής ενημέρωση, ο φόβος του στιγματισμού και σε άλλες περιπτώσεις η οικονομική δυσχέρεια των γονέων εμποδίζει την έγκαιρη αναζήτηση υπηρεσιών αξιολόγησης και υποστήριξης.
Το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας της Σχολής Επιστημών Υγείας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) διαπιστώνοντας το κενό σε υπηρεσίες πρόληψης και προαγωγής της ψυχικής υγείας των παιδιών και εφήβων και τις σοβαρές κοινωνικές προεκτάσεις, δημιούργησε το 2020, με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης, την πρώτη πανελλαδικά Κινητή Μονάδα μαθησιακών δυσκολιών και ΔΕΠ-Υ, με σκοπό τη σφαιρική αξιολόγηση των μαθησιακών και άλλων κοινωνικών, συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών σε παιδιά που φοιτούν στην Α΄θμια Εκπαίδευση και την παροχή βραχείας εξατομικευμένης συμβουλευτικής υποστήριξης στην οικογένειά τους. Το πρόγραμμα βασίζεται σε διεπιστημονική προσέγγιση και στοχεύει στην ολιστική διαχείριση των μαθησιακών και ψυχοκοινωνικών δυσκολιών με βάση τις ανάγκες τόσο των παιδιών όσο και των άλλων μελών της οικογένειας.
Η κινητή μονάδα στελεχώνεται από εξειδικευμένους επαγγελματίες (εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, παιδοψυχολόγους, παιδοψυχίατρο, κοινωνικούς λειτουργούς, λογοθεραπευτές), οι οποίοι συγκροτούν μικρές διεπιστημονικές ομάδες και μετακινούνται κατόπιν ραντεβού σε απομακρυσμένες περιοχές της Περιφέρειας Κρήτης, εντοπίζουν τη φύση, το βάθος και την έκταση του προβλήματος και καταρτίζουν εξατομικευμένο σχέδιο υποστήριξης, με δωρεάν ατομικές συνεδρίες για τα παιδιά και τους γονείς, με στόχο τη σωστή αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών στο σπίτι. Το γεγονός ότι πέραν της αξιολόγησης υπάρχει η δυνατότητα παροχής ψυχολογικής, κοινωνικής και εκπαιδευτικής συμβουλευτικής και υποστήριξης της οικογένειας, είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά, αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα και καινοτομία της κινητής μονάδας. Σημαντικό όφελος που προκύπτει από τη λειτουργία της κινητής μονάδας είναι η έγκαιρη και πρώιμη ανίχνευση συμπτωμάτων ψυχοπαθολογίας στην παιδική ηλικία και η πρόληψη σοβαρών διαταραχών στα παιδιά. Το παραπάνω επιτυγχάνεται μέσα από τη χρήση έγκυρων ψυχομετρικών εργαλείων αλλά και την αξιολόγηση από εξειδικευμένους επαγγελματίες ψυχικής υγείας που μπορούν να εντοπίσουν χαρακτηριστικά και συμπεριφορές που αποτελούν παράγοντές κινδύνου για ψυχική νόσο.
Ιστοσελίδα μονάδας: https://learnconsult.hmu.gr
Με βάση τα σημερινά δεδομένα, έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα περισσότερες από 400 οικογένειες με περίπου 70% να προέρχεται από απομακρυσμένες περιοχές της Περιφέρειας Κρήτης. Η κινητή μονάδα κατάφερε να προσεγγίσει άτομα με χαμηλά επίπεδα αλφαβητισμού, κακή οικονομική κατάσταση, γεωγραφικά απομακρυσμένες, που δεν μπόρεσαν να αναγνωρίσουν έγκαιρα το πρόβλημα και να αναζητήσουν υποστήριξη. Η μονάδα επίσης προσέγγισε διακριτικά, άτομα με υψηλό μορφωτικό επίπεδο που απέφευγαν την αξιολόγηση λόγω φόβου στιγματισμού.
Δείτε περισσότερα ΕΔΩ και ΕΔΩ
Η κινητή μονάδα φάνηκε να μειώνει τους χρόνους αναμονής των παιδιών προσφέροντας ανακούφιση στις οικογένειές τους και σε αρκετές περιπτώσεις μείωσε την επιβάρυνση των εκπαιδευτικών, που είχαν πολλά αδιάγνωστα παιδιά στην τάξη, χωρίς επαρκείς δεξιότητες για να διαχειριστούν τις ανάγκες τους. Η μονάδα συνεχίζει τη λειτουργία της μέχρι σήμερα.
Η κ. Μαρία Παπαδακάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μελέτης Συμπεριφορών Υγείας και Οδικής Ασφάλειας https://lahers.hmu.gr/