ΚΡΗΤΗ
Ηράκλειο: Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου για τη διαβούλευση του χωροταξικού
Ζητείται παράταση
SHARE:
Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου για τρίμηνη παράταση της διαβούλευσης στο Σχέδιο Νόμου με θέμα τον «Εκσυγχρονισμό της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας»:
Για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα: «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας», το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, με απόφασή του στη συνεδρίαση της 21ης Σεπτεμβρίου, και αφού έκρινε ότι το παρόν σχέδιο νόμου δεν έτυχε ουσιαστικής διαβούλευσης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και θεωρώντας ότι μέσα από συγκεκριμένα άρθρα του Κεφ. Γ΄ (άρ. 27 - 35) του πλήττονται κυρίως οι μικροϊδιοκτήτες που αποτελούν την μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτητών του Δήμου μας αλλά και όλης της Κρήτης, αποφάσισε: Να ζητήσει τρίμηνη παράταση της διαβούλευσης, προκειμένου να ληφθούν υπόψη τα τοπικά χαρακτηριστικά κάθε Δήμου (γεωμορφολογικά, ιστορικά, περιβαλλοντικά, ιδιοκτησιακά κ.ά.).
Δεδομένης της υπό εξέλιξης διαδικασίας εκπόνησης τοπικών πολεοδομικών σχεδίων (ΤΠΣ) από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία έχει υποβάλλει αίτημα συμμετοχής ο Δήμος Ηρακλείου για το σύνολο των Δημοτικών Ενοτήτων, προτείνουμε η προβλεπόμενη στο Νομοσχέδιο κατάργηση των παρεκκλίσεων των γηπέδων για την εκτός σχεδίου δόμηση να ακολουθήσει και όχι να προηγηθεί της έγκρισης των ΤΠΣ.
Το σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας» επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει μεταξύ άλλων το θεσμικό πλαίσιο της δόμησης σε όλη την επικράτεια, με ρυθμίσεις οι οποίες, ορθά κατά την άποψή μας, ενισχύουν την δόμηση εντός σχεδίου και την οργανωμένη δόμηση εν γένει και αποτρέπουν την δόμηση εκτός σχεδίου (Κεφ. Γ΄: Ρυθμίσεις για την εκτός σχεδίου δόμηση και τους οργανωμένους υποδοχείς, άρθρα 26-35).
Δεδομένου όμως ότι η εκτός σχεδίου δόμηση έχει εδραιωθεί στην Ελλάδα μεταπολεμικά, όχι μόνο με την ανοχή (που αφορά κυρίως στην αυθαίρετη δόμηση) αλλά και με την θεσμική υποστήριξη όλων των επιπέδων του κρατικού μηχανισμού, ο δραστικός περιορισμός της χωρίς εναλλακτικές προτάσεις που θα ρυθμίζουν τα δικαιώματα των ιδιοκτητών οικοδομήσιμων εκτός σχεδίων γηπέδων, που καθίστανται μη οικοδομήσιμα, οφείλει, κατά την άποψή μας, να εντάσσεται στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού που θα λαμβάνει υπόψη του και τις τοπικές ιδιαιτερότητες και χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής και δεν θα προτάσσει τη λογική οριζόντιων ρυθμίσεων, οι οποίες και κατά το παρελθόν έχουν εφαρμοστεί με αρνητικές συνέπειες στην ποιότητα του δομημένου περιαστικού περιβάλλοντος (κυρίως στους οικισμούς χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο).
Η χώρα διαθέτει πλέον θεσμικά εργαλεία που μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της οργανωμένης δόμησης στον περιαστικό χώρο, με σημαντικότερο τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, τα οποία ορθά το ΥΠΕΝ φαίνεται να προωθεί δυναμικά. Κατά την άποψή μας η ενδεδειγμένη λύση στο πρόβλημα του δραστικού περιορισμού της εκτός σχεδίου δόμησης και της προωθούμενης κατάργησης των παρεκκλίσεων αρτιότητας, είναι η κατά προτεραιότητα σύνταξη ΤΠΣ σε περιοχές όπου η περιαστική γη δέχεται σοβαρές οικιστικές πιέσεις και πιέσεις εγκατάστασης ασύμβατων χρήσεων. Ο στόχος θα έπρεπε να είναι οι ρυθμίσεις να προκύψουν μέσα από τις επιστημονικές μελέτες των ΤΠΣ και οι περιορισμοί να τεκμηριώνονται από κριτήρια που θα τίθενται από τα ΤΠΣ με τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και των αυτοδιοικήσεων.