ΚΡΗΤΗ
Γερμανικά μέσα: Σταθερός προορισμός για συμμορίες διακινητών η Κρήτη - "Άσχημη κατάσταση στη Γαύδο"
"Από την αρχή της χρονιάς έχουν έρθει πάνω από 3.500 άτομα"
Για τη νέα μεταναστευτική οδό από τη Βόρεια Αφρική προς την Ελλάδα και συγκεκριμένα προς την Κρήτη και τη Γαύδο γράφει η Frankfurter Allgemeine Zeitung.
«Ολοένα και περισσότεροι μετανάστες κάνουν τη συγκεκριμένη διαδρομή, η οποία έχει γίνει εντωμεταξύ τόσο δημοφιλής, ώστε η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε τα σχέδιά της για την κατασκευή μίας δομής υποδοχής προσφύγων στην Κρήτη».
Όπως εξηγεί η εφημερίδα της Φρανκφούρτης, «μέχρι τώρα η Κρήτη δεν βρισκόταν ποτέ στο προσκήνιο όσον αφορά το μεταναστευτικό. Και στο παρελθόν έφταναν ενίοτε παράνομοι μετανάστες στο νησί, […] αλλά το ότι σήμερα η Κρήτη έχει γίνει σταθερός προορισμός για τις συμμορίες των διακινητών αποτελεί μία νέα εξέλιξη».
Οι περισσότεροι άνθρωποι «έρχονται από την Αίγυπτο και το Σουδάν, ορισμένοι από το Μπαγκλαντές. Όλοι όσοι έφτασαν στο νησί το τελευταίο διάστημα δήλωσαν πως επιβιβάστηκαν στις βάρκες στο λιμάνι του Τομπρούκ της Λιβύης και πλήρωσαν κάποιες χιλιάδες ευρώ στους διακινητές για να τους φέρουν στην Κρήτη», επισημαίνει η FAZ.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΗΕ «από την αρχή του έτους έχουν έρθει στην Κρήτη πάνω από 3.500 άτομα, ενώ πέρυσι ήρθαν σε όλον τον χρόνο μόλις 800. Φυσικά, οι αριθμοί αυτοί είναι περιορισμένου μεγέθους σε σύγκριση με τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου – και εκεί όμως οι αριθμοί ήταν στην αρχή σχετικά χαμηλοί, προτού εκτοξευτούν από το 2015 κι έπειτα».
Ιδίως στη Γαύδο η κατάσταση είναι σήμερα αρκετά άσχημη. «Με εξαίρεση το καλοκαίρι […] το νησί έχει μόλις 100 μόνιμους κατοίκους περίπου, μεταξύ των οποίων τέσσερα παιδιά που πηγαίνουν σχολείο και μόλις έναν αστυνομικό. Εξαιτίας της ανεπαρκούς κρατικής υποδομής, όταν έρχονται βάρκες με μετανάστες στη Γαύδο, […] είναι η τοπική κοινότητα αυτή που αναλαμβάνει την παροχή τροφίμων, στέγης και βασικών φαρμάκων».
Όπως αναφέρει τέλος το γερμανικό μέσο, «η δήμαρχος του νησιού Λίλιαν Στεφανάκη έχει ζητήσει πολλές φορές βοήθεια - τόσο από την ελληνική κυβέρνηση, όσο και από τον ΟΗΕ». Η ελληνική κυβέρνηση έχει από την πλευρά της υποσχεθεί πως θα παρέχει οικονομική στήριξη στην Κρήτη και τη Γαύδο, ενώ «ο άλλοτε υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Δημήτρης Καιρίδης είχε τονίσει πως η χώρα θα συνεργαστεί πιο στενά με την Αίγυπτο με σκοπό την καταπολέμηση των συμμοριών διακινητών».
Σημαντική πρόοδος στον τομέα της ενέργειας
Η Ελλάδα πλήττεται από την κλιματική αλλαγή περισσότερο από πολλές άλλες χώρες. Γι’ αυτό και η χώρα έχει θέσει σε προτεραιότητα την ενεργειακή πολιτική επιταχύνοντας σημαντικά την «πράσινη» μετάβαση σύμφωνα με τον ανταποκριτή του Γερμανικού Δημοσιογραφικού Δικτύου (RND) στην Αθήνα, Γκερντ Χέλερ.
«Τα τελευταία δέκα χρόνια η Ελλάδα έχει διπλασιάσει την ενέργεια που παράγει από ανανεώσιμες πηγές. […] Το σχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο αφορά το διάστημα 2025-2050, θέτει φιλόδοξους στόχους: μέχρι το 2030 το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην παραγωγή ενέργειας θα πρέπει να ανέλθει στο 75,2% - ένα ποσοστό που επί του παρόντος βρίσκεται στο 57% - […] ενώ έως το 2035 θα πρέπει να έχει φτάσει στο 95,6%». Πρόοδο έχει σημειώσει η χώρα «και στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τα οποία έως το 2030 θα πρέπει να έχουν μειωθεί κατά 58,6% σε σύγκριση με το 1990». Ακόμη, η κυβέρνηση υπολογίζει πως «έως το 2030 θα έχουν αυξηθεί και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από 30.000 σε 460.000. Μάλιστα, η Ελλάδα επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακόμη και με 8.000 ευρώ».
Ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα εξακολουθούν να είναι τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, ενάντια των οποίων «αντιδρούν πολλοί τοπικοί πολιτικοί και πρωτοβουλίες πολιτών, φοβούμενοι πως οι τεράστιες ανεμογεννήτριες στη θάλασσα θα καταστρέψουν το μοναδικό νησιωτικό πανόραμα του Αιγαίου και θα διώξουν τους τουρίστες».
Το βέβαιο είναι πάντως πως «το κόστος της ενεργειακής μετάβασης είναι τεράστιο: η κυβέρνηση υπολογίζει πως μέχρι το 2050 θα πρέπει να έχουν δαπανηθεί συνολικά 436 δισεκατομμύρια ευρώ – ένα ποσό υπερδιπλάσιο του ΑΕΠ της χώρας», καταλήγει ο δημοσιογράφος του RND.