Το Φεστιβάλ Ήχων και Οικολογίας Reveil, που διοργανώνει η διεθνής καλλιτεχνική ομάδα Soundcamp Cooperative, επιστρέφει με την δέκατη (10η) επετειακή έκδοσή του στις 6 και 7 Μαΐου 2023 με παράλληλες εκδηλώσεις σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης, του Ηνωμένου Βασιλείου της Αγγλίας, της Αμερικής και του Καναδά. Το Σάββατο 6 Μαΐου 2023, θα παρουσιαστούν στα Χανιά μια σειρά από δράσεις που θα αποτελέσουν μέρος του Φεστιβάλ Reveil και θα φιλοξενηθούν σε δύο σημεία της πόλης με δωρεάν είσοδο για το κοινό: (α) το Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας του Πολυτεχνείου Κρήτης από τις 16:30 μέχρι τις 20:00 και (β) το RIDE café bar στο παλιό λιμάνι των Χανίων από τις 21:00 μέχρι τις 23:00. Το φετινό πρόγραμμα έχει επιμεληθεί η Δρ. Μαρία-Ευτυχία Παπαδομανωλάκη, ιδρυτικό μέλος της Soundcamp Cooperative.
ΠΑΡΚΟ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΧΛΩΡΙΔΑΣ ΚΑΙ ΠΑΝΙΔΑΣ
16:30-20:00 Zωντανή μετάδοση του 24ώρου Ραδιοφωνικού Προγράμματος Reveil στο χώρο του Πάρκου, με τη συνδρομή του Ράδιο Ένταση 93.5FM, στο RIDE café bar, αλλά και διαδικτυακά στη σελίδα soundtent.org/reveil/. Το Reveil μεταδίδει ζωντανές εκπομπές ηχοτοπίων του ξημερώματος (γνωστό και ως η χoρωδία της Αυγής – Dawn Chorus) από όλο τον κόσμο.
16:30-17:10 «Από την Αρχιτεκτονική και Υπολογιστική Ακουστική ως την Ακουστική Ηχοτοπίου: Προσεγγίσεις για ένα καλύτερο Ακουστικό Περιβάλλον» Διάλεξη από τον Δρ. Νικόλαο Μ. Παπαδάκη, μέλος του ερευνητικού εργαστηρίου CoMecO του Πολυτεχνείου Κρήτης - στο Μουσείο
17:20-17:40 "WE.MEN" Χοροθεατρική ομάδα Δη.Πε.Θε.Κ. - στον ελαιώνα δίπλα στο Μουσείο
17:50-20:00 "Maker Culture-Creative Reuse" Παρουσίαση/Εργαστήριο από το TUC TIE Lab - στο Moυσείο
18:15-19:15 Ηχοπερίπατος στο Πάρκο για μικρούς και μεγάλους με την Δρ. Κατερίνα Τζεδάκη (ΕΛΜΕΠΑ) - έναρξη από το Μουσείο
19:30-20:00 Παρουσίαση του έργου «Χώρα» από τη Νικολέτα Χατζοπούλου - στο Μουσείο
RIDE CAFE BAR
21:00-22:00 «Ηχοτοπίο: από το ηχητικό περιβάλλον στη μουσική και πάλι πίσω» Σύντομη παρουσίαση και συζήτηση με τον Νικόλα Βαλσαμάκη
22:00-23:00 Παρουσίαση του έργου “The Port has never left” του Δημήτρη Μπαρνιά
Περιγραφές Δράσεων
Reveil 10 – 24ωρο Ραδιοφωνικό Πρόγραμμα – Soundcamp
Πρόκειται για το 10ο φεστιβάλ Reveil που διοργανώνει ο διεθνής καλλιτεχνικός οργανισμός Soundcamp, με βάση το Λονδίνο, την Κρήτη και τη Χάγη, ο οποίος ερευνά από το 2013 τις κοινωνικές, προσωπικές και περιβαντολλογικές οικολογίες σε φυσικά, αστικά και περιαστικά οικοσυστήματα. Μέλη του οργανισμού είναι οι ερευνητές και καλλιτέχνες ήχου Grant Smith, Dawn Scarfe από το Λονδίνο, ο Μax Baraitser-Smith από τη Χάγη και η Μαρία Παπαδομανωλάκη από τα Χανιά. Το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει το 24ωρο ραδιοφωνικό πρόγραμμα Reveil που μεταδίδει ζωντανές εκπομπές ηχοτοπίων του ξημερώματος (γνωστό και ως η χoρωδία της Αυγής – Dawn Chorus) από όλο τον κόσμο. Η μίξη των ηχοτοπίων από τα διάφορα σημεία του πλανήτη για το 24ωρo ραδιοφωνικό προγράμμα γίνεται ζωντανά από το Λονδίνο (Grant Smith, Μαρία Παπαδομανωλάκη and Hannah Kemp-Welch, Soundcamp), το Santiago στη Χιλή (Fernando Godoy, Tsonami Arte Sonoro) και το Sunshine Coast στην Aυστραλία (Leah Barclay, Biosphere Soundscapes) και φιλοξενείται από τον καλλιτεχνικό οργανισμό Wave Farm στη Νέα Υόρκη, τον Resonance Extra στο Λονδίνο, καθώς και πάνω από 20 ραδιοφωνικούς και διαδικτυακούς σταθμούς σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου και του Ράδιο Ένταση 93.5FM. Η έναρξη του προγράμματος θα γίνει το Σάββατο 6 Μαΐου 2023 στις 07:00 και θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 7 Μαΐου 2023 στις 20:00. Το Reveil ακολουθεί τον ήλιο στο πέρασμα του από την ανατολή προς τη δύση και μεταδίδει ζωντανά, καθώς χαράζει, τους ήχους από καιρικά φαινόμενα, μεταναστευτικά πουλιά, σταυροδρόμια, μηχανές, πόλεις, χωριά, εκκλησίες, αυλές μουσείων, κήπους, μπαλκόνια, υδρόφωνα μέσα σε θάλασσες και λίμνες, πομπούς στις στέγες ουρανοξυστών και τουριστικών θερέτρων, μέσα σε τροπικά δάση, ερήμους και απροσπέλαστα φαράγγια, δημιουργώντας έτσι ένα συνεργατικό ηχητικό έργο μακράς διαρκείας.
«Από την Αρχιτεκτονική και Υπολογιστική Ακουστική ως την Ακουστική Ηχοτοπίου:Προσεγγίσεις για ένα καλύτερο Ακουστικό Περιβάλλον» Διάλεξη από τον Δρ Νικόλαο Μ. Παπαδάκη - Εργαστήριο Υπολογιστικής Μηχανικής και Βελτιστοποίησης, Πολυτεχνείο Κρήτης
Η Υπολογιστική Ακουστική δίνει την δυνατότητα υπολογισμού του ηχητικού πεδίου σε ένα χώρο, το οποίο μπορεί να διαμορφωθεί σύμφωνα με αρχές Αρχιτεκτονικής Ακουστικής. Η υποκειμενική αντίληψη και το βίωμα μέσω της ακουστικής αίσθησης μπορούν να εκτιμηθούν με την πιο σύγχρονη προσέγγιση της Ακουστικής Ηχοτοπίου. Ο συνδυασμός των παραπάνω είναι βέλτιστος για την διαμόρφωση του Ακουστικού Περιβάλλοντος, ενώ ενδείκνυται για προσεγγίσεις Οπτικοακουστικής Αλληλεπίδρασης.
«WE.MEN» Χοροθεατρική ομάδα ΔηΠεΘεΚ
Απόσπασμα από τη σπονδυλωτή χοροθεατρική performance που θα παρουσιαστεί στις 14.05.2023 στο θέατρο Βλησίδη, στο πλαίσιο της παρουσίασης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΔηΠεΘεΚ. Το θέμα είναι η εσωτερική μας μάχη για τη διατήρηση της παιδικότητάς μας. Το πρώτο κομμάτι ντύνεται ηχητικά με ηχογραφημένους ήχους πουλιών από την Μαρία Παπαδομανωλάκη, το soundtrack της ταινίας «Song of the sea» του συνθέτη και ενορχηστρωτή Bruno Coulais σε συνεργασία με την Kila και την ηχογραφημένη αφήγηση της Κατερίνας Δαμιανάκη. Το δεύτερο μουσικό κομμάτι είναι το "L’ Eclaircie" των Varsovie.
Σύλληψη-Χορογραφία από αυτοσχεδιασμούς των συμμετεχόντων: Έλενα Σταυροπούλου
Συμμετέχουν: Γιακουμέλου Νικολέτα, Δαμιανάκη Κατερίνα, Θεοδωράκη Ιωάννα, Παπαδογιαννάκη Ερμιόνη, Παπαλεξάτου Άννα, Παυλάκη Σταυρούλα, Σαριδάκη Βασιλική, Σαριδάκη Παναγιώτα, Χρυσουλάκη Ειρήνη
Hχοπερίπατος στο Πάρκο Χλωρίδας και Πανίδας
με την Δρ Κατερίνα Τζεδάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του τμήματος Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου
Ο ηχοπερίπατος είναι μια ομαδική διραστηριότητα στην οποία οι συμμετέχοντες περιδιαβάζουμε και αφουγκράζομαστε τους ήχους του τοπίου, με την βοήθεια κάποιου οδηγού. Στόχος της δραστηριότητας αυτής είναι η εξερεύνηση της κρυμμένης ηχητικής διάστασης της καθημερινότητας και η ανάπτυξη της ικανότητας συνειδητής ακρόασης και κατανόησης της δυναμικής ισορροπίας ή ανισορροπίας των ήχων στο περιβάλλον μας. Για τον ηχοπερίπατο συνίσταται η χρήση άνετων ρούχων, παπουτσιών και καπέλου. Τα χέρια πρέπει να είναι ελεύθερα.
Maker Culture-Creative Reuse
Παρουσίαση/Εργαστήριο από το Εργαστήριο Ευφυών Μεταβαλλόμενων Περιβαλλόντων (TUC TIE Lab) του Πολυτεχνείου Κρήτης ανοιχτή για παιδιά και τους κηδεμόνες τους.
ΧΩΡΑ (revisited)
Ένα έργο τετραφωνίας, συγκεκριμένης τοποθεσίας που πρωτοπαίχτηκε στην Αρχαία Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας στις 12 Σεπτεμβρίου του 2020. Το έργο αποτελεί μέρος μιας μεγαλύτερης εργασίας, μίας μελέτης περίπτωσης στο πλαίσιο της διδακτορικής διατριβής της Νικολέτας Χατζοπούλου στην μουσική και την αρχιτεκτονική. Η αφετηρία είναι μια αναφορά στην φιλοσοφική έννοια της χώρας και της σιωπής. Σε αυτό το πλαίσιο, η σιωπή ορίζεται ως ο χώρος που δημιουργείται από την ερμηνεία του οπτικού περιβάλλοντος σε ήχο. Το έργο αποτελείται από τέσσερα μέρη και η παρτιτούρα δημιουργήθηκε από φωτογραφίες των τεσσάρων όψεων που περιβάλλουν την αγορά. Τα στοιχεία των εικόνων κάθε εικόνας αντιστοιχούν σε ήχους που χρησιμοποιούνται στην σύνθεση, ως αυτόνομα ηχητικά γεγονότα, αλλά και ως σχέσεις μεταξύ των οπτικών και ηχητικών στοιχείων. Αυτή η συνθετική διαδικασία είναι μέρος μίας πρωτότυπης μεθόδου χωρο-χρονικής σύνθεσης και τυπολογικής οργάνωσης σχημάτων και ήχων και θα παρουσιαστεί μαζί με το έργο. Όλοι οι ήχοι ηχογραφήθηκαν σε τενόρο και επτάχορδη βιόλες ντα γκάμπα με lo-fi εξοπλισμό.
Σύνθεση - εκτέλεση : Νικολέτα Χατζοπούλου
Έτος σύνθεσης : 2020
Διάρκεια : 18 λεπτά
(Δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Deeper than Silence, επιμέλεια της Δ. Βιτάλη, commission από το ΕΜΣΤ και το Υπουργείο Πολιτισμού)
Ηχοτοπίο: από το ηχητικό περιβάλλον στη μουσική και πάλι πίσω
Μια σύντομη παρουσίαση και συζήτηση γύρω από τις διαφορετικές προσεγγίσεις το ηχητικού περιβάλλοντος μέσα από το πρίσμα της σύνθεσης ηλεκτροακουστικής μουσικής και ειδικότερα της σύνθεσης ηχοτοπίου.
The port has never left
Σύνθεση του Δημήτρη Μπαρνιά
Σύμφωνα με τον συνθέτη, ... «τους τελευταίους τρεις μήνες έχω αφιερώσει πολύ χρόνο ηχογραφώντας ήχους από το ενετικό λιμάνι των Χανίων. Δυστυχώς, ένα μεγάλο μέρος του αρχικού πιο ήσυχου και μοναδικού ηχητικού τοπίου του έχει υποβαθμιστεί με τα χρόνια από τις τουριστικές εξελίξεις. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα μερικά ακουστικά πλούσια και κινούμενα σημεία γύρω από αυτήν την περιοχή, που καλύπτουν μια ευρεία ζώνη του φάσματος ακρόασης. Κάθε ένα από αυτά τα σημεία έχει το δικό του ρυθμό και ιδιότητες μετατόπισης φάσης ανάλογα με την ένταση και την κατεύθυνση του ανέμου αντίστοιχα. Ένα που βρήκα το πιο ενδιαφέρον ακουστικά, είναι η δεύτερη ξύλινη αποβάθρα ενώ περπατούσα από το Neorio Moro προς το κέντρο του λιμανιού. Εκεί νιώθεις την αίσθηση ότι είσαι μέσα στη θάλασσα - κατά κάποιον τρόπο είσαι επειδή η αποβάθρα επιπλέει στο νερό. Η θάλασσα εκεί ακούγεται επίσης πιο δυνατά μαζί με όλους τους μικρούς ήχους που δημιουργούνται από την τριβή των σκαφών με την αποβάθρα - τις σημαδούρες, τα ατσάλινα ελατήρια και τα σχοινιά. Κάνοντας μεγέθυνση σε καθέναν από αυτούς τους ήχους, αρχίζεις να ακούς τις επιμέρους «παραστάσεις» τους. Χρησιμοποιώντας μικρόφωνα επαφής μπόρεσα να αποτυπώσω μερικές από αυτές τις παραστάσεις μεμονωμένα και αργότερα να εξάγω πληροφορίες, όπως ο χρόνος, ο τόνος και η ένταση μέσα από αυτές. Με αυτόν τον τρόπο, μπόρεσα να τα μεταφέρω σε ένα διαφορετικό μουσικό σύμπαν, στο οποίο κατέστησα δυνατό να δοκιμάσω αμέτρητες παραλλαγές της χροιάς ή να προσαρμόσω τις «ατέλειες» του τόνου με βάση συγκεκριμένες μουσικές κλίμακες!»