ΚΡΗΤΗ
Επέλεξαν τη ζωή στη Γαύδο με «τίμημα» το σχολείο
Εμειναν στην ίδια τάξη από απουσίες τα 2 παιδιά της οικογένειας Λουγιάκη, που αποφάσισε να παραμείνει στο νησί. Τα διαδικτυακά μαθήματα, η έκκληση των εκπαιδευτικών και η απάντηση του υπ. Παιδείας
Η οικογένεια Λιουγάκη βρέθηκε μπροστά σε ένα μεγάλο δίλημμα πριν περίπου ένα χρόνο, καθώς τα δύο από τα τρία παιδιά της οικογένειας, η Κέλλυ και ο Νίκος, τον Ιούνιο του 2022 θα τελείωναν το Δημοτικό και θα έπρεπε να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στο Γυμνάσιο.
Ωστόσο η Γαύδος, στην οποία γεννήθηκαν και μεγάλωσαν τα παιδιά, δεν έχει Γυμνάσιο. Έτσι στην οικογένεια δόθηκε μία και μόνο επιλογή. Να μετακομίσει στην Κρήτη, σε όποιο νομό ήθελε, προκειμένου τα παιδιά να φοιτήσουν στο Γυμνάσιο.
Η επιλογή όμως δεν ήταν εύκολη όχι μόνο από συναισθηματικής άποψης, αλλά και πρακτικής. Ο πατέρας της οικογένειας εργάζεται ως αγρότης στο νησί κι έτσι θα ήταν αδύνατος ο βιοπορισμός της οικογένειας σε περίπτωση που μετακόμιζαν.
Η τελική τους απόφαση ήταν να παραμείνουν στο νησί και να στηρίξουν τον τόπο τους. Δυστυχώς όμως με ένα τίμημα.
Η Κέλλυ και ο Νίκος έχουν μείνει στην ίδια τάξη από απουσίες
«Ως οικογένεια αποφασίσαμε να μην χωριστούμε και επιλέξαμε να παραμείνουμε στη Γαύδο και να στηρίξουμε το νησί παρά το γεγονός πως δεν υπάρχει Γυμνάσιο. Ωστόσο δεν έχει βρεθεί λύση στο πρόβλημα μας με αποτέλεσμα τα παιδιά μου, η Κέλλυ και ο Νίκος, να έχουν «μείνει» στην ίδια τάξη από απουσίες», εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» η Έφη Γεωργακά-Λουγιάκη, η οποία επισημαίνει πως τα παιδιά της κάνουν κανονικά μάθημα κάθε ημέρα με δασκάλους που εθελοντικά προσφέρθηκαν να τους διδάξουν την ύλη της Ά Γυμνασίου, ωστόσο δεν φαίνονται πουθενά στο σύστημα του υπουργείου Παιδείας, καθώς ουσιαστικά είναι σαν να μην πηγαίνουν σχολείο.
Η κα. Γεωργακά-Λουγιάκη επισήμανε πως έκανε ό,τι ήταν δυνατό ώστε να βρεθεί μία ενδιάμεση λύση.
«Έχουμε προτείνει διάφορες λύσεις, όπως τα παιδιά να παρακολουθούν διαδικτυακά τα μαθήματα του Γυμνασίου της Παλαιοχώρας στην Κρήτη ή να κάνουν μαθήματα κατ΄οίκον και να δίνουν στο τέλος εξετάσεις εφ΄ όλης της ύλης, ωστόσο κανένα από αυτά δεν έχει γίνει δεκτό», σημειώνει.
Στην ερώτηση αν έχει πάρει απάντηση από τους αρμόδιους σχετικά με το γιατί δεν έχει βρεθεί μία λύση, η ίδια μας είπε πως η απάντηση του υπουργείου Παιδείας ήταν πως ο Δήμος δεν προχώρησε στις σωστές ενέργειες προκειμένου να λειτουργήσει το γυμνασιακό τμήμα που όπως συνέβαινε παλαιότερα στο νησί, ωστόσο η δήμαρχος τονίζει ότι το θέμα ανήκει εξ΄ ολοκλήρου στις αρμοδιότητες του υπουργείου.
«Σκοπεύω αύριο να προσπαθήσω, να μιλήσω στον Πρωθυπουργό και να του θέσω το ζήτημα μήπως και βρεθεί μία λύση», ανέφερε η ίδια τονίζοντας πως «τα παιδιά θέλουν να μείνουν εδώ και τους αρέσει πολύ».
«Περνούν πολύ όμορφα στο νησί. Έχουν τις ασχολίες τους, το καλοκαίρι δημιουργούν καινούργιες φιλίες με τους τουρίστες και κάνουν μάθημα με καθηγητές που ασχολούνται αποκλειστικά μαζί τους», συνεχίζει.
Υπουργείο Παιδείας: Δεν γίνονται διακρίσεις
Απάντηση επί του θέματος έδωσε στην «Καθημερινή» ο Γενικός Γραμματέας του υπ. Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης, επισημαίνοντας από την πλευρά του πως το υπουργείο έδωσε την δυνατότητα στην οικογένεια να πάει σε οποιοδήποτε σχολείο της Κρήτης επιθυμούσε. Ωστόσο οι προτάσεις του υπ. Παιδείας ουσιαστικά ωθούσαν την οικογένεια στο να ζήσει σε διαφορετικά νησιά.
«Είχαμε προτείνει να βοηθήσουμε τη μητέρα με ένα ποσό και να καλύψουμε τα μεταφορικά ώστε να μπορεί να πηγαινοέρχεται από την Κρήτη στη Γαύδο. Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια άλλη λύση που να είναι εφικτή, καθώς ο νόμος επιτρέπει την τηλεκπαίδευση μόνο σε ειδικές συνθήκες, όπως η πανδημία», ανέφερε ο κ. Κόπτσης προσθέτοντας πως το υπουργείο Παιδείας έκανε ότι μπορούσε με βάση το συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, αλλά εκτός αυτού δεν γίνεται να υπάρχουν διακρίσεις στον τρόπο λειτουργίας των σχολείων στα ακριτικά νησιά.
Νηπιαγωγός Γαύδου: Θλίβομαι που θα κλείσει το νηπιαγωγείο
Από την πλευρά της η μοναδική εκπαιδευτικός του νησιού, η Μαρία Τσαβηταρόγλου, η οποία κάνει μάθημα στα δύο παιδιά του νηπιαγωγείου νιώθει θλίψη που του χρόνου θα μπει λουκέτο στον παιδικό σταθμό.
«Έχω δύο μαθητές. Και οι δύο είναι εξαιρετικοί. Ο ένας μαθητής μου, μάλιστα, είναι αδελφός με την Κέλλυ και τον Νίκο. Το νηπιαγωγείο άνοιξε για πρώτη φορά πέρυσι, ύστερα από πέντε χρόνια, και το Δημοτικό έκλεισε για πρώτη φορά φέτος, ύστερα από έξι χρόνια λειτουργίας», αναφέρει η κα. Τσαβηταρόγλου, επισημαίνοντας πως αν δεν έρθουν επιπλέον κάτοικοι στο νησί, τότε όλα δείχνουν πως σε λίγα χρόνια δεν θα λειτουργεί καμία σχολική βαθμίδα.
«Στεναχωριέμαι πολύ που θα κλείσει το νηπιαγωγείο. Αν παρέμενε ανοιχτό θα ήθελα να μείνω στην Γαύδο πολλά χρόνια παρ΄ ότι η καθημερινότητα εδώ δεν είναι εύκολη. Πιστέψτε με, αν και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός εδώ και 26 χρόνια και έχω γυρίσει πάρα πολλά μέρη, η Γαύδος είναι ένας ιδιαίτερος τόπος μοναδικής ομορφιάς», αναφέρει η ίδια.
Παρ΄ όλο που η κα. Τσαβηταρόγλου δεν είναι στη Γαύδο αυτό το διάστημα, λόγω των εορταστικών διακοπών, η ίδια μας αναφέρει τι θα έλεγε στον Πρωθυπουργό, ο οποίος αναμένεται να επισκεφτεί αύριο το νησί για τη γιορτή των Θεοφανίων.
«Θα του έλεγα πως πρέπει να δοθούν κίνητρα σε οικογένειες ώστε να έρθουν και να μείνουν στη Γαύδο. Πρέπει να έρθει περισσότερος κόσμος και να ζήσει στο νησί, αλλιώς θα μαραζώσει. Τα κίνητρα είναι απαραίτητα καθώς δεν υπάρχουν ούτε σπίτια στη Γαύδο, ούτε διαθέσιμες δουλειές, επομένως είναι εξαιρετικά δύσκολο κάποιος να έρθει να ζήσει εδώ με δική του πρωτοβουλία», τόνισε.
Δήμαρχος Γαύδου: Μεγάλο πρόβλημα το δημογραφικό
Για το δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Γαύδος μίλησε και η δήμαρχος Λίλιαν Στεφανάκη, τονίζοντας οτι οι περίπου 200 κάτοικοι της Γαύδου ανησυχούν και αγωνιούν για το μέλλον της.
«Πρέπει να γίνουν μελέτες και προτάσεις για το πως η Γαύδος μπορεί να αναπτυχθεί τα επόμενα χρόνια. Είναι ένα νησί με σημαντική γεωγραφική θέση και σπουδαία ιστορία και είναι στενάχωρο που αυτή τη στιγμή δεν λειτουργεί ούτε το Δημοτικό ούτε το Γυμνάσιο», επισήμανε η δήμαρχος της Γαύδου, προσθέτοντας πως το νησί θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, όπως η Χάλκη.
«Η πράσινη ανάπτυξη στο νησί είναι μονόδρομος και θεωρώ πως θα μπορούσε κάλλιστα να βρεθεί μία λύση προκειμένου να βαδίσουμε στο πρότυπο της Χάλκης και της Αστυπάλαιας. Ενδεχομένως αυτός να ήταν κι ένας τρόπος ώστε η Γαύδος να αυξήσει τον πληθυσμό της κι έτσι παιδικές φωνές και γέλια να ακουστούν και πάλι στο ερειπωμένο προαύλιο των σχολείων», είπε χαρακτηριστικά.
Σχετικά με τα ερωτήματα που θα θέσει αύριο στον κ. Μητσοτάκη, η κα. Στεφανάκη ανέφερε πως έχει να επισκεφτεί Πρωθυπουργός το νησί εδώ και 26 ολόκληρα χρόνια, οπότε τα θέματα προς επίλυση είναι αρκετά.
Σε σχετική ερώτηση για το αν η ίδια θα έθιγε το θέμα της λειτουργίας Γυμνασίου στον πρωθυπουργό, η απάντησή της ήταν θετική.