ΚΡΗΤΗ
Δεν γίνονται τα έργα του ΒΟΑΚ στο τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος, παραδέχθηκε ο Ν. Ταχιάος
Τι απάντησε στη βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Λασιθίου, κ. Κατερίνα Σπυριδάκη
Παραδέχθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος ότι δεν γίνονται έργα στο τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος στον ΒΟΑΚ και ότι δεν υπάρχει καμία εξέλιξη για το εν λόγω έργο, μιλώντας στη Βουλή το πρωί της Τετάρτης με αφορμή τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου, Κατερίνα Σπυριδάκη.
Κατά την πρωτολογία της η Βουλευτής έκανε μία σύντομη ανασκόπηση στο διάστημα από την ημερομηνία της συμβασιοποίησης του έργου ως και την τελευταία παράταση που έλαβαν και οι τρεις τμηματικές του.
Στη συνέχεια, όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του γραφείου της, άσκησε κριτική κατά του σχεδιασμού και της διαχείρισης του έργου από το Υπουργείο λέγοντας χαρακτηριστικά:
«Έχετε αναιρέσει το αρχικό χρονοδιάγραμμα σας τρεις φορές, αλλά το έργο μάς λέτε ότι θα ολοκληρωθεί στην ώρα του. Αυτό, κύριε Υπουργέ, αντιτίθεται ακόμη και στους νόμους της Μηχανικής: γιατί πώς γίνεται τον Σεπτέμβριο του 2022 το χρονοδιάγραμμα γι’ αυτό το έργο να το θέλει να υλοποιείται σε 36 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, και τώρα να βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο και να μας λέτε ότι θα ολοκληρωθεί σε 16 μήνες. Άρα, είτε είχατε λάθος χρονοδιάγραμμα εξ’ αρχής που δηλώνει ανικανότητα, ή γνωρίζατε και απλά μας κοροϊδεύατε».
Η κ. Σπυριδάκη, στη συνέχεια κάλεσε τον Υφυπουργό Υποδομών, κ. Νίκο Ταχιάο, να απαντήσει στα παρακάτω κρίσιμα ερωτήματα:
Γιατί καθυστέρησε το έργο κ. Υπουργέ; Και ποιος είναι ο υπεύθυνος για αυτές τις καθυστερήσεις; Τι έκανε το Υπουργείο για να τις αποφύγει σε ένα τόσο κρίσιμο έργο, χρηματοδοτούμενο από το ΤΑΑ όπως ο ΒΟΑΚ στο Λασίθι;
Τι ποσοστό απορρόφησης των Κονδυλίων του ΤΑΑ έχουμε αυτή τη στιγμή - γιατί αυτό θα μας ορίσει εάν όντως προλαβαίνουμε ή όχι; Τι ακριβώς, εν τέλει, ζητήσατε στην τροποποίηση του ΕΣΑΑ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το συγκεκριμένο έργο και πλέον ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του;
Για παράταση μόνο των τμηματικών προθεσμιών του έργου, και όχι της οριστικής του προθεσμίας έκανε λόγο στην πρωτολογία του ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος, τονίζοντας πως από τη μεριά του Αναδόχου υπάρχει η δέσμευση για απορρόφηση του συνόλου των καθυστερήσεων. Μάλιστα, τις εν λόγω καθυστερήσεις τις απέδωσε στις απαλλοτριώσεις, τη Δικαιοσύνη και στην αποχή των δικηγόρων.
Κατά τη δευτερολογία της, η βουλευτής τόνισε πως το Υπουργείο όφειλε να είχε προβεί σε έναν ορθό και αποτελεσματικό σχεδιασμό ώστε να μην κολλήσει το έργο εξαιτίας των απαλλοτριώσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρει:
«Οι απαλλοτριώσεις δεν είναι φυσικό φαινόμενο κύριε Υπουργέ […] δεδομένου ότι ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών ενέταξε το έργο στο ΤΑΑ το Δεκέμβριο του 2021 και είχατε αρκετό χρόνο να μεριμνήσετε γι’ αυτό. 2,5 χρόνια ήσασταν στην Κυβέρνηση πριν υπογραφεί η συμβασιοποίηση και αν θυμάμαι καλά το 2019 προεκλογικά ήταν στα έργα τα οποία θα υλοποιούνταν άμεσα. Άρα δεν μπορώ να φανταστώ ότι ξαφνικά μετά την υπογραφή της Σύμβασης σας έπεσε το βάρος των απαλλοτριώσεων». Επιπρόσθετα, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λασιθίου, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, απαρίθμησε όλα τα στάδια των απαλλοτριώσεων και το πόσο συνέβαλε το Δημόσιο στην καθυστέρηση της τέλεσής τους απειλώντας να εκτροχιαστεί το έργο από το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λασιθίου, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, για τη σημασία του ΒΟΑΚ για το Λασίθι στο πλαίσιο της δευτερολογίας της. Χαρακτηριστικά ανέφερε:
«Για εσάς ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο που θα πρέπει να υλοποιήσει το Υπουργείο Υποδομών. Για εμάς, στο Λασίθι, ο ΒΟΑΚ είναι η υγεία η δική μας και των επισκεπτών μας, δεδομένης της υποστελέχωσης των νοσοκομείων μας· είναι η τουριστική μας ανάπτυξη, μιας και από αυτό τον δρόμο θα πρέπει να περάσουν οι επισκέπτες για να γεμίσουν τις 28000 κλίνες ξενοδοχείων· είναι η αγροτική μας οικονομία γιατί από αυτό το σημείο καθημερινά περνάνε 75-80 νταλίκες με 20-25 τόνους κηπευτικά. Σας έχω φέρει και κάποιες φωτογραφίες για να δείτε το στένεμα του δρόμου σε έκταση τριών χιλιομέτρων. Και αν σε αυτόν τον δρόμο έχει κίνηση όπως έχει τώρα που πάνε σημειωτόν τα οχήματα, ένα όχημα του ΕΚΑΒ δεν μπορεί να περάσει και σας ρωτάω κύριε Υπουργέ τί γίνεται με την προαίρεση της Παλιάς Εθνικής Οδού;».
Στη συνέχεια, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λασιθίου, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, επιθυμώντας να επιτύχει τη δέσμευση του Υπουργού ως προς το χρονοδιάγραμμα, επανέλαβε την ερώτηση ως εξής: «και σας ρωτώ ξανά κύριε Υπουργέ, δεσμεύεστε ότι θα ολοκληρωθεί το έργο το Σεπτέμβριο του 2025;»
Ολοκληρώνοντας τη δευτερολογία της, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, εξέφρασε τις ανησυχίες της τόσο για την ολοκλήρωση του έργου εντός του αυστηρά ορισμένου χρονοδιαγράμματος του Τ.Α.Α. όσο και για την ίδια την χρηματοδότησή του, λέγοντας:
«Εύχομαι να μη βρισκόμαστε εδώ τον Σεπτέμβριο του 2025 και να συζητάμε σε ποιο χρηματοδοτικό εργαλείο θα ενταχθεί το τμήμα Νεάπολη- Αγιος Νικόλαος».
"Δυστυχώς, ο Υφυπουργός Υποδομών δεν παρείχε σαφείς απαντήσεις και παρά τη δήλωσή του ότι το έργο δεν έχει απενταχθεί από το χρηματοδοτικό εργαλείο του ΤΑΑ, ξεδιάλυνε οποιαδήποτε αμφιβολία υπήρχε αναφορικά με το χρονικό της ολοκλήρωσης του έργου παραδεχόμενος ότι: «ο Σεπτέμβριος του 2025 δεν είναι το χρονικό εκείνο διάστημα, στο οποίο βλέπω ότι είναι ορατή η περαίωση του έργου", σημείωσε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.