ΚΡΗΤΗ

Βολουδάκης προς Καραμανλή: Το Ταμείο Ανάκαμψης να χρηματοδοτήσει εξ΄ολοκλήρου την κατασκευή του ΒΟΑΚ

Ο βουλευτής της ΝΔ με ερώτηση του ζητά να αναληφθεί εξ’ολοκλήρου το κόστος της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ από το δημόσιο

No profile pic

Με επίκαιρη ερώτησή του προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ο βουλευτής Χανίων της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης ζητά να αναληφθεί εξ’ολοκλήρου το κόστος της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ από το δημόσιο, με ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Σημειώνει ότι μια τέτοια απόφαση, κατ’ αρχάς εξυπηρετεί τις  αναπτυξιακές στοχεύσεις της κυβέρνησης για ολόκληρη τη χώρα, καθώς δεν υπάρχουν πολλά έργα που πληρούν τις προϋποθέσεις για να απορροφήσουν τα 19 δις.

Για την Κρήτη, το όφελος θα είναι προφανές καθώς δε θα επιβληθούν διόδια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής, αλλά μόνο για τη συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, άρα το κόστος χρήσης θα είναι σημαντικά μειωμένο.

 

Επιπλέον ο Μ.Βολουδάκης με την ερώτησή του ζητά λεπτομέρειες ειδικότερα για δυο σημεία του ΒΟΑΚ:

 

-        Πρώτον, για την πορεία των μελετών ως προς το τμήμα Κλαδισσός - Κίσαμος, η οποία δεν είχε ενταχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στον κύριο σχεδιασμό του έργου, άρα αν δεν υπάρξει ειδική μέριμνα είναι ενδεχόμενο να υπάρξει καθυστέρηση.

-        Δεύτερον, για την ακριβή πορεία της νέας χάραξης στο τμήμα Σούδα - Ρέθυμνο.

 

 

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή 

Θέμα: Χρηματοδότηση ΒΟΑΚ

Τα 19 δις των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να κατευθυνθούν σε έργα τα οποία θα μπορούν να απορροφήσουν γρήγορα και αποτελεσματικά τους πόρους. 

Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ο κίνδυνος οι «φειδωλοί» της Ε.Ε. που επεχείρησαν αρχικά να περιορίσουν το ύψος του Ταμείου Ανάκαμψης, να επιχειρήσουν να επιτύχουν το ίδιο αποτέλεσμα απεντάσσοντας έργα στην πορεία για διαφόρους λόγους, όπως π.χ. η τήρηση του συμφωνηθέντος χρονοδιαγράμματος.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι το κατ’ εξοχήν έργο που μπορεί και πρέπει να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η αναγκαιότητά του είναι από όλους αποδεκτή, ενώ το σύνολο των μελετών του θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2021, οπότε μπορεί και να δημοπρατηθεί το έργο.  Όλες οι δημοσιευθείσες πληροφορίες δείχνουν ότι το Υπουργείο Υποδομών πράγματι το συμπεριλαμβάνει στις προτάσεις του για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.  Δεν είναι όμως σαφές σε ποιο ύψος θα φθάσει η δημόσια χρηματοδότηση.

Οι πρόσθετες δυνατότητες δημοσίων επενδύσεων που δίνει το Ταμείο Ανάκαμψης επιτρέπουν πλέον τη χρηματοδότηση ολόκληρου του κόστους του έργου από δημόσιους πόρους.

Μια τέτοια απόφαση, κατ’ αρχάς εξυπηρετεί τις  αναπτυξιακές στοχεύσεις της κυβέρνησης για ολόκληρη τη χώρα. Κανένα άλλο δημόσιο έργο τέτοιας κλίμακας, οπουδήποτε στη χώρα, δε βρίσκεται σε τέτοιο στάδιο μελετητικής ωριμότητος. 

Για την Κρήτη, το όφελος θα είναι προφανές καθώς δε θα επιβληθούν διόδια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής, αλλά μόνο για τη συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου. Άρα το κόστος χρήσης θα είναι σημαντικά μειωμένο.

Επιπλέον, διασφάλιση 100% δημόσιας χρηματοδότησης για το ΒΟΑΚ συντομεύει και τους χρόνους υλοποίησης, δεδομένου ότι δε θα χρειαστεί η συγκρότηση τραπεζικής κοινοπραξίας που σε διαφορετική περίπτωση θα χρηματοδοτήσει τον παραχωρησιούχο.

Πέραν του ζητήματος της χρηματοδότησης, υπάρχουν ορισμένες ασάφειες ως προς το έργο.

Πρώτον, για την πορεία των μελετών ως προς το τμήμα Κλαδισσός – Κίσαμος. Το τμήμα αυτό δεν είχε ενταχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στον κύριο σχεδιασμό του έργου, άρα αν δεν υπάρξει ειδική μέριμνα είναι ενδεχόμενο να υπάρξει καθυστέρηση.

Δεύτερον, η νέα χάραξη στο τμήμα Σούδα – Ρέθυμνο. Δεν έχει γνωστοποιηθεί επισήμως ποια από τις προβληθείσες εναλλακτικές ακολουθείται στις μελέτες.

Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτάται ο Υπουργός:

 

-        Σε ποιο ποσοστό του συνολικού κόστους θα φθάσει η δημόσια χρηματοδότηση του ΒΟΑK; Eξετάζεται το ενδεχόμενο της 100% δημόσιας χρηματοδότησης;

 

-        Για κάποια τμήματα του έργου υπάρχει ασάφεια. Συγκεκριμένα: Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι μελέτες του τμήματος Κλαδισσός – Κίσαμος το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε εντάξει στο σχεδιασμό παρά μόνο ως «δικαίωμα προαίρεσης» ; Ποια ακριβώς είναι η νέα χάραξη που έχει επιλεγεί για το τμήμα Σούδα – Ρέθυμνο; 

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση