ΚΡΗΤΗ

BOAK: Τί έχει γίνει και τί περιμένουμε για τον αυτοκινητόδρομο της Κρήτης

Η ταυτότητα του έργου, οι διαγωνισμοί, τα χρονοδιαγράμματα και τα ανοικτά ζητήματα ως την ολοκλήρωση του

BOAK: Τί έχει γίνει και τί περιμένουμε για τον αυτοκινητόδρομο της Κρήτης

Της Σώτιας Πεντεδήμου

 

Η κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, ενός σύγχρονου, ασφαλούς, ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητοδρόμου, είναι αίτημα δεκαετιών για την Κρήτη. Πολλές κυβερνήσεις και αντίστοιχα πρωθυπουργοί έχουν εξαγγείλει το έργο, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχει κατασκευαστεί. Ο - μόνο κατ’ όνομα - εθνικός δρόμος του νησιού διατρέχει και τους τέσσερις νομούς και πλέον, όπως όλοι συμφωνούν, έχει ξεπεράσει τα «όρια» του. Όσες σημειακές παρεμβάσεις και αν γίνονται, είναι σαφές ότι στο μεγαλύτερο μέρος του ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης απέχει έτη φωτός από έναν ευρωπαϊκό δρόμο και σίγουρα από τις βασικές οδικές αρτηρίες της ηπειρωτικής χώρας που απολαμβάνει πια ένα δίκτυο ασφαλών και σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων

Η κατασκευή του νέου δρόμου προφανώς και σχετίζεται άμεσα με το θέμα της οδικής ασφάλειας. Και παρά το γεγονός ότι όταν θρηνούμε θύματα στους δρόμους της Κρήτης, η συζήτηση για το τί φταίει διολισθαίνει πολλές φορές στο ερώτημα «η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα» - όπου «κότα» οι υποδομές και «αυγό» η οδηγική παιδεία και συμπεριφορά - κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει ότι ο δρόμος που οδηγούμε είναι το α και το ω. 

Ήταν Μάϊος του 2021, όταν η κυβέρνηση και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασαν στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης στην Κρήτη, το νέο ΒΟΑΚ. Ο πρωθυπουργός μίλησε για  «δρόμο του μέλλοντος» και επανέλαβε την προσωπική του δέσμευση ότι ο «δρόμος αυτός θα γίνει». 

Ας δούμε που βρισκόμαστε ένα περίπου χρόνο μετά. 

Καταρχάς, βούληση της κυβέρνησης είναι μέσα στο 2022 να στηθούν τα πρώτα εργοτάξια. Όπως έχει γράψει ήδη το Cretalive, η κατασκευή του νέου δρόμου σε πάρα πολλά σημεία του θα γίνεται χωρίς να διακόπτεται η κυκλοφορία, γεγονός που αποτελεί ένα στοίχημα ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες όπου ο κυκλοφοριακός φόρτος αυξάνεται κατακόρυφα. 

Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί δύο εκ των τριών διαγωνισμών του έργου. Ειδικότερα στις 22 Φεβρουαρίου έτρεξε ο διαγωνισμός για το ανατολικό τμήμα του άξονα από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, με μειοδότη την ΑΚΤΩΡ. Το έργο το οποίο έχει κόστος μαζί με τον ΦΠΑ 186 εκατ. ευρώ θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στο μεσαίο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη, ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στις 24 Ιανουαρίου με μοναδική προσφορά αυτή του σχήματος ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Επόμενο βήμα είναι η ανακήρυξη του σχήματος ως προσωρινού αναδόχου, ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 290 εκατ. ευρώ.

Στα τέλη του καλοκαιριού αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για το "φιλέτο" και μεγαλύτερο τμήμα ΒΟΑΚ, Χανιά - Χερσόνησος συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα επίσης με πληροφορίες,  η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, το οποίο θα ξεκινά από τα Χανιά και φτάνει μέχρι τη Χερσόνησο, αναμένεται μέσα στον μήνα (Απρίλιος). 

Στη συνέχεια θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την δημοπράτηση του έργου με την υποβολή οικονομικών προσφορών από τα σχήματα που έχουν ήδη περάσει στην β΄φάση ήτοι: 

1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 

2.ΤΕΡΝΑ, 

3.J&P ΑΒΑΞ, 

4.VINCI, 

5.Κ/Ξ  ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ACCIONA-INTERTOLL

βοακ

Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, όπως έχουν ανακοινωθεί 

Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)

• Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.

• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

• 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα

• Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ


Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)

• Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.

• 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

• 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.

• 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος

• 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου

• Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.

 

Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)

• Μήκος αυτοκινητοδρόμου:22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ

• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

• 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

• 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)

• 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)

• 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)

• 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους

• Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος

• Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού

• Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.


Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

• Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.

• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα

• 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

• Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022

• Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.


Άγιος Νικόλαος – Σητεία

• Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου

• Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.


Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και την πρωτοβουλία Cretalive Εν Δράσει

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση