ΚΡΗΤΗ
2.000 χλμ. αυτοκινητοδρόμων υπό την "ομπρέλα" της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο ΒΟΑΚ εκτοξεύει ανεκτέλεστο στα 7,5 δισ. ευρώ και παρουσία σε 2.000 χλμ αυτοκινητόδρομων
Αν κάποιος θα μπορούσε να χαρακτηρίσει επιχειρηματικά την περίοδο που διανύουμε στον κατασκευαστικό κλάδο, είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για την επόχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας, εχθές κατά το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών του ΒΟΑΚ, έδειξε ότι είναι ο κυρίαρχος πόλος στις κατασκευές επικρατώντας στον διαγωνισμό.
Η αναμενόμενη προσθήκη του ΒΟΑΚ είναι ακόμα ένα κομμάτι του παζλ στο οποίο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δείχνει πως έχει επικρατήσει στο πεδίο των παραχωρήσεων και ιδιαίτερα των οδικών. Πριν από τον ΒΟΑΚ, είχαμε την Αττική Οδό και την Εγνατία Οδό.
Με την συμβασιοποίηση του τμήματος των 157 χιλιομέτρων του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και τη Χερσόνησο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα διαχειρίζεται συνολικά 1800 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων πανελλαδικά όταν το σύνολο τους με τον ΒΟΑΚ θα φτάνει περίπου τα 3.500 χιλιόμετρα. Αν δε συνυπολογίσουμε και τα υπό άλλα υπό κατασκευή τμήματα (βόρειο και νοτιο τμήμα Ε65, Πάτρα-Πύργος) τότε ο αριθμός ανεβάινει σε 2.000 χιλιόμετρα.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει στην κατοχή της τον Ε65 Λαμία-Εγνατία, Ιόνια Οδό Αντίρριο-Ιωάννινα, Νέα Οδό Μεταμόρφωση -Σκάρφεια, Κεντρική Οδό Σκάρφεια-Ράχες και συμμετοχή στην Ολυμπία Οδό Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος. Εντός του έτους αναμένεται να αποκτήσει: Εγνατία Οδό Ηγουμενίτσα-Κήποι, κάθετος Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Αττική Οδό Μαρκόπουλο-Ελευσίνα και Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, κατασκευάζει το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη (από κοινού με ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ) και αναμένει πλέον και το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος.
Παράλληλα με την αναμενόμενη απόκτηση της Αττικής Οδού που είναι και το ισχυρότερο χαρτί στις οδικές παραχωρήσεις, βρίσκεται σε μια πρωτόγνωρη θέση για οποιαδήποτε ελληνική τεχνική εταιρεία. Να είναι διαχειριστής περίπου του 75% του δικτύου και μάλιστα έχοντας πολλά χρόνια μπροστά του για τις κυριότερες συμβάσεις παραχωρήσεων.
Ακόμα ένα στοιχείο που δείχνει την κυριαρχία πλέον της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο κατασκευαστικό γίγνεσθαι της χώρας είναι το ανεκτέλεστο της. Φέτος μόνο με την προσθήκη του ΒΟΑΚ θα φτάσει σε ανεκτέλεστο τα 7,5 δισ. ευρώ, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών για οποιονδήποτε Όμιλο έχει υπάρξει στη χώρα.
Στην πορεία προς τα 7,5 δισ. ευρώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα χρειαστεί να περάσει δύο σκόπελους. Ο πρώτος είναι η προσφυγή για την Αττική Οδό η οποία θα συζητηθεί στις 30 του μήνα και είναι ιδιαίτερα σημαντική μιας και θα κρίνει αν ο διαγωνισμός ολοκληρωθεί on time.
Ο δεύτερος είναι ο ΒΟΑΚ, καθώς είμαστε ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο μετά την διαπίστωση της μειοδοσίας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σε ένα τόσο μεγάλο διαγωνισμό με τόσο ισχυρό ανταγωνισμό δεν αποκλείεται να δούμε κάποια προσφυγή από την στιγμή ανακήρυξης της σε προσωρινή ανάδοχο. Ωστόσο αυτό μένει να το δούμε.
Όμως δεν είναι μόνο αυτά. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατασκευάζει και θα διαχειρίζεται το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, στο Καστέλι Ηρακλείου, κατασκευάζει και συμμετέχει στο μεγαλύτερο κτιριακό έργο της χώρας για το IRC στο Ελληνικό, κατασκευάζει και θα λειτουργεί μια από τις μεγαλύτερες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της χώρας στην Κομοτηνή, κατασκευάζει την πρώτη μονάδα αντλησιοταμίεσυης για πράσινη ενέργεια στην Αμφιλοχία, έχει συμμετοχή σε πολλούς διαγωνισμούς ΣΔΙΤ κ.α.
Σε επίπεδο μεγεθών η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω του επικεφαλή της, Γιώργου Περιστέρη έχει προβλέψει είχε προβλέψει πως εντός μια πενταετίας η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) θα προσεγγίσει το ένα δισ. ευρώ ενώ στις οικονομικές καταστάσεις 9μήνου διαφαίνεται πως οι εκτιμώμενες διανομές στα 25 χρόνια παραχώρησης θα φτάσουν πάνω από 3 δισ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) θα ξεπερνούν ετησίως την περίοδο 2025-2049 τα 300 εκατ. ευρώ.
Τα επόμενα βήματα για τον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας για τον διαγωνισμό του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, είναι καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.
Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πάντως έκανε γνωστό πως αναφορικά με το άνοιγμα των προσφορών στη διαγωνιστική διαδικασία για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα τοποθετηθεί μετά την υποβολή του Πρακτικού της Επιτροπής, με τον Πίνακα Κατάταξης Διαγωνιζομένων, καθώς συνεχίζεται ο έλεγχος των υποβληθεντων Φακέλων.
Δείτε επίσης:
Αρναουτάκης: «Θετικός ο υπουργός στην υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ»- Δείτε βίντεο
ΒΟΑΚ: Από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η καλύτερη προσφορά για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο