ΚΟΣΜΟΣ
Οι κατ’ εξακολούθηση παραβάτες του ΚΟΚ είναι και ανεμβολίαστοι
Έρευνα απέδειξε πως η στάση των οδηγών έναντι της νομοθεσία συσχετίζεται με τη στάση έναντι των μέτρων διάδοσης κατά του κορωνοϊού
SHARE:
Το ίδρυμα Vinci Autoroutes δημοσίευσε τα αποτελέσματα της 11ης έρευνας του Βαρόμετρου Υπεύθυνης Οδήγησης και της 8ης Ευρωπαϊκής Έρευνας Ipsos που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό τους.
Στην έρευνα συμμετείχαν 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, και καταγράφηκε η συμπεριφορά και οι αντιλήψεις των Ευρωπαίων οδηγών στο τιμόνι. Επίσης καθίσταται δυνατή η παρακολούθηση της εξέλιξης των επικίνδυνων συμπεριφορών και των ορθών πρακτικών, προκειμένου να στοχεύσουν καλύτερα οι εκστρατείες πρόληψης στα κράτη-μέλη. Εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας, εξετάστηκε επίσης πώς η στάση των οδηγών απέναντι στον ΚΟΚ συσχετίζεται με τη στάση απέναντι στα μέτρα δημόσιας υγείας.
Περισσότεροι από 7 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς (75%) παραδέχονται ότι έχουν παραβιάσει τον ΚΟΚ και 7 στους 10 δεν τηρούν πάντα τους κανονισμούς δημόσιας υγείας.
Το 45% των Ευρωπαίων ακολουθεί τις οδηγίες υγείας κυρίως από την ανησυχία για τους άλλους, σε σύγκριση με το 33% που ακολουθεί τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας για τον ίδιο λόγο.
Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών οι οποίοι αγνοούν τον ΚΟΚ κάνουν το ίδιο με τις οδηγίες δημόσιας υγείας (δηλ και με το εμβόλιο).
Το 12% των Ευρωπαίων οδηγών (-4 μονάδες σε διάστημα ενός έτους) παραδέχεται ότι γίνονται κάποιος άλλος πίσω από το τιμόνι και το 52% (-3) λέει ότι μερικές φορές προσβάλλει άλλους οδηγούς. Πάντως το 84% έχει νιώσει φόβο για την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών.
Το 54% των Ευρωπαίων οδηγών αναγνωρίζει ότι μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στους δρόμους είναι η απρόσεκτη οδήγηση, ενώ αυτό το ποσοστό μειώνεται στο 40% όταν όταν μιλάμε για τους αυτοκινητόδρομους.
Σύμφωνα με την έρευνα το 11% των Ευρωπαίων οδηγών είχε ήδη εμπλακεί ή ήταν κοντά στο να εμπλακεί σε ατύχημα την στιγμή που χρησιμοποίησε το τηλέφωνό του κατά τη διάρκεια της οδήγησης, με το ποσοστό αυτών των οδηγών να έχει αυξητική τάση. Μάλιστα το 76% των Ευρωπαίων οδηγών παραδέχεται ότι κατά τη διάρκεια της οδήγησης υπάρχουν κάποια δευτερόλεπτα που δεν κοιτάει με προσοχή τον δρόμο, ενώ το 53% δηλώνει ότι μιλάει στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί χρησιμοποιώντας bluetooth με ενσωματωμένα ηχεία στο αυτοκίνητο. Ωστόσο οι ειδικοί ερευνητές αναφέρουν ότι και αυτή η τακτική των οδηγών είναι εξίσου σημαντική αιτία απόσπασης της προσοχής.
Από την άλλη το 43% (έχει αυξηθεί κατά 4 μονάδες τα τελευταία 5 χρόνια) έχει επισημάνει ότι κατά τη διάρκεια της οδήγησης χρησιμοποιεί το GPS. Το 22% στέλνει ή διαβάζει μηνύματα κειμένου ή e-mail κατά την οδήγηση, καθώς τα σύγχρονα αυτοκίνητα του δίνουν αυτή την δυνατότητα μέσω των οθονών αφής. Το 21% χρησιμοποιεί μια εφαρμογή για να ειδοποιεί άλλους οδηγούς για συγκεκριμένα γεγονότα που συμβαίνουν κοντά στην περιοχή οδήγησης. Αυτό πάντως που κάνει μεγάλη εντύπωση είναι ότι το 32% χρησιμοποιεί ακουστικά για να μιλάει στο τηλέφωνο κατά την οδήγηση ή ακόμη και για να ακούει μουσική. Το 23% πραγματοποιεί κλήσεις κρατώντας το τηλέφωνο στα χέρια του, ενώ το 7% παρακολουθεί ακόμη και ταινίες ή βίντεο σε smartphone ή tablet κατά την διάρκεια της οδήγησης.
Το 40% των Ευρωπαίων οδηγών (-5 βαθμοί) δεν ακολουθούν τη συνιστώμενη πρακτική να κάνουν διάλειμμα κάθε 2 ώρες, παρόλο που το 73% από αυτούς το γνωρίζουν ενώ το 52% σταματά καθ ‘οδόν για έναν υπνάκο. Ωστόσο το 12% είχε ή παραλίγο να είχε ατύχημα λόγω ύπνου στο τιμόνι.