ΚΟΣΜΟΣ
Κυρώσεις στη Ρωσία: Έτσι τις παρακάμπτουν τα ρωσικά τάνκερ στον Ατλαντικό
Η Vortexa εκτιμά ότι τις πρώτες 18 ημέρες του Ιουλίου μεταφορτώνονταν με τον τρόπο αυτό τουλάχιστον 180.000 βαρέλια πετρελαίου σε καθημερινή βάση.
Τον απλούστερο και πλέον διαδεδομένο τρόπο για να κάνεις λαθρεμπόριο στα καύσιμα, ακολουθούν τα ρωσικά τάνκερ στον Ατλαντικό, για να μη φαίνεται ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις που έχει επιβάλλει η Δύση στη Μόσχα, για την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Τα ρωσικά δεξαμενόπλοια φορτώνουν το αδιάθετο πλέον στη Δύση πετρέλαιο και σαλπάρουν για τον Ατλαντικό Ωκεανό. Κάποια στιγμή, οι πλοίαρχοι, σβήνουν τις συσκευές εντοπισμού θέσης των πλοίων, το οποίο χάνεται από τους δορυφόρους. Στη συνέχεια ο ρωσικός, μαύρος χρυσός μεταφορτώνεται, εν πλω, σε άλλα δεξαμενόπλοια, συνήθως κινέζικα και κατευθύνεται στην Κίνα.
Αν δεν γίνει έλεγχος στα ρωσικά πλοία, τα κινεζικά εύκολα μπορούν να υποστηρίξουν ότι δεν έχουν παράνομο εμπόρευμα. Σύμφωνα με την Vortexa, έναν μεγάλο Οίκο που παρακολουθεί τις μεταφορές εμπορευμάτων σε όλον τον πλανήτη, τον Ιούλιο, καταγράφονται συνεχώς οι λεγόμενες «σκοτεινές» (με κλειστά GPS) μεταφορτώσεις ρωσικού πετρελαίου εν πλω στον Ατλαντικό.
Η Vortexa εκτιμά ότι τις πρώτες 18 ημέρες του Ιουλίου μεταφορτώνονταν με τον τρόπο αυτό τουλάχιστον 180.000 βαρέλια πετρελαίου σε καθημερινή βάση. Όπως είναι γνωστό, η Ρωσία πουλάει με σημαντική έκπτωση το πετρέλαιό της σε Ρωσία και Ινδία. Η εταιρία θεωρεί ότι η αύξηση των «σκοτεινών» μεταφορτώσεων πετρελαίου εντάσσεται στην γενικότερη αύξηση της μυστικοπάθειας στην διεθνή αγορά του πετρελαίου, μετά από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Μόσχα από τη Δύση.
Οι Δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία έχουν κάνει διεθνώς τις εταιρείες επιφυλακτικές ως προς τις συναλλαγές τους με ρωσικά προϊόντα, καθώς οι ΗΠΑ και η Βρετανία έχουν επιβάλει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, ενώ και η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να σταματήσει τις αγορές στα τέλη της χρονιάς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa, από την Δευτέρα, «τέσσερα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια φορτώθηκαν εν πλω στον Ατλαντικό και πλέουν προς λιμάνια της Ασίας.
«Είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς γιατί η Κίνα επιλέγει τέτοιες μεθόδους για την αγορά πετρελαίου από την Ρωσία, μιας και δεν συμμετέχει στις κυρώσεις που έχει επιβάλει η Δύση», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Vortexa, Ντέιβιντ Γουέτς, σημειώνοντας ότι η Ινδία «παίρνει όσο πετρέλαιο μπορεί να αγοράσει από τη Ρωσία, χωρίς να ενδιαφέρεται να το κρύψει».
Πρόσθεσε πάντως ότι ενδεχομένως, οι ρωσικές και οι κινεζικές εταιρείες «πειραματίζονται» για το ποια θα είναι η αντίδρασή τους, σε περίπτωση που οι κυρώσεις προς τη Ρωσία γίνουν πιο αυστηρές, ενώ σημείωσε ότι υπάρχει και το ενδεχόμενο οι κινεζικές εταιρείες να θέλουν να αποφύγουν το ενδεχόμενο να χαλάσει η φήμη τους στις αγορές εκτός Ρωσίας και Ινδίας.
Μάλιστα,ο κ. Γουέτς ανέφερε ότι στις «σκοτεινές» μεταφορτώσεις δεν εμπλέκονται οι μεγάλες κρατικές εταιρείες της Κίνας, αλλά μικρότερες, ανεξάρτητες επιχειρήσεις που ιδρύθηκαν «πρόσφατα».