ΚΟΣΜΟΣ
Γερμανία: Άγνωστη η ισότητα των φύλων στη μουσική βιομηχανία
Οι άνδρες βγάζουν τα περισσότερα χρήματα ενώ οι γυναίκες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο είναι ελάχιστες
Μακρύς και με πολλά εμπόδια φαίνεται να είναι ο δρόμος προς την ισότητα των φύλων στη γερμανική μουσική βιομηχανία.
Τα ευρήματα έρευνας, που πραγματοποίησε το Ίδρυμα MaLisa σε συνεργασία με την εταιρεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων GEMA και την Music S Women, είναι απογοητευτικά.
Η έρευνα είχε τον τίτλο «Φύλα στη μουσική: Επιτυχίες, Έργα και Live» και εξέτασε πόσες γυναίκες εκπροσωπούνται σε μουσικά φεστιβάλ, στις κατατάξεις επιτυχιών αλλά και στις βάσεις δεδομένων της γερμανικής εταιρείας διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων GEMA, τόσο μεταξύ ερμηνευτών, όσο και μεταξύ συνθετών και παραγωγών.
Το αποτέλεσμα προβληματίζει…
Όπως επισημαίνει το MaLisa, «η μουσική βιομηχανία παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανδροκρατούμενη τα τελευταία δέκα χρόνια. Οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται σημαντικά σε σχέση με το ποσοστό τους επί του πληθυσμού, τα μη δυαδικά άτομα και άλλες ταυτότητες φύλου είναι ακόμη λιγότερο ορατές και δύσκολα μπορούν να εντοπιστούν».
Οι αριθμοί «μιλούν» από μόνοι τους
- Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 85% των συνθέσεων στα γερμανικά charts υπογράφεται από άνδρες.
- Στα κορυφαία 100 των single charts, το ποσοστό των ανδρών ανέβηκε στο 91% το 2019. Ήταν δηλαδή 4% μεγαλύτερο σε σχέση με το 2010.
- Συνολικά οι γυναίκες είχαν ακόμα λιγότερες ευκαιρίες να ηχογραφήσουν και να διαδώσουν τη μουσική τους, καθώς οι άνδρες τραγουδιστές και συνθέτες αναζητούν άνδρες παραγωγούς.
Στο σημείο αυτό πρέπει να διευκρινιστεί ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε για την χρονική περίοδο 2010-2019 και δεν συμπεριλήφθηκαν οι χρονιές 2020 και 2021 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Μπορεί να γίνει κάτι για να αλλάξει η κατάσταση;
Το Ίδρυμα MaLisa, τονίζει ότι υπάρχουν τρόποι για να βελτιωθεί η κατάστασης για τις γυναίκες. «Η έρευνα και η εμπειρία από άλλες χώρες και άλλους κλάδους δείχνει ότι υπάρχουν αποτελεσματικά μέτρα για να ξεπεραστεί η υπάρχουσα ανισορροπία», υπογραμμίζει.
Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται δεσμευτικές ποσοστώσεις στις live σκηνές των φεστιβάλ, στα μουσικά βραβεία αλλά και στο Spotify.
Μάλιστα, πρωτοβουλίες όπως το «Keychange» δραστηριοποιούνται -ήδη με επιτυχία- υπέρ του 50:50 στις σκηνές διαφόρων φεστιβάλ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή των γυναικών στα φεστιβάλ έχει σημειώσει άνοδο. Από το 7% το 2010 το 2019 ανέβηκε στο 12%.
«Οι μεγάλοι παίκτες της μουσικής βιομηχανίας έχουν τη δυνατότητα με τις αποφάσεις τους να επιταχύνουν τις αλλαγές βελτιώνοντας την κατάσταση των γυναικών», καταλήγει η έρευνα.
Φωτογραφία από ArturVerkhovetskiy via vista.create