Η τρύπα του όζοντος μικραίνει

Ανάμεσα στις απανωτές προειδοποιήσεις των επιστημόνων για την κλιματική αλλαγή, μια ευχάριστη είδηση έρχεται από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (ΜΙΤ): ο πλανήτης είναι τώρα «στο στάδιο της θεραπείας». Αυτό που έκπληκτοι διαπίστωσαν οι ερευνητές είναι ότι η τρύπα του όζοντος πάνω από τον Νότιο Πόλο έχει αρχίσει να... συρρικνώνεται.

Πάνω από την Ανταρκτική η τρύπα του όζοντος, η οποία δημιουργείται κάθε Σεπτέμβριο, έχει συρρικνωθεί από το 2000 κατά τέσσερα εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα, έκταση που αντιστοιχεί στην επιφάνεια της Ινδίας.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες του ΜΙΤ, οι οποίοι δημοσίευσαν τα συμπεράσματά τους στην επιθεώρηση «Science», τρεις δεκαετίες μετά την απαγόρευση των χημικών που καταστρέφουν το στρώμα του όζοντος (με το Πρωτόκολλο του Μόντρεαλ το 1987), η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι μια ένδειξη ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία αναγέννησης και ότι σταθεροποιείται το προστατευτικό στρώμα του πλανήτη μας.

«Μπορεί να είμαστε σίγουροι ότι οι αποφάσεις που έχουμε λάβει έβαλαν τώρα τον πλανήτη στον δρόμο της θεραπείας», ανέφερε η Σούζαν Σόλομον, ατμοσφαιρική χημικός και συντάκτρια της μελέτης, η οποία θεωρεί αναπάντεχη την ταχύτητα με την οποία αναγεννάται το στρώμα του όζοντος.

Η μελέτη συμπέρανε ότι αυτή η αναγέννηση σχετίζεται άρρηκτα με τη μείωση της ποσότητας των χλωροφθορανθράκων (CFCs), οι οποίοι καταστρέφουν το στρώμα του όζοντος που βρίσκεται πάνω από την επιφάνεια της Γης σε ύψος μεταξύ 10 και 50 χιλιομέτρων και συγκρατεί την υπεριώδη ακτινοβολία.

Η τρύπα του όζοντος έχει παρατηρηθεί από τη δεκαετία του '80 και η περισσότερη UV ακτινοβολία που φτάνει στη Γη έχει αρνητική επίδραση στην ανθρώπινη υγεία και στο περιβάλλον. Μια εξαίρεση σε αυτήν τη σταδιακή συρρίκνωση της τρύπας του όζοντος ήταν το έτος 2015, όταν έφτασε σε επίπεδα-ρεκόρ, ωστόσο αυτό οι επιστήμονες το αποδίδουν στην έκρηξη του ηφαιστείου Καλμπούκο στη Χιλή.

Πηγή: Έθνος