Αλτσχάιμερ: Επιστήμονες ανέστρεψαν τη νόσο στοχεύοντας μια μικροσκοπική πρωτεΐνη

Η ερευνητική ομάδα ανέπτυξε μια καινοτόμο προσέγγιση.

Ερευνητές στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου (TUM) ανέπτυξαν μια επαναστατική προσέγγιση που σταματά την ανάπτυξη συμπτωμάτων της νόσου Αλτσχάιμερ. Για χρόνια, οι επιστήμονες επικεντρώνονται στις αμυλοειδείς πλάκες που συσσωρεύονται στον εγκέφαλο των ασθενών. Κύριο συστατικό αυτών των πλακών, είναι το αμυλοειδές βήτα (Αβ), ένα μικροσκοπικό πρωτεϊνικό θραύσμα.

Οι ερευνητές της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Nature Communications», υιοθέτησαν μια καινοτόμο προσέγγιση. Αντί να στοχεύσουν τις πλάκες που σχηματίζονται αργότερα στη νόσο, στόχευσαν τα μονομερή Αβ, με μια ειδικά σχεδιασμένη πρωτεΐνη που ονομάζεται αντικαλίνη. Αυτή η συνθετική πρωτεΐνη, την οποία οι ερευνητές ονόμασαν H1GA, δρα σαν μοριακό σφουγγάρι, απορροφώντας τα επιβλαβή μονομερή Αβ προτού προκαλέσουν προβλήματα. Αποτρέποντας τη συσσώρευση αυτών των μονομερών, οι ερευνητές ελπίζουν να σταματήσουν τη νόσο Αλτσχάιμερ πριν εμφανιστεί.

Η ομάδα δοκίμασε την πρωτεΐνη σε ποντίκια τα οποία είχαν τροποποιηθεί γενετικά ώστε να αναπτύξουν συμπτώματα που μοιάζουν με αυτά του Αλτσχάιμερ. Τα αποτελέσματα ήταν αξιοσημείωτα. Όταν έγχυσε την πρωτεΐνη H1GA απευθείας στον ιππόκαμπο των ποντικιών- μια κρίσιμη περιοχή του εγκεφάλου για τη μνήμη – η υπερδραστηριότητα των νευρώνων, ένα ενδεικτικό σημάδι της πρώιμης νόσου του Αλτσχάιμερ, καταστάλθηκε αποτελεσματικά.

«Απέχουμε ακόμη πολύ μακριά από μια θεραπεία που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ανθρώπους, αλλά τα αποτελέσματα από πειράματα σε ζώα, είναι πολύ ενθαρρυντικά. Η επίδραση της πλήρους καταστολής της νευρωνικής υπερκινητικότητας στα αρχικά στάδια της νόσου είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτη», κατέληξαν οι ερευνητές.

ΠΗΓΗ: Studyfinds