ΕΛΛAΔΑ

Θάνος Ντούγκος: Το ελληνικό κρασί μπορεί να κατακτήσει τον κόσμο!

Με επιμονή στην ποιότητα του αμπελώνα της Ραψάνης και τις ελληνικές ποικιλίες, ο Θάνος και η Λουίζα έχουν μια από τις πιο γνωστές μονάδες παραγωγής κρασιού στην Ελλάδα, με διεθνή αναγνώριση και εξαγωγές σε δέκα χώρες

No profile pic

Ο Θάνος Ντούγκος είναι οινοποιός και πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος. Μαζί με την αδερφή του Λουίζα Ντούγκου, διευθύνουν την οικογενειακή επιχείρηση Dougos Winery την οποία ξεκίνησε ο πατέρας τους Δημήτρης. Με επιμονή στην ποιότητα του αμπελώνα της Ραψάνης και τις ελληνικές ποικιλίες, ο Θάνος και η Λουίζα έχουν μια από τις πιο γνωστές μονάδες παραγωγής κρασιού στην Ελλάδα, με διεθνή αναγνώριση και εξαγωγές σε δέκα χώρες, από την Αμερική και την Αυστραλία, μέχρι τη Γαλλία και τη Γερμανία.

Ο Θάνος Ντούγκος μιλά στη larissanet.

Κύριε Ντούγκο, ο κλάδος του κρασιού ήταν από αυτούς που επλήγησαν περισσότερο στη διάρκεια της πανδημίας, κυρίως λόγω της αναστολής λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης. Έχει κάνει ο κλάδος μια αποτίμηση της ζημιάς; Θα καταφέρουν οι επιχειρήσεις του κλάδου να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους;

Η αλήθεια είναι ότι βιώσαμε στη διάρκεια της πανδημίας μια ύφεση στις πωλήσεις μας που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει και το 70%. Ιδιαίτερα στις επιχειρήσεις χωρίς εξωστρέφεια, που δεν είχαν δηλαδή τη διέξοδο των εξαγωγών, τα νούμερα αυτά είναι σημαντικά αυξημένα. Τα αποτελέσματα του 2020 για πολλές επιχειρήσεις ήταν δραματικά και δυστυχώς η κατάσταση το 2021 δεν έχει ακόμα βελτιωθεί. Στη φάση που περνάμε τώρα είναι δύσκολο να γίνει αποτίμηση γιατί ακόμα βρίσκονται σε εξέλιξη τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων. Όμως στο αμέσως επόμενο διάστημα θα φανεί το πραγματικό μέγεθος της ζημιάς. Η εκτίμησή μου είναι ότι οι επιχειρήσεις με γερές βάσεις θα βρουν τον τρόπο να σταθούν όρθιες. Εκείνες όμως που μπήκαν στην κρίση με «ανοίγματα» θα αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα. Άλλωστε τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης αφορούσαν κυρίως επιχειρήσεις μεγάλης κλίμακας, ενώ οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις του κλάδου, έμειναν χωρίς ουσιαστική στήριξη.

Το άνοιγμα της εστίασης την επόμενη εβδομάδα δίνει μια νότα αισιοδοξίας για το επόμενο διάστημα. Οι αναλύσεις που διαβάζουμε λένε ότι το «ελατήριο» της οικονομίας μετά από την πολύμηνη συμπίεσή του θα «εκτιναχθεί» δημιουργώντας όρους ευρείας κατανάλωσης.

Σίγουρα το επόμενο διάστημα θα μας δώσει την ευκαιρία να ανακάμψουμε σε ένα βαθμό από την ύφεση των προηγούμενων μηνών. Ωστόσο θα πρέπει να σας πω ότι η διαχείριση της ρευστότητας είναι ένα εξίσου δύσκολο θέμα, όσο και η διαχείριση του ελλείματος. Σας θυμίζω ότι για πολλές επιχειρήσεις είναι συσσωρευμένες αρκετές οφειλές που θα πρέπει να αποπληρωθούν. Ταυτόχρονα θα πρέπει να καλυφθούν και οι ζημιές ενός και παραπάνω χρόνων. Χρειάζεται δηλαδή εξίσου αυστηρή διαχείριση των μεγεθών και στην περίοδο της κατανάλωσης για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα. Το πιο κρίσιμο θέμα όμως, είναι πως πρέπει και στο επόμενο διάστημα να συνεχιστεί η στήριξη του κράτους στις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σ’ αυτές που μπορούν να αναπτυχθούν με βιωσιμότητα και εξωστρέφεια, ώστε να κερδίσουν το χαμένο έδαφος και να συνεισφέρουν ταυτόχρονα στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στο μερίδιο που τους αναλογεί.

Είστε παράλληλα πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος (ΣΜΟΕ). Η συμμετοχή των οινοποιητικών επιχειρήσεων στο Σύνδεσμο, τους εξασφαλίζει μεγαλύτερες δυνατότητες στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης;

Ο ΣΜΟΕ έπαιξε και εξακολουθεί να παίζει ένα κομβικό ρόλο για τις επιχειρήσεις μέλη του, εξασφαλίζοντάς τους ένα σταθερό περιβάλλον το οποίο σε τέτοιες περιστάσεις, όπως της πανδημικής κρίσης, γίνεται ιδιαίτερα χρήσιμο. Η παροχή της πληροφορίας, μερικές φορές και η αλληλεγγύη μεταξύ των μελών, αλλά κυρίως η συλλογική δράση για την επίτευξη οικονομιών κλίμακος στην αντιμετώπιση διαφόρων θεμάτων, νομίζω πως είναι εξαιρετικά χρήσιμα στην περίοδο που περνάμε και σίγουρα βοήθησαν περισσότερο τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο Σύνδεσμο, σε σχέση με κάποιες επιχειρήσεις που «παλεύουν» μόνες τους.  Να σας αναφέρω ενδεικτικά, την επίτευξη συνεργασίας με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ «ΑΒ Βασιλόπουλος» που έδωσε νέες προοπτικές στα μέλη του Συνδέσμου και ιδιαίτερα στην κρίσιμη περίοδο της πανδημικής κρίσης.

Η δική σας επιχείρηση, η Οινοποιία Ντούγκου, σε ποια θέση βρίσκεται;

Εμείς καταφέραμε να σταθούμε όρθιοι σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο κι αυτό σίγουρα πιστώνεται ως μια επιτυχία. Όχι μόνο για τη δική μας επιχείρηση, αλλά και για όλες τις επιχειρήσεις σ’ αυτή την ιδιαίτερη εποχή.

Σ’ αυτό βέβαια μας βοήθησε το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της παραγωγής μας πηγαίνει στις εξαγωγές, οι οποίες αν και είχαν μια κάμψη, παρ’ όλα αυτά κρατήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Όσο κι αν εξάγουμε όμως σε 10 χώρες όμως η καρδιά της επιχείρησής μας χτυπάει στην Ελλάδα. Για το λόγο αυτό συνεχίζουμε να επενδύουμε στην ποιότητα και να απευθυνόμαστε στην ελληνική αγορά, με αργά και καλά σχεδιασμένα βήματα. Πιστεύουμε στη μεγάλη αξία των τοπικών ποικιλιών και προσπαθούμε να δημιουργούμε συνθήκες ανταγωνιστικότητας για τα κρασιά μας, τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά.

Μπορεί το ελληνικό κρασί να κατακτήσει τον κόσμο; Μπορεί να ανταγωνιστεί μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας αγοράς;

Το ελληνικό κρασί ήδη κατακτά τις διεθνείς αγορές. Αν δει κανείς τα στοιχεία των εξαγωγών αλλά και του branding των ελληνικών κρασιών, θα διαπιστώσει ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια αλματώδης πρόοδος. Όμως ότι έχει γίνει μέχρι τώρα, έγινε με αποσπασματικές κινήσεις των ίδιων των οινοποιών ή των συλλογικών τους οργάνων (π.χ. ΣΜΟΕ). Ωστόσο είναι απαραίτητο να υπάρξει μια εθνική στρατηγική, η οποία να λαμβάνει υπόψη και τους ανθρώπους της αγοράς (Master of Wine, Σομελιέ, κλπ) για να συγκροτηθεί ένα ευρύ σχέδιο προώθησης του κρασιού, το οποίο έχει αποδείξει ότι μπορεί να λειτουργήσει με όρους εξωστρέφειας. Απαντώντας λοιπόν στο ερώτημά σας, θα σας πω το εξής: Ναι, μπορεί το ελληνικό κρασί να κατακτήσει τις διεθνείς αγορές. Αρκεί να βασιστεί στις ελληνικές ποικιλίες, στην καλή οργάνωση και το σχεδιασμό που θα βοηθήσει τις παραγωγικές οινοποιητικές δυνάμεις της χώρας να αναπτυχθούν. Η δυναμική του προϊόντος υπάρχει, η τεχνογνωσία επίσης. Αυτό που λείπει είναι το πραγματικό ενδιαφέρον της πολιτείας και ο συντονισμός. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, η ενίσχυση του «Οινοτουρισμού» μπορεί να φέρει διπλό αποτέλεσμα: Και να προσελκύσει υψηλού οικονομικού προφίλ τουρίστες, αλλά και να διευρύνει την διεισδυτικότητα του ελληνικού κρασιού στις διεθνείς αγορές.

Πηγή:larissanet.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση