ΕΛΛAΔΑ
Τα προβλήματα συντήρησης στις γέφυρες του οδικού δικτύου, στη Βουλή από τον Χάρη Μαμουλάκη
Ερώτηση του Χάρη Μαμουλάκη προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Εσωτερικών
Τα προβλήματα συντήρησης στις γέφυρες τους οδικού δικτύου, μεταξύ των οποίων και του ΒΟΑΚ όπως είχε δεσμευτεί, αναδεικνύει ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Χάρης Μαμουλάκης, με την κατάθεση Ερώτησης προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Εσωτερικών, με την συνυπογραφή 14 ακόμη Βουλευτών.
«Όπως είχα δεσμευτεί, φέρνουμε στη Βουλή το μείζον ζήτημα συντήρησης και αποκατάστασης των γεφυρών του ΒΟΑΚ και άλλων περιοχών της χώρας» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η ανάγκη για ουσιαστικές παρεμβάσεις σε γέφυρες όπου παρατηρείται έντονη διάβρωση και από τις οποίες περνάνε καθημερινά χιλιάδες οδηγοί, είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Η καθυστέρηση του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών στη χρηματοδότηση των παρεμβάσεων που ζητάει από τον Νοέμβριο του 2022 η Περιφέρεια Κρήτης, όπως αναφέρεται σε δημοσιεύματα, δεν είναι αποδεκτή. Οι γέφυρες αποτελούν σημαντικό μέρος του δομικού πλούτου κάθε χώρας, αντιστοιχούν κατά μέσο ευρωπαϊκό όρο στο 2-3% του μήκους αρτηριών και περίπου στο 30% της αξίας των αρτηριών αυτών. Είναι αυτονόητο ότι λαμβάνοντας υπόψη τη σκοπούμενη μεγάλης διάρκειας ζωή τους σε συνδυασμό με την πληθώρα των δράσεων και των κινδύνων στους οποίους εκτίθενται, η εμφάνιση φθορών και αλλοιώσεων είναι αναπόφευκτη. Δυστυχώς στη χώρα μας οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης των γεφυρών έχουν παραμεληθεί αδικαιολόγητα. Οι συναρμόδιοι Υπουργοί οφείλουν απαντήσεις αλλά και άμεσες πράξεις!».
Με την Ερώτηση επισημαίνεται οι γέφυρες, μεταξύ άλλων, με βάση το χρόνο κατασκευής τους, έχουν αρχίσει να εξαντλούν τη τεχνικά προσδοκώμενη διάρκεια ζωής τους και παράλληλα υφίστανται πολλαπλασιαστικά φορτία κυκλοφορίας και ταχυτήτων συγκριτικά με εκείνα που ελήφθησαν υπόψη κατά το χρόνο κατασκευής τους. Οι κίνδυνοι λοιπόν σε όρους ασφάλειας είναι υπαρκτοί, καθιστώντας προφανή την επιτακτική ανάγκη συντήρησής τους προκειμένου να διασφαλιστούν η αντοχή, η ανθεκτικότητα και η ασφάλεια των χρηστών.
Γίνεται επίσης αναφορά στη γραφειοκρατία και τη διάχυση των αρμοδιοτήτων συντήρησης, σε δημοσιεύματα του τοπικού τύπου που αναφέρουν τα προβλήματα που εντοπίζονται σε γέφυρες του ΒΟΑΚ στην Κρήτη, καθώς και στις άκαρπες προσπάθειες της Περιφέρειας Κρήτης να εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση ποσού 5,1 εκ. ευρώ για την απαραίτητη συντήρηση και αποκατάστασή τους.
Με αυτά τα δεδομένα, ο Χάρης Μαμουλάκης απευθύνει προς τους συναρμόδιους Υπουργούς τα ερωτήματα:
1. Ποιο είναι το ποσό χρηματοδότησης που διατέθηκε ετησίως από το 2019 έως και σήμερα για τη συντήρηση και αποκατάσταση γεφυρών σε όλα τα επίπεδα διοίκησης και σε ποιες γεωγραφικές περιοχές κατανεμήθηκε;
2. Προτίθεστε να θεσπίσετε ένα κατ’ ελάχιστον ποσό που θα διατίθεται ετησίως για τη συντήρηση και αποκατάσταση των γεφυρών;
3. Που οφείλεται η καθυστέρηση στην ικανοποίηση του αιτήματος της Περιφέρειας Κρήτης για τα έργα άμεσης αποκατάστασης στις έξι γέφυρες επί του ΒΟΑΚ ύψους 5,1 εκατ. ευρώ;
4. Σχεδιάζετε να ικανοποιήσετε άμεσα το αίτημα χρηματοδότησης της Περιφέρειας Κρήτης προκειμένου για την αποκατάσταση των κρίσιμων γεφυρών του ΒΟΑΚ;
5. Υφίστανται αντίστοιχα αιτήματα άλλων Περιφερειών που δεν έχουν ικανοποιηθεί; Ποιος είναι ο λόγος;
6. Πότε αναμένεται να τεθεί σε παραγωγική λειτουργεία το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών;
7. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία της πανελλαδικής καταγραφής γεφυρών στο Εθνικό Μητρώο Γεφυρών;
8. Για ποιο λόγο αποφασίστηκε η σύσταση της Διοικητικής Αρχής Γεφυρών ως επιτροπή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών; Πως τεκμηριώνεται ότι με αυτό το τρόπο θα διασφαλιστεί η επάρκεια της ΔΑΓ σε ανθρώπινους πόρους και υλικοτεχνικές υποδομές προκειμένου να καταστεί το έργο της αποτελεσματικό και αποδοτικό;