ΕΛΛAΔΑ
Ν. Κεραμέως: Προτεραιότητα η διεθνοποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος
Τι είπε κατά τη διάρκεια των εργασιών της πρώτης ημέρας του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών η υπουργός Παιδείας
Η εκπαίδευση βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του 8oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στους Δελφούς 26 - 29 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Α.Ε. Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, αναφέρθηκε στην ενίσχυση της εξωστρέφειας του εκπαιδευτικού συστήματος, η οποία αποτέλεσε προτεραιότητα της κυβέρνησης τα τελευταία χρόνια. Εξήγησε ότι η προσπάθεια αυτή επικεντρώνεται σε 3 κύριους άξονες: την εξασφάλιση ενός ευέλικτου και πλήρους θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέπει τις συνέργειες, την οικονομική επένδυση που σε κάποιο βαθμό καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και την αξιοποίηση του πολιτικού κεφαλαίου και τη σύναψη στρατηγικών συνεργασίας ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων. Η κα. Κεραμέως περιέγραψε επίσης την εξωστρέφεια ως ένα σύνολο δράσεων που εμπεριέχει, από το άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών στην κοινωνία και τη σύνδεσή τους με τους τοπικούς και εθνικούς αναπτυξιακούς στόχους, ως τη σύναψη διεθνών συμφωνιών για τα Πανεπιστήμιά μας και την ανάδειξη της χώρας μας σε περίοπτη θέση του διεθνούς ακαδημαϊκού χάρτη.
Από την πλευρά της, η Πρόεδρος του Global Federation of Competitiveness Councils (GFCC) των ΗΠΑ Deborah Wince-Smith, υπογράμμισε την αξία της σύνδεσης της εκπαίδευσης με τις δεξιότητες, την έρευνα και την τεχνολογία, ενώ σημείωσε ότι η χώρα μας υστερεί ως προς αυτό και πρέπει να ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ Πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη οι νέοι που δεν μπορούν να φοιτήσουν σε κάποιο Πανεπιστήμιο, να συμβάλουν και αυτοί στην καινοτομία, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στην αξία των διμερών συνεργασιών μεταξύ ελληνικών και ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Η Deborah Wince-Smith μίλησε επίσης, για τον σημαντικό αντίκτυπο που έχει στην οικονομία κάθε χώρας η συνέργεια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην προσωπική της εμπειρία που έζησε ως φοιτήτρια στην Αθήνα και η οποία, όπως τόνισε, την διαμόρφωσε καθοριστικά.
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Hellenic American Leadership Council των ΗΠΑ Endy Zemenides, ο οποίος μίλησε για την ανάγκη θεσμικών μεταρρυθμίσεων ώστε να μπορέσει η εκπαίδευση να ενισχύσει την οικονομία και την καινοτομία της Ελλάδας. Αναφέρθηκε κυρίως στο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα που μπορεί να έχει η εμπειρία ενός ξένου φοιτητή στην Ελλάδα, σημειώνοντας ότι, κυρίως στις ΗΠΑ, σήμερα είναι σχεδόν αυτονόητο να ταξιδεύει κάποιος στο εξωτερικό στο πλαίσιο των σπουδών του. «Τα αμερικάνικα Πανεπιστήμια ανοίγουν και προσφέρουν προγράμματα στο εξωτερικό», είπε, προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα πρέπει να αδράξει την ευκαιρία αυτή και να δημιουργήσει έτσι νέες γενιές φιλελλήνων».
Το θάρρος της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως εξήρε ο Πρόεδρος του College Year in Athens / ΔΙΚΕΜΕΣ (Διεθνές Κέντρο Ελληνικών και Μεσογειακών Σπουδών) Αλέξης Φυλακτόπουλος, αναφερόμενος στην εξωστρέφεια της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Μιλώντας για τα οφέλη της εξωστρέφειας αυτής, ξεχώρισε το κέρδος για την Ακαδημαϊκή κοινότητα, την αύξηση της ήπιας δύναμης της χώρας μας αλλά και το σημαντικό οικονομικό όφελος μέσω της εισροής συναλλάγματος. Ο κ. Φυλακτόπουλος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη να υπάρξουν βραχυπρόθεσμα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πόλο έλξης για ξένους φοιτητές, φέρνοντας ως παράδειγμα την Ιταλία που χάρη σε αυτά, έχει πάνω από 30.000 Αμερικανούς φοιτητές, τη στιγμή που στη χώρα μας υπάρχουν μόνο περίπου 6.000.
«Η αλλαγή παραδείγματος δε γίνεται ποτέ απότομα, αντίθετα χρειάζεται μεγάλη προετοιμασία», τόνισε η Πρύτανης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Χριστίνα Κουλούρη, παρουσιάζοντας τα βήματα που έχουν κάνει τα ελληνικά πανεπιστήμια προς την κατεύθυνση της εξωστρέφειας σε τρία επίπεδα: διδακτικό προσωπικό, έρευνα και φοιτητές. Συγκεκριμένα μίλησε για την πολύ καλή θέση που κατέχει η χώρα μας σε πανευρωπαϊκές κατατάξεις για την έρευνα, ενώ υπογράμμισε την αξία της κινητικότητας των φοιτητών και κυρίως του προγράμματος Erasmus, το οποίο χαρακτήρισε ως την πιο επιτυχημένη δράση της ευρωπαϊκής ενοποίησης, τα αποτύπωμα της οποίας θα φανεί την επόμενη δεκαετία. Η κα. Κουλούρη στάθηκε, ωστόσο, ιδιαίτερα στα προβλήματα υποδομών και την υποστελέχωση, προβλήματα που πρέπει να λυθούν ώστε να μπορέσει η χώρα μας να κάνει το επόμενο βήμα και να υποδεχτεί περισσότερους ξένους φοιτητές.
Τέλος, ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Μελέτιος Αθανάσιος Δημόπουλος, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο δύσχρηστο δημόσιο λογισμικό που αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη των ελληνικών πανεπιστημίων σε συνδυασμό με την υποστελέχωση και την έλλειψη υποδομών. «Χρειάζεται ένα στρατηγικό σχέδιο με ορίζοντα δεκαετίας», είπε, παρουσιάζοντας μία σειρά από βήματα που έχουν ήδη προχωρήσει από την πλευρά του ΕΚΠΑ με στόχο η Ελλάδα να γίνει ένας πραγματικός κόσμος εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στην ανάπτυξη αυτοτελών οριζόντιων δομών εκπαίδευσης, στη δημιουργία υποδομών και Κέντρων Αριστείας, στην αξιολόγηση και την πιστοποίηση. Κλείνοντας, υπογράμμισε την ανάγκη να διαμορφωθούν εναλλακτικές και ευέλικτες μορφές συνεργασίας με ξένα Πανεπιστήμια όπως θερινά προγράμματα, κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα και άλλα.
Τη συζήτηση συντόνισε ο Απόστολος Λακασάς, Δημοσιογράφος στην εφημερίδα Καθημερινή.