ΕΛΛAΔΑ
Χρ. Στυλιανίδης: Η ΕΕ χρειάζεται ένα «νέο άλμα σύγκλισης»
Τι είπε για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας
H παγκόσμια αναγνώριση της Διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης των Ποσειδωνίων που ανοίγει τις πύλες της αύριο Δευτέρα 03 Ιουνίου, επιβεβαιώνει την ηγετική παρουσία της Ελλάδας στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη, τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης.
Αναφέρει ότι η Ελλάδα έχει παίξει σημαντικό ρόλο, στην σκέψη-πρόταση που ήδη συζητείται στις Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για την δημιουργία ειδικού χαρτοφυλακίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται όλες οι οικονομικές ευρωπαϊκές δραστηριότητες όπως και η ναυτιλία και οι «παραναυτιλιακές» δραστηριότητες.
Ο κ. Στυλιανίδης δηλώνει ότι η ελληνική ναυτιλία που αποτελεί το 61% του ευρωπαϊκού στόλου μπορεί να διαδραματίσει έναν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, υπογραμμίζοντας ότι ένα από τα βασικά διακυβεύματα των επερχόμενων ευρωπαϊκών εκλογών είναι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης.
Για την απο-ανθρακοποίηση της ναυτιλίας δηλώνει ότι η αναθεωρημένη στρατηγική του ΙΜΟ για τις εκπομπές του θερμοκηπίου είναι σε θετική εξέλιξη ενώ για μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης εξειδικευμένων ναυτικών αλλά και τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται στην ναυτική εκπαίδευση, για να μπορεί η πράσινη και ψηφιακή ναυτιλία να γίνει πράξη, συμπληρώνει ότι η αντιμετώπισή του χρήζει παγκόσμιας αντιμετώπισης.
Σχετικά με την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, προκειμένου ο κλάδος να προχωρήσει στην πράσινη μετάβασή του, αναφέρει ότι έως τα τέλη Ιουνίου του 2025, θα μπορεί το Υπουργείο να έχει στα χέρια του τη στρατηγική μελέτη για να αναπτύξει μηχανισμό χρηματοδότησης ενώ επισημαίνει ότι η Ελλάδα θα μπορεί να αξιοποιήσει κονδύλια από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (Just Transition Fund), το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω του ΕΣΠΑ, με συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Προσθέτει επίσης ότι υπάρχει δέσμευση για υπηρεσίες ηλεκτροδότησης στα ελληνικά λιμάνια έως το 2030.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης που παραχώρησε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Πάρη Τσιριγώτη:
- Εφέτος τα «Ποσειδώνια» πραγματοποιούνται σε ένα ιδιαίτερα ρευστό γεωπολιτικό κλίμα και με μεγάλες προκλήσεις για την παγκόσμια αλλά και την Ελληνική Ναυτιλία. Ποια η σημασία της φετινής διοργάνωσης των «Ποσειδωνίων»;
Είναι παγκόσμια η αναγνώριση και η καταξίωση των «Ποσειδωνίων» ως ίσως του πιο σημαντικού φόρουμ διαλόγου και συνάντησης της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.
Για μας τους Έλληνες το ότι γίνονται στην Ελλάδα επιβεβαιώνει την ηγετική παρουσία της χώρας μας στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη, κι αυτό βέβαια μας κάνει ιδιαίτερα περήφανους.
Και έχετε δίκιο, πως τα φετινά Ποσειδώνια πραγματοποιούνται σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη γεωπολιτική συγκυρία. Οι γεωπολιτικές αναταραχές που συμβαίνουν στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή, ιδιαίτερα οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, όπως βέβαια και η κλιματική αλλαγή και η ενεργειακή κρίση, έχουν δημιουργήσει μια απολύτως απρόβλεπτη αστάθεια που αναπόφευκτα επηρεάζει και την παγκόσμια ναυτιλία που είναι ο κατεξοχήν κλάδος του διεθνούς εμπορίου.
Εδώ όμως πρέπει να τονίσουμε ότι η ναυτιλία απέδειξε ότι αντιμετωπίζει τις προκλήσεις και τις δυσκολίες με έναν ανθεκτικό τρόπο που ξεπερνά τις παραδοσιακές βεβαιότητες. Ιδιαίτερα οι άνθρωποι της ελληνικής ναυτιλίας είναι σύμβολα ανθεκτικότητας και έχουν πάρα πολλές φορές αποδείξει ότι αυτές τις μεγάλες προκλήσεις τις μετατρέπουν σε ευκαιρίες.
Με την ευκαιρία αυτής της συνέντευξης και μέσω του ΑΠΕ, θα ήθελα να καλωσορίσω όλους τους συμμετέχοντες και επισκέπτες στα «Ποσειδώνια 2024» από 82 χώρες, που αναμένεται να ξεπεράσουν τις 40 χιλιάδες. Και να επαναλάβω ότι για εμάς τους Έλληνες, για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι σημαντικό αυτό το μεγάλο γεγονός γιατί είμαστε η φιλοξενούσα χώρα αυτής της παγκόσμιας ναυτιλιακής συνάντησης. Τα «Ποσειδώνια 2024» θα είναι και πάλι το διεθνές φόρουμ όπου το δυναμικό ναυτιλιακό, πολιτικό και διπλωματικό οικοσύστημα θα βρεθεί μαζί για να ενισχύσουν συνέργειες και συνεργασίες.
- Υπάρχει η διάθεση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης να υπάρξει μία σύγκλιση με τον ΙΜΟ για ένα παγκόσμιο μέτρο που θα αφορά τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία; Στον τομέα αυτό ο ΙΜΟ κινείται πλέον με γρήγορους ρυθμούς;
Υπάρχουν δύο δεδομένα που σε αυτή τη χρονική συγκυρία διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο: η ενίσχυση της δυναμικής της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με την ναυτιλία και ο πρωταγωνιστικός ρόλος μας στον ΙΜΟ. Η ελληνική πρωτιά στις εκλογές του ΙΜΟ αποτελεί μία σημαντική επιτυχία και για το ερώτημα που θέτετε προϋπόθεση για την απαιτούμενη σύγκλιση. Οφείλουμε όλοι να δουλέψουμε προς μια βιώσιμη και πράσινη ναυτιλία για να παραδώσουμε στην επόμενη γενιά ένα πλανήτη βιώσιμο και ελπιδοφόρο.
Αν και οι προκλήσεις είναι πολλές, σίγουρα η πρόοδος που σημειώθηκε πρόσφατα στον ΙΜΟ με την αναθεωρημένη στρατηγική του για τις εκπομπές του θερμοκηπίου είναι μία θετική εξέλιξη. Ωστόσο απαιτούνται ακόμα πολλά βήματα για να προλάβουμε τα γεγονότα, πριν τα γεγονότα προλάβουν εμάς. Μέχρι την άνοιξη του 2025, πρέπει να συνεχιστούν οι γοργοί ρυθμοί, όπως αναφέρετε, του ΙΜΟ, ώστε να έχουμε αποφασίσει με ποια μεσοπρόθεσμα μέτρα θα προχωρήσει η ναυτιλιακή κοινότητα για την επίτευξη μιας κλιματικά ουδέτερης ναυτιλίας το 2050.
Όπως γνωρίζετε, τα κράτη μέλη της ΕΕ, μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπέβαλαν στην αρμόδια επιτροπή του IMO τις δικές τους προτάσεις για τα μεσοπρόθεσμα αυτά μέτρα. Ως Ελλάδα στηρίζουμε αυτή τη δέσμη προτάσεων που θα περιλαμβάνει τη σταδιακή μείωση της έντασης άνθρακα και έναν μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου, ως δίκαιο και απλό στην εφαρμογή του μέτρου. Ωστόσο, εκτιμώ ότι είναι καθοριστικής σημασίας να συμμετάσχουμε εποικοδομητικά στις επόμενες συνεδριάσεις με διάθεση γεφύρωσης των διαφορετικών προσεγγίσεων των ευρωπαϊκών προτάσεων με τα μέτρα που προτείνονται από άλλες χώρες και διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς. Αυτό είναι απαραίτητο για να εξασφαλιστεί η παγκόσμια και ομοιόμορφη εφαρμογή ενός παγκόσμιου συστήματος για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Μια κατακερματισμένη εφαρμογή μέτρων θα είχε καταστροφικά αποτελέσματα, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία, παρά λύσεις. Βλέπω με μεγαλύτερη αισιοδοξία μια σύγκλιση προς το δίπολο ρεαλισμός και ριζοσπαστισμός σε ότι αφορά στην εφαρμογή των μέτρων για την από-ανθρακοποίηση.
-Δηλώσατε πρόσφατα ότι η ευρωπαϊκή οικονομία έχει πρόβλημα ανταγωνιστικότητας. Πώς ανατρέπεται αυτό και πώς μπορεί η ελληνική ναυτιλία να βοηθήσει στην ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης;
Ένα από τα βασικά διακυβεύματα των επερχόμενων ευρωπαϊκών εκλογών είναι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης. Το ολοένα και πιο ασφυκτικό ανταγωνιστικό πλαίσιο των ΗΠΑ αλλά και της Ασίας έχει ατροφήσει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, για την οποία απαιτούνται άμεσα ριζοσπαστικές αλλά και ρεαλιστικές «τονωτικές» ενέσεις ενίσχυσης της. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία κρατάει ακόμα γερά, κάτι που οφείλεται και στη στιβαρότητα και δυναμικότητα της ελληνικής ναυτιλίας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία και άρα η ελληνική ναυτιλία - καθώς το 61% του ευρωπαϊκού στόλου είναι ελληνικών συμφερόντων- μπορεί να διαδραματίσει έναν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας.
Αυτή η νέα αντίληψη, για τη διαμόρφωση της οποίας η Ελλάδα έχει παίξει σημαντικό ρόλο, οδήγησε στην σκέψη-πρόταση που ήδη συζητείται στις Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για την δημιουργία ειδικού χαρτοφυλακίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται όλες οι οικονομικές ευρωπαϊκές δραστηριότητες όπως και η ναυτιλία και οι «παραναυτιλιακές» δραστηριότητες. Πρέπει η Ευρώπη να συζητήσει και να αποφασίσει με γνώμονα την διατήρηση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Για να μπορέσει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις νέες προκλήσεις της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης, των αλλαγών στα δίκτυα μεταφορών και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Τώρα είναι η ώρα για να αναληφθούν τέτοιες ρεαλιστικές και καινοτόμες πρωτοβουλίες.
-Ανακοινώσατε ότι το 2024 και το 2025 θα είναι έτη «ναυτικής εκπαίδευσης». Που βρίσκεται αυτή τη στιγμή ο προγραμματισμός του Υπουργείου για αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης; Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι που προωθούνται; Υπάρχουν τρόποι αξιοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης;
Η ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναγνωρίζει το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης εξειδικευμένων ναυτικών αλλά και τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται στην εκπαίδευση και μετεκπαίδευση χιλιάδων ναυτικών για να μπορεί η πράσινη και ψηφιακή ναυτιλία να γίνει πράξη. Κι αυτό δεν είναι θέμα ελληνικό. Ούτε καν ευρωπαϊκό. Είναι παγκόσμιο θέμα.
Απαιτούνται χιλιάδες ναυτικοί με γνώσεις και δεξιότητες γύρω από τις λειτουργίες των αυτόνομων πλοίων ή και των πλοίων με χρήση νέων καυσίμων. Απέναντι σε αυτή την νέα πραγματικότητα ανακηρύξαμε το 2024 και το 2025 έτη ναυτικής εκπαίδευσης, ώστε οι προκλήσεις που απαιτείται να αντιμετωπίσουμε να συζητηθούν σε βάθος για να γίνει κατανοητή η πολυπλοκότητα και η ο πολύπλευρος χαρακτήρας των πρωτοβουλιών που πρέπει να αναληφθούν. Η εκπαίδευση, η μετεκπαίδευση, η προσέλκυση νέων, η καταγραφή των νέων δεξιοτήτων είναι στο επίκεντρο για μια πιο βιώσιμη και ψηφιακή ναυτιλία. Έχουμε ήδη ολοκληρώσει ένα πρώτο - και επιτρέψτε μου να σχολιάσω αρκετά διαφωτιστικό- γύρο διαβουλεύσεων γύρω από αυτά τα ζητήματα. Έχουμε εμπλουτίσει πολύ τον αρχικό μας σκελετό προτάσεων. Η ανάγκη για άμεσες ενέργειες είναι μεγάλη, όμως χρειάζεται ένας σταθερός σχεδιασμός με στιβαρές αποφάσεις, και σίγουρα όχι στη λογική του ελάχιστου κοινού παρανομαστή.
Όπως ήδη είπα αυτές οι διαδικασίες δεν αφορούν μόνο την Ελλάδα. Όμως η Ελλάδα, ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη οφείλει να βγει μπροστά και να ηγηθεί στις προσπάθειες για να δοθούν φιλόδοξες αλλά ρεαλιστικές λύσεις. Να ανεβάσει ψηλά το κύρος του ναυτικού επαγγέλματος Ήδη σχεδιάζουμε την ολιστική αναβάθμιση των σπουδών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και με ανανεωμένες υποδομές και ψηφιακό περιεχόμενο. Συζητάμε, για την σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. 'Όλα αυτά όμως θέλουν συνέργειες, τις οποίες πιστεύουμε πολύ. Βρισκόμαστε όλοι στην ίδια βάρκα. Σε στενή συνεργασία με κοινωνικούς και βιομηχανικούς εταίρους της ναυτιλίας, σχεδιάζουμε μια ευρεία εκστρατεία προσέλκυσης της νέας γενιάς για μια καριέρα στην θάλασσα. Μία καριέρα που μπορεί να εξασφαλίσει στην νέα γενιά μία πολύ καλή ποιότητα ζωής, να διευρύνει τους ορίζοντες της, να εμπλουτίσει τις εμπειρίες της, να εμπλακεί σε έναν από τους πιο νευραλγικούς και συναρπαστικούς κλάδους της οικονομίας.
-Πρόσφατα υπεγράφη μεταξύ του Υπουργείου Ναυτιλίας με τη μονάδα στρατηγικών συμβάσεων του ΤΑΙΠΕΔ η πρόσληψη συμβούλου για την κατάρτιση μελέτης που αφορά την σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με πράσινα κριτήρια. Αφού παραδοθεί η μελέτη το πρώτο εξάμηνο του 2025 ποια θα είναι τα επόμενα βήματα που θα ακολουθηθούν σε κεντρικό επίπεδο;
Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, μαζί με τα θέματα της ναυτικής εκπαίδευσης, από την πρώτη μέρα που ανέλαβα την θέση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι μέσα στις κύριες προτεραιότητες μας. Υπάρχει ανάγκη για στρατηγική στόχευση στα ζητήματα αυτού του κλάδου, με τον τρόπο υλοποίησής της να καθορίζει και το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας. Φυσικά η ανανέωση δεν αποτελεί μία μεταρρύθμιση ασύνδετη από τις υπόλοιπες παρεμβάσεις που οφείλει ο κλάδος να προχωρήσει στην πράσινη μετάβαση του, στην αναβάθμιση της ασφάλειας και τον υπηρεσιών του.
Εξασφαλίσαμε μετά από πολλές συναντήσεις και συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο τη δυνατότητα η Ελλάδα να μπορεί να αξιοποιήσει το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (Just Transition Fund) και το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω του ΕΣΠΑ, με συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Οι στόχοι που έχουμε θέσει ως Υπουργείο είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι αλλά και ρεαλιστικοί, ακριβώς για να ανταποκριθούμε έγκαιρα στις προκλήσεις. Έχουμε δεσμευτεί ότι μέχρι το 2030, τουλάχιστον 12 ελληνικά λιμάνια θα έχουν εξοπλιστεί με υπηρεσίες ηλεκτροδότησης πλοίων (cold ironing). Μέσα στις δεσμεύσεις μας είναι και η απάντηση στο ερώτημα σας. Στόχος μας περί τα τέλη Ιουνίου του 2025, να έχουμε στα χέρια μας την στρατηγική μελέτη αλλά και να έχουμε αναπτύξει το μηχανισμό χρηματοδότησης της σταδιακής ανανέωσης του στόλου. Με βάση την μελέτη θα προσδιορίσουμε και τις ανάγκες για ανανέωση των υποδομών στα λιμάνια της χώρας για να υποστηριχθεί η λειτουργία των νέων, πιο «πράσινων» πλοίων της ακτοπλοΐας. Τα συμπεράσματα και οι υποδείξεις της στρατηγικής μελέτης θα μας υποδείξουν το πλαίσιο και το πλάνο της επόμενης μέρας που πρέπει να ακολουθήσουμε.
-Η ακτοπλοϊκή κίνηση αυξάνεται στη διάρκεια της θερινής περιόδου. Λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα αστυνόμευσης και ασφάλειας στα λιμάνια;
Η ασφάλεια των επιβατών, η ασφάλεια των ναυτικών και του περιβάλλοντος είναι για το Υπουργείο και για μένα προσωπικά αδιαπραγμάτευτη. Η ασφάλεια εν γένει είναι ύψιστη προτεραιότητα για μένα και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε καμία ενέργεια, σε καμία πολιτική πράξη, κάνοντας έκπτωση στην ασφάλεια. Αυτός είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της πολιτικής μας και η μεγάλη μας αγωνία. Να είμαστε κάθε μέρα αντάξιοι των απαιτήσεων, να τηρούμε τα υψηλά πρότυπα που θέλουμε να μας χαρακτηρίζουν. Τα προηγούμενα χρόνια της οικονομικής κρίσης, έμειναν πίσω έργα εκσυγχρονισμού κρίσιμων λιμενικών υποδομών. Παρόλη τη μεγάλη υστέρηση σε λιμενικές υποδομές, συνεργαζόμαστε με όλους τους φορείς, τις εταιρείες, τους Οργανισμούς Λιμένων, τα Λιμενικά Ταμεία, ώστε να ανεβάσουμε τα επίπεδα της ασφάλειας. Το Λιμενικό Σώμα είναι παρόν και αυτό το καλοκαίρι με ταυτόχρονη αύξηση αυστηρών και συστηματικών ελέγχων, ώστε παρόλες τις δυσκολίες, να υπάρξει εύρυθμη λειτουργία των λιμανιών. Ζητώ παράλληλα την κατανόηση και βοήθεια των πολιτών έτσι ώστε όλοι μαζί να συμβάλουμε για ένα ασφαλές ελληνικό καλοκαίρι.
- Έχει ανακοινωθεί ότι σύντομα θα λειτουργήσει το Παρατηρητήριο τιμών στην ακτοπλοΐα. Πού στοχεύει αυτή η πρωτοβουλία;
Όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και κυρίως η Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων δουλεύει πυρετωδώς για την ολοκλήρωση του Παρατηρητηρίου. Ήταν από τις πρώτες πρωτοβουλίες που συζητήσαμε με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, για την ανάγκη θωράκισης των επιβατών. Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια καθορίζονται από την ελεύθερη οικονομία. Κάθε εταιρεία αξιολογεί τα υψηλά της κόστη και το ανταγωνιστικό περιβάλλον στο οποίο επιχειρεί. Τέτοιες πλατφόρμες θεωρούμε πως λειτουργούν ως χρήσιμα εργαλεία ενημέρωσης των πολιτών και δημιουργούν όρους διαφάνειας. Το κόστος μεταφοράς αναμφίβολα παραμένει μια έγνοια της κυβέρνησης.
Μου έκανε θετική εντύπωση, η ενημέρωση που είχα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου για την ακτοπλοϊκή κίνηση του Πάσχα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας καταγράφηκε αύξηση του αριθμού των επιβατών αλλά και μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Συγκεκριμένα την Μεγάλη Εβδομάδα του 2024 από τον Πειραιά αναχώρησαν 17,2% περισσότεροι επιβάτες σε σχέση με το 2023, από τη Ραφήνα 27,2% και από το Λαύριο 25,2%. Με βάση επιλεγμένες «δημοφιλείς» γραμμές το πραγματικό κόστος του μέσου όρου των τελικών τιμών των εισιτηρίων κυρίως μειώθηκε. Ελπίζω πως οι εταιρείες θα δείξουν ανάλογα αντανακλαστικά και ενόψει του καλοκαιριού και συναίσθηση της κοινωνικής ευθύνης που έχουν.
Μέσα στα πλαίσια του ελεύθερου ανταγωνισμού και εάν χρειαστεί με τη βοήθεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού, θα προσπαθήσουμε για το καλύτερο.
-Κάποιοι υποστηρίζουν ότι τα οφέλη για την ελληνική οικονομία δεν επηρεάζονται από τη σημαία των πλοίων ενώ άλλοι μιλούν για έλλειψη εξειδικευμένων αξιωματικών. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε για ενίσχυση της ελληνικής σημαίας;
Είμαι πολύ ικανοποιημένος που την ημέρα των εγκαινίων των Ποσειδωνίων, θα παρουσιαστεί επίσημα η νέα εφαρμογή, το e-Νηολόγιο (niologio.gov.gr) η οποία αναπτύχθηκε σε συνεργασία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και με τη συνδρομή του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ). Η εφαρμογή αυτή είναι το πρώτο σημαντικό βήμα για την ψηφιακή εγγραφή ποντοπόρων πλοίων στην ελληνική σημαία και την έκδοση του αντίστοιχου ναυτιλιακού εγγράφου, του εγγράφου εθνικότητας που θα αναγνωρίζεται διεθνώς. Είναι από τα πρώτα στάδια που υλοποιούνται για την ψηφιοποίηση της ελληνικής σημαίας, με στόχο την ενίσχυσή της. Έχουμε ακόμα πολλά να ολοκληρώσουμε στον τομέα της απλοποίησης και ψηφιοποίησης. Είναι γεγονός ότι για πολλούς λόγους μείναμε πίσω. Γι' αυτό πολλές ψηφιακές καινοτομίες στο Υπουργείο μας είναι σε εξέλιξη. Και βεβαίως όποτε θα ολοκληρώνονται θα ανακοινώνονται αμέσως.
Το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας έχει ως συνταγή δύο συστατικά που είναι αλληλένδετα: πρώτο, την επιτυχημένη πορεία των Ελλήνων εφοπλιστών, που έβλεπαν και βλέπουν μπροστά από την εποχή τους, αξιολογούν σωστά, αναλαμβάνουν ρίσκα και επενδύουν συστηματικά στην καινοτομία. Δεύτερο, την αξιοθαύμαστη εργατική συνέπεια των Ελλήνων ναυτικών, τον επαγγελματισμό τους και την όντως λόγω DNA επαφή τους με τη θάλασσα που μαζί με την φιλοτιμία, την οξυδέρκεια και την εμπειρία τους κρατούν την ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία και την ελληνική σημαία ψηλά. Πιστεύω ότι χωρίς τους ναυτικούς μας τίποτα δεν μπορεί να γίνει. Για αυτό και τα μέτρα στήριξης της ελληνικής σημαίας πρέπει να ξεκινούν από την ολιστική προσέγγιση στήριξης της ελληνικής ναυτοσύνης ως σύνολο. Για αυτό και επιμένουμε τόσο πολύ στην αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και της προσέλκυσης νέων στη ναυτιλία.
-Σε λίγες μέρες έχουμε Ευρωεκλογές. Έχετε διατελέσει Ευρωπαίος Επίτροπος και Ευρωβουλευτής. Ποιο είναι το κρίσιμο διακύβευμα για την Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα;
Όλοι συμφωνούμε ότι, και παρόλο που μπορεί να ακουστεί ως κλισέ, η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Οι επερχόμενες ευρωεκλογές είναι εξαιρετικά σημαντικές γιατί, μεταξύ άλλων, θα καθορίσουν την ισορροπία δυνάμεων εντός των ευρωπαϊκών θεσμών.
Κοινός στόχος όλων όσων πιστεύουμε στην ευρωπαϊκή ιδέα και στην ολοκλήρωση του ενοποιητικού «πρότζεκτ» είναι να επικρατήσουν οι δυνάμεις εκείνες που θέλουν να αναζωογονήσουν την ευρωπαϊκή ιδέα, να κάνουν το κοινό ευρωπαϊκό σπίτι ακόμα πιο ανθεκτικό και να εφαρμόσουν τις πολιτικές που είναι αναγκαίες για να αντιμετωπιστούν συλλογικά και αποτελεσματικά οι νέες προκλήσεις. Χρειάζεται επανεκκίνηση, ένα "restart". Γιατί όντως η Ευρώπη χρειάζεται μια εκ βάθρων αναζωογόνηση.
Άρα το βασικό, το κύριο, διακύβευμα είναι το μέλλον της Ευρώπης μετά την 9η Ιουνίου.
Σήμερα, οι ραγδαίες παγκοσμιοποιημένες εξελίξεις επιβάλλουν να επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις στην Ευρώπη. Να σκεφτούμε έξω από το κουτί. Να είμαστε ριζοσπάστες αλλά ταυτόχρονα και ρεαλιστές.
Συμφωνώ, λοιπόν, με τον πρώην Πρωθυπουργό της Ιταλίας Μάριο Ντράγκι ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται ένα «νέο άλμα σύγκλισης». Το οποίο για να γίνει χρειάζεται να ξαναδούμε άμεσα την έννοια της «ενοποίησης». Διότι στη σημερινή Ευρώπη η οικονομική σύγκλιση δεν είναι αρκετή.
Δεν έχουμε πολυτέλεια χρόνου. Η γεωπολιτική και η παγκόσμια οικονομία επιβάλλουν να αυξήσουμε ρυθμούς και να αναπροσαρμόσουμε τις προτεραιότητές μας. Δίνοντας έμφαση στο αναπτυξιακό μοντέλο-ανταγωνιστικότητα και στην τεχνολογία θα πρέπει να συγκροτήσουμε μια νέα στρατηγική ατζέντα. Μια ατζέντα που να απαντά στις απαιτήσεις και τα διλήμματα του σήμερα.
Την ίδια ώρα, οι ευρωεκλογές αυτές έχουν άμεση σχέση και με το μέλλον της Ελλάδας. Για όσους περιμένουν αυτές τις εκλογές για να εκδηλώσουν τη διαμαρτυρία τους είτε με αποχή είτε καταφεύγοντας σε αντιευρωπαϊκές και αντιμεταρρυθμιστικές δυνάμεις, θέλω να πω το απλό: μετά τα όσα υπέφερε η Ελλάδα και οι Έλληνες πολίτες, και ξέρουμε και τα αίτια και τους υπευθύνους, υπάρχουν άραγε περιθώρια να ενεργήσουν ως διαμαρτυρόμενοι αντί ως υπεύθυνοι πολίτες; Η απάντηση, κατά τη γνώμη μου είναι όχι.