ΕΛΛAΔΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: Τι αναφέρει εκπρόσωπος του Βρετ. Μουσείου για μια «σύμπραξη» με την Ελλάδα

Η ελληνική πλευρά έχει εκφράσει με κάθε τρόπο την κόκκινη γραμμή, δηλαδή αποκλείει την περίπτωση του δανεισμού, καθώς έτσι θα αναγνωριζόταν η κυριότητα της Βρετανίας επί των Γλυπτών

Γλυπτά Παρθενώνα: Τι αναφέρει εκπρόσωπος του Βρετ. Μουσείου για μια «σύμπραξη» με την Ελλάδα

«Οι συζητήσεις με την Ελλάδα για μια “σύμπραξη του Παρθενώνα” είναι συνεχείς και εποικοδομητικές», δήλωσε χθες Τρίτη 16 Ιουλίου, εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου σχετικά με το εθνικό μας αίτημα για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

«Πιστεύουμε ότι αυτό το είδος μακροπρόθεσμης συνεργασίας θα πετύχει τη σωστή ισορροπία μεταξύ της κοινής χρήσης, να μοιραστούμε τα σπουδαιότερα αντικείμενά μας με το κοινό σε όλο τον κόσμο και να διατηρήσουμε την ακεραιότητα της συλλογής του μουσείου», συνέχισε την τοποθέτησή του ο εκπρόσωπος, αποτυπώνοντας από τη μία την πάγια θέση του βρετανικού ιδρύματος κι από την άλλη πυροδοτώντας ερωτήματα για το τι ακριβώς σημαίνει μια «σύμπραξη» με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, μέσα από την οποία θα μπορούσαν να λουστούν από το αττικό φως ύστερα από 200 και πλέον χρόνια…

«Ουδέν σχόλιο», απάντησε στον «Ε.Τ.» ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Δρ Νικόλας Σταμπολίδης σχετικά με την τοποθέτηση του εκπροσώπου του Βρετανικού Μουσείου. Ας δούμε όμως τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, εν όψει μάλιστα του αυριανού ταξιδιού του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Λονδίνο, που πιθανότητα να επανεκκινηθεί το ζήτημα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα με τον Βρετανό νέο ομόλογό του, Κιρ Στάρμερ.

Η ελληνική πλευρά έχει εκφράσει με κάθε τρόπο την κόκκινη γραμμή, δηλαδή αποκλείει την περίπτωση του δανεισμού, καθώς έτσι θα αναγνωριζόταν η κυριότητα της Βρετανίας επί των Γλυπτών. «Δεν μπορούμε να δεχθούμε ούτε κυριότητα, ούτε κατοχή, ούτε νομή από το Βρετανικό Μουσείο», έχει δηλώσει επανειλημμένα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ξεκαθαρίζοντας τη θέση της χώρας μας. Η νέα κυβέρνηση του Κιρ Στάρμερ και των Εργατικών δηλώνει -σύμφωνα με πρόσφατα ξένα δημοσιεύματα- πως δεν θα εμποδίσουν συμφωνία δανεισμού μεταξύ των δύο χωρών, ενώ δεν προτίθεται να γίνει αλλαγή στο νόμο του βρετανικού κράτους «British Museum Act, 1963» που απαγορεύει την «απόσπαση» της συλλογής του μουσείου.

Μήπως το ενδεχόμενο της «σύμπραξης» αναζητείται σε μια διαφορετική οδό με λύσεις που να ικανοποιούν τα αιτήματα και των δύο χωρών; Ο,τι κι αν απαντηθεί σε αυτή την ερώτηση, δύο θέματα είναι σίγουρα στις συνεχιζόμενες συζητήσεις στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων: Πρώτον, η πλειοψηφία της διεθνούς κοινής γνώμης τάσσεται υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα και, δεύτερον, το κλίμα της σύγχρονης εποχής, το ζήτημα της επιστροφής των παρθενώνιων Γλυπτών, αποτελεί ζήτημα κοινωνικής ηθικής στο πλαίσιο των σύγχρονων διεθνών συμβάσεων που υπαγορεύουν την επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσής τους που έχουν απομακρυνθεί παράνομα ή με διαδικασίες αμφιβόλου νομιμότητας.

Να επιστραφούν, λέει το 64% των Βρετανών

Το 64% των Βρετανών συμφωνεί να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα αν δανειστούν άλλα μοναδικά ελληνικά τεχνουργήματα, σύμφωνα με δημοσκόπηση του οργανισμού Parthenon Project που προωθεί την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα μέσω μίας λύσης «win-win». «Προτείνουμε μία συμφωνία πολιτιστικής συνεργασίας στο πλαίσιο της οποίας τα Γλυπτά θα επιστραφούν στην Ελλάδα μόνιμα και άλλα ελληνικά τεχνουργήματα θα ταξιδεύουν στο Λονδίνο», σημείωνε ο ιδρυτής του «Parthenon Project» Γιάννης Λέφας στις αρχές του προηγούμενου μήνα σε μια προγραμματισμένη συνάντηση με μια μικρή ομάδα δημοσιογράφων. Εκείνη την περίοδο μάλιστα το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών τροφοδοτήθηκε και από την παρέμβαση – επιβεβαίωση σχετικά με την ανυπαρξία φιρμανιού και την παράνομη ιδιοποίηση των Γλυπτών από τον λόρδο Ελγιν, πριν καταλήξουν στο Βρετανικό Μουσείο, από την επικεφαλής του τμήματος καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων της Τουρκίας Ζεϊνέπ Μποζ κατά τη διακυβερνητική επιτροπή της UNESCO.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση