ΕΛΛAΔΑ
Επιστολή της Επιτροπής Αγώνα των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ στους βουλευτές
Με την αφορμή την έναρξη της συζήτησης στη βουλή για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που αφορά στον εκσυγχρονισμό - επιτάχυνση των διαδικασιών προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ
Ενόψει της έναρξης της συζήτησης στη βουλή του νομοσχεδίου που αφορά στον εκσυγχρονισμό - επιτάχυνση των διαδικασιών προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ, η Επιτροπή Αγώνα Επιτυχόντων του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού 2Γ/2022, με ανοιχτή επιστολή της προς τους βουλευτές, διατυπώνει τα αιτήματά της.
Πιο συγκεκριμένα, στη σχετική επιστολή οι επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού αναφέρουν τα εξής:
"Έχει παρέλθει ενάμιση και πλέον έτος από την έκδοση των αποτελεσμάτων του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (2Γ/2022) και οι 14.875 Επιτυχόντες εξακολουθούμε και βρισκόμαστε σε ένα καθεστώς ιδιότυπης ομηρίας, αβεβαιότητας και εργασιακής ανασφάλειας.
Σχετικά με τους επιτυχόντες της Τ.Ε.: Από τις αρχές Ιουνίου 2024 έχει ολοκληρωθεί η έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων για την προκήρυξη 2ΓΒ/2023 του ΑΣΕΠ για την πλήρωση συνολικά 1.843 θέσεων μόνιμου προσωπικού Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Τελικά, οι διοριστέοι ήταν 1.225 ενώ εξακολουθούν μέχρι σήμερα να παραμένουν κενές 618 θέσεις (δηλαδή το 1/3 των Τ.Ε.).
Σχετικά με τους επιτυχόντες της Π.Ε.: Στα τέλη Ιουλίου 2024 εκδόθηκαν τα προσωρινά αποτελέσματα της προκήρυξης 3ΓΒ/2023, η οποία αφορούσε την πλήρωση μόλις 3.700 περίπου θέσεων μόνιμου προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και έκτοτε καμία άλλη ενέργεια μέχρι και σήμερα δεν έχει γίνει.
Ειδικότερα έως σήμερα, αρχές Οκτωβρίου, δεν έχουν εκδοθεί τα οριστικά αποτελέσματα της προκήρυξης 3ΓΒ/2023 ούτε και τα αποτελέσματα των ενστάσεων, με συνέπεια να παρατείνεται επί μακρόν η αγωνία όλων των επιτυχόντων και να καθυστερούν ακόμη περισσότερο οι επόμενες προκηρύξεις.
Σημειώνουμε ότι αμέσως μετά την έκδοση των προσωρινών αποτελεσμάτων της προκήρυξης 3ΓΒ/2023 (για τους ΠΕ), οι συμμετέχοντες σε αυτή κλήθηκαν να υποβάλλουν ενστάσεις χωρίς να έχει δημοσιοποιηθεί, ως προβλέπεται, η σειρά κατάταξής τους για τις θέσεις στις οποίες είχαν δηλώσει προτίμηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επαρκή στοιχειοθέτηση των ενστάσεων που υποβλήθηκαν. Σημειώνεται, ότι στην περίπτωση των επιτυχόντων ΤΕ της προκήρυξης είχαν εκδοθεί οι σχετικοί πίνακες πριν την υποβολή των ενστάσεων.
Προκαλεί προβληματισμό το γεγονός ότι από την πλευρά το το αρμόδιο Υπουργείο, δεν έχει ανακοινώσει καμία δέσμευση, κανένα χρονοδιάγραμμα και καμία ενημέρωση για το πόσες θέσεις μέσα στο 2024 ή 2025 πρόκειται να καλυφθούν από τους Επιτυχόντες του Γραπτού Διαγωνισμού. Στην πρόσφατη μάλιστα κυβερνητική εξαγγελία για τις προσλήψεις του 2025 δεν γίνεται καμία μνεία, για το πόσες εξ αυτών των θέσεων θα καλυφθούν από τους Επιτυχόντες του Πρώτου Γραπτού Διαγωνισμού.
Δείκτης της υψηλής απόδοσης των επιτυχόντων σε μία άκρως απαιτητική διαγωνιστική δοκιμασία αποτελεί το γεγονός ότι στον γραπτό διαγωνισμό 2Γ/2022 που προκηρύχθηκε τον Νοέμβριο του 2022, πριν από δύο έτη, κατάφερε να επιτύχει μόλις το 19% των συμμετεχόντων, οι 14.875 επιτυχόντες σήμερα ήδη έχουμε ταλαιπωρηθεί με κάθε δυνατό τρόπο λόγω των καθυστερήσεων, της ανεπαρκούς ενημέρωσης για την πρόοδο των διαδικασιών του διαγωνισμού αλλά και της μεταβολής των όρων συμμετοχής κατά την πορεία εξέλιξης του διαγωνισμού. Οι προτεινόμενες αλλαγές δεν προωθούν την αξιοκρατία ούτε και συμβάλλουν στην επίσπευση των διαδικασιών της ανεξάρτητης αρχής για την απορρόφηση των επιτυχόντων του Πρώτου Γραπτού Διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2Γ/2022. Στα πλαίσια της ίδιας διαγωνιστικής διαδικασίας-του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού-θέτονται αυθαίρετα νέοι όροι για την πρόσληψή των επιτυχόντων, όπως είναι η αυξημένη μοριοδότηση της εντοπιότητας, δημιουργώντας έτσι υποψηφίους διαφορετικών ταχυτήτων καθως και ανισότητες στα πλαίσια του ίδιου και αυτού διαγωνισμού.
Κύριο μέλημα μας είναι η απορρόφηση του συνόλου των Επιτυχόντων του διαγωνισμού αφενός και αφετέρου η στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών του δημοσίου με υπαλλήλους που διαθέτουν αποδεδειγμένα επάρκεια των επαγγελματικών και επιστημονικών προσόντων, τα οποία ορίζει το Ελληνικό Δημόσιο.
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου σας με τίτλο: «Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης», το οποίο θα συζητηθεί από αύριο στην Βουλή, όχι μόνο δεν επιλύει το ζήτημα της απορρόφησης των Επιτυχόντων, αλλά έρχεται να δημιουργήσει πρόσθετα ζητήματα. Με το παρόν νομοσχέδιο εισάγονται «τιμωρητικές» διατάξεις για τους επιτυχόντες του Πρώτου Γραπτού Διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2Γ/2022 για τις οποίες δεν είχαν γνώση κατά την υποβολή των αιτήσεων συμμετοχής, αλλάζοντας τα δεδομένα εν μέσω της ίδιας διαδικασίας η οποία ούτως ή άλλως έχει πληγεί από αλλεπάλληλες παλινωδίες και αναιτιολόγητες καθυστερήσεις.
Οι ενστάσεις μας αφορούν συγκεκριμένα:
Στο Άρθρο 4: Ενίσχυση μοριοδότησης βάσει κριτηρίου εντοπιότητας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 12 ν. 4765/2021:
Η υπέρμετρη μοριοδότηση της εντοπιότητας είναι εξόχως υπερβολική και στρεβλώνει την αρχή της ισότητας και αξιοκρατίας.
Στο Άρθρο 18: Πλήρωση θέσεων ετών 2022-2023 και 2024 – 2025 από τους επιτυχόντες της πρόσκλησης/προκήρυξης 2Γ/2022
παρ. 1:
Είναι απαράδεκτο να αλλάζουν οι όροι του διαγωνισμού εν μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας. Να μην επέλθει καμία αλλαγή στην μοριοδότηση των επιτυχόντων του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2Γ/2022.
παρ. 2:
Να απαλειφθεί και να αντικατασταθεί «Σε κάθε περίπτωση οι πίνακες της προκήρυξης 2Γ/2022 ισχύουν μέχρι τον διορισμό όλων των επιτυχόντων ΤΕ και ΠΕ του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2Γ/2022. Δύναται να διενεργηθούν κλαδικοί διαγωνισμοί για την κάλυψη θέσεων σε ειδικότητες που δεν υπάρχουν επιτυχόντες.»
παρ. 3
Να μην εφαρμοστεί ο περιορισμός των τριών αναπληρώσεων στις κενές θέσεις ώστε να μπορέσουν να διοριστούν σε βάθος χρόνου όλοι οι επιτυχόντες του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2Γ/2022 και να αποφευχθούν περαιτέρω γραφειοκρατικές καθυστερήσεις.
Πέραν αυτών είναι αξιοσημείωτο ότι το υπουργείο εσωτερικών επιδεικνύει διαρκή σπουδή για την επίσπευση του επόμενου γραπτού διαγωνισμού, ενώ την ίδια στιγμή εξακολουθούν να εκδίδονται (ακόμη και αυτές τις μέρες) προκηρύξεις (τύπου Κ) με το σύστημα της μοριοδότησης μεγάλες σε αριθμό θέσεων που αφορούν κατηγορίες πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης στερώντας κατά παράβαση του γράμματος και του πνεύματος του νόμου τις θέσεις αυτές από την “δεξαμενή των Επιτυχόντων του Γραπτού Διαγωνισμού 2Γ/2022”.
Επιπλέον, στο Άρθρο 18 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι ενεργοποιείται η πρόβλεψη του αρ.25, παρ.7, Ν.4765/2021 κατά την οποία με αίτημα της ΑΑΔΕ και έκδοση σχετικής ΠΥΣ δύναται να αξιοποιηθεί ο πίνακας επιλαχόντων του γραπτού διαγωνισμού της ΑΑΔΕ 1Γ/2022 για τις θέσεις που αναμένουμε να προκηρυχθούν για τον εν λόγω φορέα και αφορούν τον προγραμματισμό προσλήψεων ετών 2024-2025.
Η πρόβλεψη αυτή στερεί όλες τις θέσεις του φορέα από τους υποψηφίους του διαγωνισμού μας ενώ ως αντιστάθμισμα της απώλειας αυτής, δεν προβλέπει αντικατάσταση των θέσεων από νέες προκειμένου να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή απορρόφηση των επιτυχόντων του 2Γ/2022. Η πράξη αυτή της διοίκησης καταδεικνύει την ευνοϊκή διάκριση και προτίμηση ορισμένων υποψηφίων έναντι άλλων από τον ίδιο τον φορέα (ΑΑΔΕ). Πρόκειται αφενός για υποψηφίους οι οποίοι αρχικά δεν ήταν επιτυχόντες και μετά από την μείωση του βαθμού-που θεωρήθηκε ως βάση-κατά 10 μονάδες από 60 σε 50 χαρακτηρίστηκαν επιτυχόντες και σήμερα επιλαχόντες, κάτι που δεν έγινε αντίστοιχα στον γραπτό διαγωνισμό 2Γ/2022 για τις ειδικότητες που δεν είχαν επιτυχόντες και αντ’ αυτού πραγματοποιήθηκε νέος γραπτός διαγωνισμός (όπως π.χ. για την ειδικότητα των ΠΕ Δασολόγων) και αφετέρου πρόκειται για υποψηφίους που έχουν απορροφηθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου ΑΚΟΜΗ και με την αναπροσαρμοσμένη χαμηλότερη βάση μείωση που επίσης ΔΕΝ έγινε για τον 2Γ/2022 σε ειδικότητες που οι επιτυχόντες ήταν λιγότεροι από τις προκηρυχθείσες θέσεις. Επειδή θεωρούμε ότι το άρθρο αυτό υποβαθμίζει την αξία των πτυχίων και επιστημονικής επάρκειας του πίνακα επιτυχόντων της ειδικότητας ΠΕ Οικονομικού της 2Γ/2022, προτείνεται να μην ισχύσει αυτή η πρόβλεψη.
Η απώλεια αυτών των θέσεων από την ειδικότητα ΠΕ Οικονομικού θα οδηγήσει στην πρόσθετη επιβάρυνση της κατηγορίας ΠΕ Διεκπεραίωσης η οποία ήδη αριθμεί πάνω από 9 χιλιάδες αδιόριστους.
Η ΑΑΔΕ επικάλειται επίσπευση διαδικασιών. Αλλά τους ΤΕ της 2Γ τους έχει διορίσει; Τους ΠΕ της 3ΓΒ δεν τους έχει πάρει με ΣΟΧ . Άρα τελικά βιάζεται;
Αξιότιμες/οι κ.κ βουλευτές,
Οι αριθμοί είναι δηλωτικοί της ομηρίας των χιλιάδων επιτυχόντων του γραπτού διαγωνισμού. Η «δεξαμενή» υποψηφίων αριθμεί 14.875 επιτυχόντες, οι οποίοι από τον Μάρτιο του 2023 περιμένουν τον διορισμό τους.
Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα ενάμιση έτος μετά την σύνταξη των πινάκων επιτυχόντων κρίνονται διοριστέοι-παρά τον μικρό αριθμό επιτυχόντων και με βάση τους προσωρινούς πίνακες του ΑΣΕΠ-μόλις το 1/3 των επιτυχόντων (παραμένουν δηλαδή αδιόριστοι 10.000 από τους 14. 875 επιτυχόντες).
Ωστόσο, η ίδια Κυβέρνηση, η οποία είχε δεσμευθεί το 2022 δια του Πρωθυπουργού για την άμεση πρόσληψη 12.000 Επιτυχόντων από τον Γραπτό Διαγωνισμό, αρνείται συστηματικά να προχωρήσει στον διορισμό τους, να δεσμευτεί για την έκδοση των επόμενων προκηρύξεων μέσω σαφών χρονοδιαγραμμάτων και αρνείται να απορροφήσει όλους τους επιτυχόντες την στιγμή που είναι τεράστια τα κενά στη δημόσια διοίκηση. Ενημερώστε μας πως γίνεται να εξαγγέλονται 20 χιλιάδες προσλήψεις μόνο για το 2025 και να μην μπορούν να απορροφηθούν οι μόλις 10 χιλιάδες εναπομείναντες επιτυχόντες οι οποίοι διεκδικούν θέσεις ήδη από τον προγραμματισμό 2023 και 2024.
Για όλα τα παραπάνω και ενόψει της ψήφισης στη Βουλή του νομοσχεδίου για την επιτάχυνση των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ, ζητάμε άμεσα:
· Να ανακοινωθούν επίσημα:
· -Το χρονοδιάγραμμα.
· -Οι θέσεις του 2024 (που είναι γνωστές από τον Σεπτέμβριο του
2023 και κακώς δεν περιλήφθηκαν στις προηγούμενες προκηρύξεις).
· -Οι θέσεις του 2025 και το ποσοστό προβλεπόμενης απορρόφησης των Επιτυχόντων του Πρώτου Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2Γ/2022.
· Να αποδοθούν στους επιτυχόντες ΠΕ-ΤΕ Οικονομικού της 2Γ/2022 όπως προβλέπεται οι θέσεις της ΑΑΔΕ. Οι οποίες χαρίζονται στους αρχικά-αποτυχόντες της 1Γ/2022 αλλά μπορούν και πρέπει να καλυφθούν από τους επιτυχόντες του διαγωνισμού μας.
· Να μην πραγματοποιηθεί καθολικός επόμενος διαγωνισμός πριν την απορρόφηση όλων των Επιτυχόντων του Γραπτού Διαγωνισμού 2Γ/2022.
· Να δοθεί προτεραιότητα στην προκήρυξη θέσεων που αφορούν την κατηγορία ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ η οποία εμφανίζει την μικρότερη απορρόφηση λόγω της συμμετοχής όλων των πτυχίων σε αυτή, ακόμη αν χρειαστεί και από τον προγραμματισμό θέσεων του 2026.
Εφόσον ο ΑΣΕΠ διαθέτει όλα τα δεδομένα των επιτυχόντων να γίνει εξορθολογισμός των θέσεων που θα διατεθούν ούτως ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή απορρόφηση.
· Να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία ανάληψης υπηρεσίας για τις προκηρύξεις ΓΒ του 2023 και εν συνεχεία η έκδοση των επόμενων προκηρύξεων.
· Να σταματήσουν οι εξόφθαλμα προκλητικές προσλήψεις μέσω προκηρύξεων “τύπου Κ” που μοριοδοτούν ειδική εμπειρία, δηλαδή εκτός Γραπτού Διαγωνισμού (Νόμος 4765/2021) όπως ακριβώς ορίζει η νομοθεσία.
Να καταργηθεί ο περιορισμός δήλωσης προτιμήσεων από 50 έως 120, του λεγόμενου “κόφτη” που περιορίζει τα δικαιώματά μας (περ. ιθ της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν.4765/2021).
· Να παραμείνουν αμετάβλητοι οι όροι συμμετοχής στον διαγωνισμό. Πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η προσαύξηση μοριοδότησης των Επιτυχόντων του Διαγωνισμού 2Γ/2022 και στις επόμενες προκηρύξεις. Η τροποποίηση της σειράς κατάταξης των επιτυχόντων που θα προκύψει από την κατάργηση της προσαύξησης προσόντων καταφανώς αντίκειται στις αρχές της χρηστής διοίκησης, αναλογικότητας και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου στην Διοίκηση.
· Να παραταθεί η ισχύς των πινάκων των επιτυχόντων ασχέτως αν γίνουν νέες διαγωνιστικές διαδικασίες για κλάδους/ειδικότητες που έχουν εξαντληθεί, ώστε να μπορέσουν να διοριστούν όλοι οι επιτυχόντες.
· Να δημοσιευθούν επιτέλους από τον ΑΣΕΠ οι πίνακες κατάταξης των επιτυχόντων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης οι οποίοι συμμετείχαν στην προκήρυξη 3ΓΒ/2023 στα πλαίσια του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2Γ/2022.
Ο άμεσος διορισμός όλων των επιτυχόντων του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού 2Γ/2022 είναι ζήτημα αξιοκρατίας και δικαιοσύνης και θα συμβάλλει τάχιστα στην εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης τροφοδοτώντας την με νέα στελέχη υψηλών επαγγελματικών προσόντων.
Η αριστεία πρέπει να επιβραβεύεται σε ένα κράτος δικαίου.
Σας ευχαριστούμε πολύ εκ των προτέρων.