ΕΛΛAΔΑ
Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας: "Έχει χαθεί η αγοραστική δύναμη στη χώρα"
Το μήνυμα της Ένωσης με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή
Την φετινή Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας φωτίζει το ουσιαστικότερο πρόβλημα της ελληνικής καταναλωτικής αγοράς που δεν είναι άλλο από την απώλεια της αγοραστικής δύναμης, όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.
Αιτία του φαινομένου αυτού είναι η αισχροκέρδεια και οι συνεπαγόμενες αλλεπάλληλες αυξήσεις των τιμών βασικών καταναλωτικών αγαθών, τα οποία πωλούνται στην ελληνική αγορά σε αδικαιολόγητα υψηλότερες τιμές σε σχέση με τις αγορές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (έως 361% τα απορρυπαντικά, έως 213% το βρεφικό γάλα).
Ταυτόχρονα, φρέσκα προϊόντα όπως γάλα, κρέας, φρούτα και λαχανικά, φθάνουν στον καταναλωτή έως και 500% ακριβότερα από την τιμή πώλησής τους από τον παραγωγό.
Καλούμε την Πολιτεία να προβεί σε:
1. Eλέγχους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα
2. Ενίσχυση της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ)
3. Ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού
4. Μείωση του ΦΠΑ στα είδη βασικής διατροφής και βασικά είδη για τις ανάγκες του νοικοκυριού
5. Αύξηση του κατώτατου μισθού που θα διαχύσει την αύξηση αυτή σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, με στόχο την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων-καταναλωτών.
Για ακόμη μια φορά επισημαίνεται ότι η παροχή επιδομάτων – βοηθημάτων (food pass, fuel pass, power pass) προς τους καταναλωτές δεν αποτελεί πολιτική αλλά μέτρο έκτακτης ανάγκης προσωρινού χαρακτήρα. Απεναντίας, σημαντικό μέτρο πολιτικής αποτελεί η μείωση του ΦΠΑ.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως σήμερα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας πραγματοποιεί τις ακόλουθες δράσεις:
1. Παρατήρηση, καταγραφή και έλεγχο των τιμών σε είδη διατροφής και είδη βασικών αναγκών του ελληνικού νοικοκυριού
2. Έλεγχο για την εφαρμογή του Καλαθιού του Νοικοκυριού (Ν 4986/2022) και της Μόνιμης Μείωσης Τιμής (ΦΕΚ 5927/11-10-23), μέτρων που αφορούν την πρόσβαση των ευάλωτων νοικοκυριών σε είδη διατροφής και είδη βασικών αναγκών του ελληνικού νοικοκυριού
3. Ευαισθητοποίηση Καταναλωτών με χρήσιμες συμβουλές και καμπάνιες ενημέρωσης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας
4. Συλλογή και διανομή ειδών διατροφής σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
5. Εκπόνηση ερευνών και μελετών
6. Κατάθεση θέσεων και προτάσεων στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής
7. Διαχείριση παραπόνων και καταγγελιών των καταναλωτών
Ο καταναλωτής μπορεί να αντιστέκεται και να διεκδικεί.
Σε αυτόν τον δύσκολο αγώνα, δεν είναι μόνος