Ο διακαής πόθος του Σπίρτζη για το Καστέλλι και οι τράπεζες που κάνουν τους...Κινέζους

Γιατί οι τράπεζες είναι διστακτικές - το σχέδιο της China State Construction Engineering Co. που σε κοινοπραξία με την ελληνική Archirodon και την Zurich Airport χτυπούν το Καστέλλι

Στην…κόψη του ξυραφιού βρίσκεται εκ νέου η δημοπράτηση του αεροδρομίου Καστελλίου. Παρά το διακαή πόθο του υπουργού Υποδομών κ.Σπίρτζη να γίνει (επιτέλους) η δημοπράτηση στις 27 Ιουνίου οι τράπεζες…κάνουν πίσω αφού δεν βλέπουν ακόμη ομαλοποίηση του οικονομικού και επενδυτικού κλίματος.

Το υπουργείο “επενδύει” πολλά στη δημοπράτηση της 27ης του μήνα θέλοντας να δώσει ένα τόνο διαφορετικό για το επενδυτικό κλίμα, ότι ενδιαφέρονται οι ξένοι να βάλουν λεφτά στην Ελλάδα. Με πρώτους και κύριους τους Κινέζους οι οποίοι έχουν συμφωνήσει μετά την Κόσκο και το λιμάνι Πειραιά να “βάλουν πλάτη” και στο έργο του Καστελλίου. Αυτή ήταν και η συμφωνία με την κυβέρνηση.

Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι τράπεζες είναι ακόμη διστακτικές. Ακόμη και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ένα ποσό της τάξης των 800 εκτα – 1 δισ δεν είναι ακόμη για να μπει σε ένα έργο τέτοιου βεληνεκούς στην Ελλάδα. Και μάλιστα ότι η ίδια η κυβέρνηση- και όχι μόνο η σημερινή- δεν είχε εκπονήσει μια οικονομοτεχνική μελέτη. Μια μελέτη κόστους οφέλους για το συγκεκριμένο αεροδρόμιο.

“Δεν έχει ξακαθαρίσει το τοπίο ακόμη” φέρονται να έχουνε δηλώσει από την τραπεζική αγορά που θέλουν ντοκουμέντα και σοβαρά επιχειρήματα υπέρ του αεροδρομίου Καστελλίου. Θέλουν να ξέρουν πως θα λειτουργήσει έναντι των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελ.Βενιζέλους. Για αυτά δεν υπάρχει καμία σύγκριση και κανένας σχεδιασμός.

Οι Κινέζοι

Παρόλα αυτά στην κυβέρνηση θεωρούν ότι εάν οι Κινέζοι το έχουν πάρει απόφαση “θα σπρώξουν και τα χρήματα”. Είναι άλλωστε οι μόνοι που έχουν…εγγυήσεις ότι και γρήγορα θα γίνει το έργο και μπορεί να αποδώσει, λένε.

Οι πιέσεις που ασκήθηκαν για το θέμα του λιμανιού του Πειραιά ήταν μεγάλες, οι Κινέζοι ήθελαν πολύ να «τελειώσει» το θέμα της «Κόσκο» και στα ανταλλάγματα για το πρώτο λιμάνι της χώρας ήταν να επενδύσουν σε τρία ακόμη εργα που ήθελε η κυβέρνηση να προχωρήσουν ως άκρως αναπτυξιακά: το αεροδρόμιο του Καστελλίου, το Θριάσειο και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Ο κινεζικός κολοσσός China State Construction Engineering Co. σε κοινοπραξία με την ελληνική Archirodon και την Zurich Airport έχει δηλώσει ότι θα διεκδικήσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι .

Η China State Construction Engineering Corporation είναι ο μεγαλύτερος κινεζικός τεχνικός όμιλος, η συνολική αξία των συμβάσεων του οποίου στο εξωτερικό μέχρι το τέλος του 2013 ήταν 80 δισ. δολάρια και ο συνολικός κύκλος εργασιών 52,4 δισ. δολάρια. Η εταιρεία είχε ολοκληρώσει πάνω από 5.600 έργα σε 116 χώρες σε όλο τον κόσμο, με μεγάλη επιρροή στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων έργων που αφορούσαν σιδηρόδρομους, αυτοκινητόδρομους, γέφυρες, σήραγγες, αεροδρόμια, λιμάνια, σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας κ.λπ.

«Επενδύουμε πολλά στην στήριξη της κινέζικης πλευράς, όπως στηρίξαμε κι εμείς στον Πειραιά» διαρρέουν κυβερνητικής πηγές και αφήνουν να εννοηθεί ότι «στις 27 του μήνα θα γίνει η δημοπράτηση του έργου αφού έχει τακτοποιηθεί και το θέμα της EUROSTAT». ( θυμίζουμε ότι αρχικά υπήρξε θέμα με την εγγυηση και τον δανεισμό του Δημοσίου εάν αυτό προστίθεται στο δημόσιο χρέος).

Oι άλλοι τρεις ισχυροί υποψήφιοι που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τον επικείμενο διαγωνισμό είναι η Aκτωρ Παραχωρήσεις σε συνεργασία με τη γαλλική Vinci, η J&P Aβαξ με την επίσης γαλλικών συμφερόντων Bouygues και την Αeroports De Paris και ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εκτός απροόπτου, με τον ισπανικό όμιλο ACS, που είναι ένας εκ των μεγαλύτερων διαχειριστών αεροδρομίων στον κόσμο.

Πρόκειται για τις εταιρείες που συμμετείχαν στον σχολιασμό των τευχών δημοπράτησης του έργου που ολοκληρώθηκε στις 26 Φεβρουαρίου, χωρίς όμως να μπορεί να αποκλειστεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος και από άλλους .

Ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο στο Καστέλι έχουν δείξει και οι κοινοπραξίες του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ με τη γαλλική Vinci, του ομίλου J&P ΑΒΑΞ με την επίσης γαλλική Bouygues, ενώ ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ φημολογείται πως θα συνεργαστεί με τον ισπανικό όμιλο ACS.

Θυμίζουμε ότι το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης με τον προϋπολογισμό στα 850.000.000 ευρώ. Το δημόσιο θα κατέχει το 45% - 55% της εταιρείας διαχείρισης του νέου αεροδρομίου. Το έργο θα αφορά στη χρηματοδότηση, κατασκευή και διαχείριση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι μαζί με τις οδικές συνδέσεις με τον Βόρειο (ΒΟΑΚ) και Νότιο (ΝΟΑΚ) οδικό άξονα Κρήτης. Στο υπουργείο Υποδομών έχουν υποστηρίξει πως "η συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης δε θα θυμίζει σε τίποτα όσες έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Το Δημόσιο δεν πρόκειται να δεσμευτεί με μία ακόμη λεόντειο σύμβαση η οποία θα λειτουργήσει εις βάρος του. Αντιθέτως. Η τοπική κοινωνία θα είναι συμμέτοχη και θα έχει λόγο στην ανάπτυξη του έργου. Οι πολίτες της θα απολαμβάνουν πραγματικά οφέλη. Το νέο αεροδρόμιο δε θα λειτουργήσει εις βάρος τους".

 

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ