ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Κρητικός Αλέξανδρος Τούντας στη συγκλονιστική «Ορέστεια» του Θ. Τερζόπουλου!

Η εμβληματική τριλογία του Αισχύλου, στην πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου με το Εθνικό Θέατρο, πέρασε πλέον στην ιστορία ως μια από τις πιο σημαντικές στιγμές του ελληνικού θεάτρου.

Ο Κρητικός Αλέξανδρος Τούντας στη συγκλονιστική «Ορέστεια» του Θ. Τερζόπουλου!

Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης, στις 12 και 13 Ιουλίου, στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 19.000 θεατές χειροκρότησαν όρθιοι τον Θεόδωρο Τερζόπουλο, τον θίασο και τους συντελεστές της «Ορέστειας».

Η εμβληματική τριλογία του Αισχύλου, στην πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου με το Εθνικό Θέατρο, πέρασε πλέον στην ιστορία ως μια από τις πιο σημαντικές στιγμές του ελληνικού θεάτρου.

Μετά τα δυο αλλεπάλληλα sold out στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, η «Ορέστεια» θα περιοδεύσει έως και τον Σεπτέμβριο στην Ελλάδα και την Κύπρο.

Το 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την «Ορέστεια» (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του.

Αλέξανδρος Τούντας

Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.

«Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου» αναφέρει στο σκηνοθετικό του σημείωμα ο Θεόδωρος Τερζόπουλος και προσθέτει:

«Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα “περί τίνος πρόκειται”, ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου».

Η «Ορέστεια» έχει παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο πέντε φορές μέχρι σήμερα: το 1954 και το 1959 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, το 1972 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, το 2001 σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου και το 2019 με την Ιώ Βουλγαράκη, τη Λίλλυ Μελεμέ και τη Γεωργία Μαυραγάνη, που σκηνοθέτησαν τα έργα Αγαμέμνων, Χοηφόροι και Ευμενίδες αντίστοιχα, στην πρώτη τους σκηνοθετική παρουσία στην Επίδαυρο.

Τη μετάφραση υπογράφει η Ελένη Βαροπούλου, τη δραματουργική επεξεργασία, τα σκηνικά, τα κοστούμια και τους φωτισμούς ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση ο Παναγιώτης Βελιανίτης και τα βίντεο ο Νίκος Πάστρας.

Αλέξανδρος Τούντας

Παίζουν:

Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), ΤάσοςΔήμας (Φύλακας/Κορυφαίος/Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), ‘Αννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας) κ.α.

Αλέξανδρος Τούντας

Αλέξανδρος Τούντας

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης. Σπούδασε διαφήμιση στο ΤΕΙ Αθηνών και υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Γ. Αρμένη. Εκπαιδεύτηκε στη μέθοδο Pilates, την οποία ασκεί επαγγελματικά από το 2010.

Από το 2009-2012 συνεργάστηκε με το θέατρο Άττις και τον Θ. Τερζόπουλο στις παραστάσεις Μάουζερ και Προμηθέας δεσμώτης. Με την ομάδα Άττις συμμετείχε σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ (Κίνα, Ιαπωνία, Τουρκία, Γερμανία κ.ά.), καθώς και σε δύο θεατρικές Ολυμπιάδες (Ταϊβάν, Πολωνία). Συμμετείχε στις παραστάσεις Αντιγόνη (Φεστιβάλ Επιδαύρου 2012) και Αίας σε σκηνοθεσία Δ. Μπίτου και Χ. Σουγάρη αντίστοιχα.

Συνεργάστηκε, επίσης, με την Σ. Καραγιάννη στις παραστάσεις: Διγενής Ακρίτης στα όρια, Ο παίκτης και  Ο κατά φαντασίαν ασθενής. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί, ακόμα, με τους: Θ. Σαράντο (Οιδίπους τύραννος), Β. Κουκαλάνι  (Μια γιορτή στου Νουριάν), Θ. Γκόνη (Ισορροπιστής αεροσκαφών, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας), Τ. Ράλλη, Γ. Σίμωνα, Δ. Καμαρωτό, Α. Λαιμού κ.ά.

Ο Αλέξανδρος Τούντας στην Ορέστεια ενσαρκώνει τον Οικέτη.

Αλέξανδρος Τούντας


Πρόγραμμα Περιοδείας

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2-Αυγ | Λεμεσός | Αρχαίο Θέατρο Κουρίου | Ώρα έναρξης: 21.00

ΣΑΒΒΑΤΟ 3 Αυγ | Λεμεσός | Αρχαίο Θέατρο Κουρίου | Ώρα έναρξης: 21.00

ΣΑΒΒΑΤΟ 24-Αυγ | Καβάλα | Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων | Ώρα έναρξης: 20.30

ΤΕΤΑΡΤΗ 28-Αυγ | Αρχαίο Θέατρο Δίου | Ώρα έναρξης: 20.30

ΤΕΤΑΡΤΗ 4-Σεπ | Ωδείο Ηρώδου Αττικού| Ώρα έναρξης: 21.00

ΠΕΜΠΤΗ 5-Σεπ | Ωδείο Ηρώδου Αττικού| Ώρα έναρξης: 21.00

ΚΥΡΙΑΚΗ 8-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00

ΤΕΤΑΡΤΗ -11 Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00

ΣΑΒΒΑΤΟ 14-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00

 

Φωτογραφίες: JOHANNA WEBER photographer

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση