ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Με επιτυχία παρουσιάστηκε ο ''Καπετάν Μιχάλης'' του Νίκου Καζαντζάκη
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στις 28 Νοεμβρίου, από το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη
SHARE:
Στη διαδικτυακή εσπερίδα της Παγκόσμιας Λέσχης Ανάγνωσης των Έργων του Νίκου Καζαντζάκη που οργάνωσε το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ), παρουσιάστηκε με επιτυχία τη περασμένη Κυριακή, 28-11-2021, το μυθιστόρημα « Καπετάν Μιχάλης» του κρητικού διανοητή-συγγραφέα, με αφορμή την επέτειο για τα 200 χρόνια από την Εθνική Παλιγγενεσία των Ελλήνων. Την εκδήλωση την οποία εκτός από τα μέλη της Παγκόσμιας Λέσχης, παρακολούθησαν με ενδιαφέρον και αρκετοί άλλοι φίλοι της καζαντζακικής γραφής, χαιρέτισαν ο Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της ΔΕΦΝΚ, κ. Σήφης Μιχελογιάννης, νομικός-πρώην βουλευτής Χανίων και η κ. Κατερίνα Ζωγραφιστού, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής και Υπεύθυνη της Παγκόσμιας Αναγνωστικής Λέσχης. Την εκδήλωση συντόνισαν η Μαρία Ζαχαριάκη, γεωπόνος, Υπεύθυνη της Τοπικής Επιτροπής Ηρακλείου της ΔΕΦΝΚ και η Σοφία Νταλαμπέκη, μαθηματικός, Γενική Γραμματέας του Ελληνικού Τμήματος της ΔΕΦΝΚ.
Η εισηγήτρια της πνευματικής διαδικτυακής δράσης της Παγκόσμιας Αναγνωστικής Λέσχης της ΔΕΦΝΚ κ. Ρούλα Βουράκη, φιλόλογος-Υπεύθυνη της Τοπικής Επιτροπής Χανίων της ΔΕΦΝΚ προσέγγισε το βιβλίο, μιλώντας γι’αυτό σε δυο μέρη: θεματολογικό και αισθητικό, εστιάζοντας παράλληλα σε πέντε επίπεδα ανάγνωσης του: α) το βιωματικό: οι παιδικές μνήμες του συγγραφέα Καζαντζάκη στον Τουρκοκρατούμενο Χάνδακα β) το ηθογραφικό: τα ήθη των ανθρώπων και της Οθωμανικής κατοχής στην Κρήτη γ) το ψυχογραφικό: στοιχεία αποκρυπτογράφησης του Καζαντζακικού ψυχισμού και η σχέση του συγγραφέα με τον βιολογικό πατέρα του δ) το ιστορικοκοινωνικό: η Καζαντζακική αποτύπωση του Κρητικού Αγώνα κατά του Τούρκου δυνάστη και οι απαραίτητες πολιτικές αιχμές. ε) το ειδολογικό: Η θεωρητική κατάταξη του βιβλίου σε σχέση με τα λογοτεχνικά ρεύματα άμεσης και έμμεσης σύνδεσής του.
Η εισηγήτρια διευκρίνισε, εισαγωγικά, ότι η τομή του βιβλίου βρίσκεται στο σημείο που ισορροπούν ο θάνατος με την ζωή, ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, χωρίζονται το πρώτο από το δεύτερο μέρος του μυθιστορήματος, την ζωή στο Μεγάλο Κάστρο από την αρματωμένη Ιδέα στο βουνό αντίστοιχα. «Πρόκειται για ένα πολυπρόσωπο και πολυδύναμο μυθιστόρημα, τόνισε η εισηγήτρια, σε μια δημιουργική μεταστοιχείωση του υπαρκτού σε μαγικό, με υπερβατικές προεκτάσεις του λογικού. Μια προσωπική ιστορία με κρητική ταυτότητα, εθνικό μήνυμα και παγκόσμια εμβέλεια» (…) « ο κεντρικός χαρακτήρας του πολυδιαβασμένου αυτού λογοτεχνικού βιβλίου, επισημάνθηκε στο πλαίσιο της ίδιας εισήγησης, είναι πλασμένος με τα υλικά ενός σκοτεινού ηρωικού πρωτογονισμού. Είναι ταυτόχρονα ο βασικός χαρακτήρας της μυθοπλασίας, αλλά και ο συλλογικός χαρακτήρας ενός εμβληματικού μυθιστορήματος που μέσα στον κλειστό και ανεξιχνίαστο χαρακτήρα του περίκλειε όλα τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων του θρύλου τα οποία στη συγγραφική φαντασία του Νίκου Καζαντζάκη αναπαρασταίνονταν σαν «κάστρα» σαν υπεράνθρωποι, σαν ημίθεοι» .
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της ΔΕΦΝΚ, κατά την αποφώνηση του, τόνισε ότι ο Καπετάν Μιχάλης συμβολίζει τον αγώνα του Κρητικού λαού για την απελευθέρωση του. Χάρη στο αντιστασιακό αυτό πνεύμα, η Κρήτη έμεινε όρθια στην ιστορία και κέρδισε όχι μόνο τον Τούρκο δυνάστη, αλλά και την απελευθέρωση της από την πανίσχυρη Αγγλική διπλωματία, αποκτώντας την Ένωση της με τη μητέρα Ελλάδα, αντίθετα με τα σχέδια των Άγγλων που ήθελαν την Κρήτη αυτόνομη, ώστε να είναι υποχείριο τους. Ο Καπετάν Μιχάλης, τόνισε καταλήγοντας ο κ. Σ. Μιχελογιάννης, είναι ένας γνήσιος καζαντζακικός ήρωας που πολεμά αυτόνομα και μετά την ανακωχή και στην ουσία αυτοθυσιάζεται με το σύνθημα «Ελευθερία και Θάνατος» και γίνεται οικουμενικός ως εκπρόσωπος του καλού στη διαμάχη με το κακό, ενώ ταυτόχρονα είναι και τραγικός, διότι κουβαλά την ενοχή της εγκατάλειψης του Μοναστηριού του Αφέντη-Χριστού.